اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بلاتکلیفی ۳۰۰۰ سرپناه کم‌درآمدها/ چرا درد مسکن مهر را چاره نمی‌کنید؟

سه هزار سرپناه ویژه کم‌درآمدها در شرق استان سمنان سال‌ها بلاتکلیف مانده است و مردم می‌پرسند: چرا درد مسکن مهر را در این مناطق چاره نمی‌کنید؟

بلاتکلیفی ۳۰۰۰ سرپناه کم‌درآمدها/ چرا درد مسکن مهر را چاره نمی‌کنید؟

خبرگزاری فارس- سمنان: واحدهای مسکن مهر ساخته شد تا دردی از دردمندان و محرومان جامعه رفع کند؛ در آغاز راه، گفته شد که این طرح ویژه طبقات کم‌درآمدتر جامعه است تا بخشی از مشکلات ناشی از تأمین مسکن را برای آنها رفع کند.

اکنون از پایان عمر دولت‌های ارائه‌کننده این طرح و مجری آن سال‌ها می‌گذرد و وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید هم که سال گذشته وعده داده بود «پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود»، هنوز نتوانسته به وعده خود عمل کند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «هیچ مسکن مهر باقیمانده‌ای در سال آینده نخواهیم داشت» (بیشتر بخوانید).

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تصریح می‌کند که تعهد این وزارتخانه برای اتمام طرح‌های مسکن مهر تا پایان سال ۱۳۹۹ به‌استثنای مسکن مهرهایی است که پرونده قضایی دارد و خارج از کنترل است و ارتباط قراردادی و حقوقی با وزارت راه و شهرسازی ندارد.

اما وجود بیش از سه هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف در شرق استان سمنان همچنان مردم را ناراضی گذاشته است؛ آنها می‌پرسند بالاخره چه کسی مسؤول رفع مشکل و باز کردن این گره است؟

از سال ۹۷ تا امروز؛ همچنان هیچ!

در زمان تفکیک ادارات کل راه و شهرسازی استان سمنان در سال ۹۷ به دو اداره کل استان سمنان و شرق استان سمنان، تعداد دو هزار و ۷۰۳ واحد نیمه‌تمام مسکن مهر به اداره کل شرق استان واگذار شد که از این تعداد، ۲۸۴ واحد تا پایان همان سال تکمیل و به متقاضیان تحویل شد.

دو هزار و ۴۱۹ واحد نیز به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده بود که از این تعداد، ۹۱۸ مورد دارای پرونده حقوقی بود و ۶۰۴ واحد نیز زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیر عمیدی، مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان ۲۶ تیرماه پارسال گفته بود: ۸۳۳ واحد از واحدهای نیمه‌تمام خود مالک مسکن مهر شاهرود بدون متقاضی است که اکثر این پروژه‌ها با ۳۰ یا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است و این اداره کل تلاش دارد تا با انجام اقداماتی این واحدها را تعیین تکلیف کند.

او تصریح کرد: ۳۴ واحد از پروژه‌های در دست احداث این اداره کل در مسکن مهر متعلق به مددجویان سازمان بهزیستی است که به دلیل عدم پرداخت تعهدات مالی این عزیزان عملیات ساخت این واحدها با مشکلاتی همراه شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: بر اساس استقراض مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از محل درآمدهای سازمان ملی مسکن، عملیات تکمیل این واحدها به‌زودی به پایان خواهد رسید و لازم است تا اداره کل بهزیستی استان سمنان به‌منظور تحویل واحدهای مورداشاره نسبت به انجام تعهد خود مبنی بر پرداخت ۱۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی اقدام کند (بیشتر بخوانید).

کلافی همچنان سردرگم!

۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۹ در گزارشی به مشکلات مسکن مهر در شرق استان سمنان پرداختیم (بیشتر بخوانید).

آن زمان گفته شد که در حالی که مسؤولان استان سمنان، تحویل هر چه سریع‌تر واحدهای مسکونی مهر که نیمه‌تمام مانده، را از مطالبات به‌حق و قانونی مردم می‌دانند و وعده داده بودند باید پرونده مسکن مهر در سال ۱۳۹۸ بسته شود؛ اما هنوز این پرونده بسته و قول‌ها محقق نشده است و امروز باید گفت که سال ۱۳۹۹ هم گذشت و این گره کور باز نشد.

کمی بعدتر، با پیگیری‌های فارس مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اعلام کرد که: با پیگیری انجام‌شده، در پروژه مسکن مهر «سنگسر» در شاهرود، حکمی برای شرکت مجری به ارزش ۱۱ میلیارد تومان صادر شده است.

امیر عمیدی وعده داده بود: ۳۶۶ پروژه مسکن مهر فاقد معارض در برنامه کار قرار گرفت و تکمیل شد و ۳۴ واحد باقی مانده که در آینده نزدیک، اختتامیه طرح مسکن مهر در شرق استان را خواهیم داشت.

چنانچه پیمانکار در این باره به تعهد خود عمل نکند، راه و شهرسازی نسبت به تکمیل پروژه اقدام می‌کند

وی به پروژه‌های حقوقی دارای معارض مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: پروژه سنگسر ازجمله این‌هاست که جلسات متعددی با دادستان و فرماندار ویژه شاهرود داشتیم و با پیگیری انجام‌شده، در پروژه سنگسر حکمی برای شرکت مجری به ارزش ۱۱ میلیارد تومان صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: ۱۴۵ واحد دارای متقاضی از این پروژه است و با سه کارشناس رسمی تحویل گرفته شده تا با افزایش تسهیلات و همکاری مردم این پروژه تکمیل شود (بیشتر بخوانید).

تداوم اختلاف‌ها؛ معطلی متقاضی‌ها

آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر در شرق استان سمنان که محل اختلاف بین کارفرما و اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان برای تحویل به شهرداری است، از سال گذشته در دستور کار بوده و تا امروز اقدام خاصی از این برنامه دیده نشده است.

مقرر شده بود تا با ورود دادستان به پروژه و تشکیل جلسات، رأی نهایی این پروژه‌ها صادر شود تا ادامه تکمیل و آماده‌سازی مسکن مهر کوثر و فدک شاهرود و تحویل به شهرداری انجام گیرد.

منوچهر فخری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اما اینک می‌گوید: در حال حاضر، سه هزار و ۴۲ واحد مسکن مهر در استان سمنان وجود دارد که تعیین تکلیف نشده‌اند.

اگر از ابتدا قرارداد درست منعقد شود، شاهد بروز و ظهور برخی مشکلات نخواهیم بود

او با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در زمینه مسائل و مشکلات موجود بر سر راه مسکن مهر در استان سمنان اظهار کرد: بررسی این مسائل تکلیفی است که شورای تأمین استان سمنان آن را ابلاغ کرده است و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً چیزی حدود ۲۸ هزار واحد مسکن مهر در استان سمنان داریم که قریب به‌اتفاق آن‌ها تعیین تکلیف شده است و در حال حاضر سه هزار و ۴۲ واحد مسکن مهر در استان سمنان وجود دارد که تعیین تکلیف نشده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان علت تعیین تکلیف نشدن این واحدها را وجود پاره‌ای از مشکلات قضایی عنوان کرد و گفت: این اختلاف قضایی که پیش می‌آید ناشی از این است که قراردادها درست منعقد نشده‌اند.

فخری اظهار کرد: از این پس مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در هنگام قرارداد با پیمانکاران، نظر مشاوران حقوقی را بگیرند؛ چراکه اگر از ابتدا قرارداد درست منعقد شود، شاهد بروز و ظهور برخی مشکلات نخواهیم بود.

وی بیان کرد: وجود مشکلاتی بین پیمانکار با راه و شهرسازی عمده دلیل تعیین تکلیف نشدن برخی واحدهای مسکن مهر در شهرستان‌های شاهرود و سمنان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: با توجه به دستور رئیس‌کل دادگستری استان سمنان و دادستانی در هر یک از شهرستان‌هایی که مسائل و مشکلات مسکن مهر بیشتر است، باید یک شعبه ویژه‌ای مختص رسیدگی به این مسائل و مشکلات در آن شهرستان تشکیل شود تا مسائل و مشکلات با حضور راه و شهرسازی و پیمانکار مربوطه رسیدگی و حکم عادلانه صادر شود.

علت تعیین تکلیف نشدن این واحدها وجود پاره‌ای از مشکلات قضایی است

فخری بیان کرد: تمام تلاش ما این است که با این ارتباط خوبی و منطقی که در استان سمنان بین دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی حاکم است، مردم ثمره این ارتباط خوب را ببینند.

وی افزود: قرار بر این نیست که سال‌ها مردم معطل باشند، برای اینکه مسکن مهری به دستشان برسد؛ البته با توجه به اختلافاتی که بین پیمانکار و دستگاه اجرایی وجود دارد هنوز به این خواسته نرسیده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: معتقدم برای اینکه طرح اقدام ملی مسکن در استان سمنان موفق شود باید مشکلات و مسائل مسکن مهر مرتفع شود و تعیین تکلیف شود که این امر در دستور کار مقام قضایی استان سمنان قرار گرفته است.

فسخ قرارداد پیمانکاران بدعهد

محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان هم در این زمینه می‌گوید: اگر پیمانکاران مسکن مهر به تعهدات خود پایبند نباشند؛ قراردادشان فسخ و تمام مخارج واحدها از آن‌ها اخذ می‌شود.

او اظهار کرد: به‌موجب جلسه‌ای که در استانداری سمنان برگزار شد، دو پرونده در خصوص مسکن‌های مهر شهرستان‌های شاهرود و دامغان در دادگستری سمنان در دستور رسیدگی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از این پرونده‌ها که در دادگستری دامغان مطرح است، حکم به محکومیت پیمانکار به تحویل واحدهای مسکونی مسکن مهر صادر شده است.

قرار نیست سال‌ها مردم معطل باشند؛ برای اینکه مسکن مهر به دستشان برسد

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: مقرر شده است چنانچه پیمانکار در این باره به تعهد خود عمل نکند، راه و شهرسازی نسبت به تکمیل پروژه اقدام و مخارج واحدها را از پیمانکار متعاقباً اخذ کند.

عبداللهی بیان کرد: در پرونده دیگر در خصوص مسکن مهری که در دادگستری شاهرود مطرح است با ارائه مستندات از سوی ادارات کل راه و شهرسازی شرق و غرب استان انتظار می‌رود رأی متناسبی صادر شود.

وی تأکید کرد: مهم این است که همفکری خوبی بین دستگاه قضایی، قوه مجریه و سایر ادارات دخیل در امر تولید مسکن به‌ویژه مسکن مهر در استان سمنان وجود دارد تا به وضعیت مطلوبی در این حوزه دست یابیم.

امروز، بهتر از فردا

به هر تقدیر، رفع مشکل سرپناه بخش متوسط به پایین جامعه در پروژه‌های مسکن مهر امروز شاید یکی از اولویت‌های اساسی با عنایت به شرایط نامساعد اقتصادی کنونی باشد؛ امری که مسؤولان استان سمنان باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

در تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر بلاتکلیف در استان سمنان، امروز بهتر از فرداست و باید هر چه سریع‌تر این واحدها به دست جامعه هدف پیش‌بینی‌شده برای آن برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیش‌تر نیز شماری از مردم در سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، سوژه‌هایی با عنوان «مسکن مهر سنگسر را تکمیل کنید» و «مسکن مهر شاهرود کی تحویل می‌شود؟» مطرح کرده بودند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/۲۲۴۹/ز/م/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول