اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

پیشنهاد تصویب لایحه الحاق‌ ایران به موافقت‌نامه اروپایی‌ حمل جاده‌ای کالای خطرناک

طبق اعلام مرکز پژوهش‌‌های مجلس از آنجا که سالانه میزان زیادی کالای خطرناک توسط ناوگان جاده‌ای متعلق به کشورهای اروپایی و منطقه از خاک ایران می‌گذرد و یا کالای وارداتی و صادراتی ایران با ماهیت خطرناک از/به سایر کشورها حمل می‌‌شود، الحاق به موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک، بااهمیت است.

پیشنهاد تصویب لایحه الحاق‌ ایران به موافقت‌نامه اروپایی‌ حمل جاده‌ای کالای خطرناک

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به دلیل بروز حوادث ناشی از حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت‌نامه‌ای را در سپتامبر ۱۹۵۷ تحت عنوان «موافقت‌نامه حمل و نقل جاده‌ای کالا و محصولات خطرناک» با عنوان اختصاری (ADR) در ژنو منعقد کردند که سرانجام در سال ۱۹۸۶ میلادی مجموعه مقررات آن تنظیم و به صورت رسمی در سطح کشورهای متعهد به مرحله اجرا درآمد.

هدف این کنوانسیون یکسان‌سازی و هماهنگ کردن حمل و نقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپا است و تاکنون ده‌ها کشور جهان آن را پذیرفته و به آن ملحق شده‌اند.

دولت ایران نیز در راستای پیوستن به آن، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک از طریق جاده ‌(ADR) را که مشتمل بر مقدمه و ۱۷ ماده بوده و به پیشنهاد وزارت راه و
شهرسازی در جلسه مورخ ۶ / ۷ / ۱۳۹۹ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم ‌کرده است.

* جزئیات لایحه الحاق ایران به موافقت‌نامه اروپایی حمل‌‌ونقل محصولات خطرناک با جاده

بررسی محتوایی این لایحه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن استارتقای جایگاه ترانزیتی در بخش حمل و نقل مواد خطرناک در منطقه، استفاده از ظرفیت‌های فنی و اجرایی موافقت‌نامه مذکور در توسعه سطح ایمنی حمل و نقلی مواد خطرناک در قلمروی کشور، انطباق مؤلفه‌های حمل و نقل جا‌ده‌ای با استانداردهای بین‌المللی در بخش جابه‌جایی حمل و نقل مواد خطرناک، اشتغال‌زایی و رونق فعالیت بخش‌های خصوصی در امر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از جمله اهداف بیان شده در مقدمه است.

‌طرف‌های متعاهد، با تمایل به افزایش ایمنی حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای اقدام به این توافق کرده‌اند از این رو،
هر یک از طرف‌های متعاهد، حق نظارت یا ممنوع کردن ورود کالاهای خطرناک به قلمرو خود را به دلایلی غیر از ایمنی در طول حمل برای خود محفوظ نگه خواهد داشت‌.

‌هر طرف متعاهد می‌تواند طی اطلاعیه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، اعمال این موافقت‌نامه در مورد خود را ابطال کند که دوازده ماه پس از تاریخ دریافت اطلاعیه مربوط به ابطال، توسط دبیرکل نافذ خواهد شد‌.

مرکز پژوهش‌ها: اهمیت تصویب لایحه الحاق‌ ایران به موافقت‌نامه‌ حمل جاده‌ای کالای خطرناک ‌

‌طبق بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از آنجا که سالانه میزان قابل توجهی از کالاهای خطرناک توسط ناوگان حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای متعلق به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و یا کالاهای وارداتی یا صادراتی ایران با ماهیت خطرناک از/به سایر کشورها حمل می‌‌شود، الحاق به موافقت‌نامه مذکور می‌تواند در راستای حمل و نقل ایمن اینگونه مواد اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

حمل و نقل ایمن و در عین حال سریع و ارزان این مواد، می‌تواند همزمان موجب بهبود جایگاه ترانزیتی کشور و به دنبال آن افزایش اشتغال‌زایی نیز شود، همچنین، توسعه استانداردهای ایمنی حمل و نقل مواد خطرناک در کشور  می‌تواند از مزایای الحاق به این موافقت‌نامه باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با تأکید بر اینکه این لایحه با ایراداتی مواجه است و مستلزم رفع ابهام درخصوص ملاحظات  مطرح شده است، اعلام کرده است: از این‌رو، با رعایت اصول هفتادوهفتم (۷۷)، یکصدوبیست و پنجم (۱۲۵) و یکصدوسی‌ونهم (۱3۹) قانون اساسی و با  رعایت ملاحظات ذکر شده فوق و اینکه پذیرش آن در آینده تبعاتی در بخشهای دیگر حمل و نقل و تجارت بین‌الملل برای کشور  نداشته باشد، مرکز پژوهش‌های مجلس‌ تصویب آن را در چارچوب منافع ملی پیشنهاد می‌کند.  

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول