اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

کشف یک اثر ۲ هزار و ۷۰۰ ساله در کرمانشاه/ این اثر دریچه‌ای جدید برای مطالعات تاریخ باستان است

در پی کاوش‌های باستان شناسی در «قباق تپه کوزران» یک سنگ یادمان با قدمت ۲ هزار و ۷۰۰ سال مروبط به دوره آشوریان کشف شد.

کشف یک اثر ۲ هزار و ۷۰۰ ساله در کرمانشاه/ این اثر دریچه‌ای جدید برای مطالعات تاریخ باستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، عضو هیات علمی دانشگاه رازی و سرپرست گروه کاوش تپه باستانی قباق تپه در خصوص این خبر، گفت: سال ۱۳۹۸ بر اساس اطلاع مردم محلی سنگ حجاری شده‌ای در قباق تپه کشف شد که نشان می‌داد این قاب سنگی پاشنه دری است که معمولا در مراکز ایالتی و فرمانداری‌های امپراطوری آشور کاربرد داشته است.

سجاد علی بیگی افزود: بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی که از اوایل سال جدید در منطقه کوزران، روانسر و ماهیدشت بزرگ انجام دادیم، مشخص شد که کشف این قطعه سنگ شاهدی بر حضور آشوریان در هزاره اول قبل از میلاد در این منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این باستان شناسی‌ها تا کنون وقایعی از دوره ساسانی، اشکانی وعصر آهن یا ماد‌ها به دست آمده است که جدیدترین لایه شناسایی شده ۱۵۰۰ سال و قدیمی‌ترین لایه نیز ۳ هزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد.

سرپرست گروه کاوش تپه باستانی قباق تپه گفت: در کاوش‌هایی که انجام شده در یک طرف این سنگ یادمان چهره‌ای طراحی شده که بخشی از کلاه شاه آشوری بر روی آن حجاری شده و در طرف دیگر آن ۲۳ سطر به خط میخی نوشته شده که حکایت از لشگر کشی پنجم و ششم «سارگون دوم» پادشاه مقتدر آشوری در ۷۲۱ تا ۷۰۵ سال قبل از میلاد دارد.

علی بیگی افزود: این کشف تاریخی دریچه تازه‌ای را به روی مطالعات آشورشناسی در ایران خواهد گشود و باستان‌شناسان امیدوارند در فصل‌های آتی بتوانند اطلاعات بیشتری از استقرار عصر آهن (دوره آشور نو) در این محوطه به‌دست بیاورند.

انتهای پیام/ح/ س
 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول