اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: اگر رژیم صهیونیستی مسئول خرابکاری در نطنز شناخته شود، پاسخش را خواهد گرفت

وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با لاوروف گفت که اگر رژیم صهیونیستی مسئول خرابکاری در نطنز شناخته شود، پاسخ خود را خواهد گرفت و افزود: آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد.

ظریف: اگر رژیم صهیونیستی مسئول خرابکاری در نطنز شناخته شود، پاسخش را خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه)‌ پس از دیدار با وزیر امور خارجه خود در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در تهران گفت که با وی درباره برجام گفت‌وگوهای جدی و دوستانه‌ای برای همکاری‌ بیشتر در زمینه رفع تحریم‌ها داشته است.

 

 

*  آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد

وی همچنین افزود: از موضع قوی روسیه علیه خرابکاری در نطنز قدردانی می‌کنم و تأکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری ادامه یابد. ضرورت دارد آمریکا بدون توقف به تعهداتش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما هیچ مشکلی با بازگشت به اجرای تعهدات برجامی نداریم.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد و آنها باید بدانند که این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.

* برای اروپا جای شرمندگی دارد

وزیر خارجه در خصوص تحریم چند مقام و نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌ کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد. امروز هم به جای این‌که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی ۸۲ میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه درباره تاسیسات غنی سازی نطنز - جایی که تحت نظر آژانس است - اقدام کنند، در حد اظهارنظر نرم درباره آن از آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این فقط باعث می‌شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که در دنیا جایگاهی ندارد. ثابت کند که اتحادیه اروپا نه تنها دنباله رو سیاست‌های آمریکاست، بلکه دنباله رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ظریف همچنین تصریح کرد: این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد، حتما اقدام مخربی است و حتما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام را اعلام کردیم و احتمال بررسی تحریم علیه  افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند را در حال بررسی داریم و این روند را ادامه خواهیم داد.

 

 

* در وین برای اعاده حقوق مردم و تمام کردن تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم

وزیر خارجه گفت: ما در وین برای اعاده حقوق مردم و تمام کردن تحریم‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. این گفت‌وگو زمان محدودی دارد، فرصتی که اروپا و آمریکا برای بازگشت به تعهدات خودشان در برجام دارند، بسیار محدود است و اگر این فرصت را از دست بدهند با شرایط ناگواری مواجه خواهند شد. امیدواریم سریع‌تر عقل حاکم و دنباله روی از بازی‌های سیاسی صهیونیست‌ها متوقف شود و به جای ژست‌های خالی و بی اساس به اصطلاح خودشان حقوق بشری برگردند و واقعیات را نگاه کنند.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها باید به فکر حیثیت خودشان باشند. این را اروپا باید بداند در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد. اروپا نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی‌ که بیگانه ستیزی، اسلام ستیزی در آن‌جا شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده؛ این اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کند. این را اروپایی‌ها هر چه زودتر بفهمند زودتر متوجه می‌شوند که ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.

* اگر اسرائیل مسئول این کار شناخته شود پاسخ خود را خواهد گرفت

وی با اشاره به خرابکاری در تاسیسات غنی سازی نطنز هم گفت: آن‌چه در نطنز رخ داد خیال می‌کنند که اهرم‌های ایران را کم می‌کند. این برای ایران امکانپذیر می‌کند که به صورت قانونی و مشروع و برای جبران این حماقت تروریستی، از هر امکانی که دارد در نطنز استفاده کند. خواهند دید. این اولین بار نیست. ویروس استاکس نت را هم استفاده کردند ولی چه اثری دیدند. این بار هم همان خواهد شد.

به گزارش فارس، ظریف تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم که حتما در آینده نزدیک، نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و با قدرت بیشتر جلو خواهد رفت. اسرائیلی‌ها اگر فکر کردند، می‌توانند ایران را از پیگیری رفع تحریم‌ها از مردم ایران باز بدارند، قمار بسیار بدی کردند.

 

 

وی گفت: الان ادعا می‌کنند اسرائیل مسئول است. ما خودمان تحقیقات‌مان را انجام می‌دهیم، اگر تحقیقات خود را انجام دادیم و اسرائیل مسئول بود و مسئول این کار شناخته شود، آن وقت اسرائیل پاسخ خود را خواهد گرفت و آن وقت خواهد دید که چه حماقتی انجام داده است. مطمئن باشید دست ایران پس از این اقدام، هم در مذاکره و هم در آینده هسته ای قوی‌تر خواهد شد.

* تحریم یک ابزار برای گرفتن امتیاز از ایران نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: آمریکایی‌ها باید یک واقعیت را درک کنند که تحریم یک ابزار برای گرفتن امتیاز از ایران نیست. تحریم‌ها یک بار است، بر دوش سیاست خارجی آمریکا که تا امروز فقط نتیجه متضاد داده است. فراموش نکنند زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد ایران ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده داشت امروز بالای چهار هزار کیلو دارد. زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد، ایران فقط از سانتریفیوژ IR1 استفاده می‌کرد امروز زنجیره‌های IR6 کار می‌کند. فراموش نکنند که قبل از اقدام تروریستی پنج هزار سانتریفیوژ IR1 در نطنز غنی سازی می‌کرد، بعد از اقدام تروریستی پریشب اگر قرار باشد برگردیم حتما به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم چه IR1 و چه سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر.

 

 

وی گفت: ‌این را آمریکا باید بعد از ۴۲ سال امتحان مردم ایران فهمیده باشد که راه برخورد با ایران، تهدید و تحریم نیست. راه برخورد با ایران، تروریسم هسته‌ای نیست. اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد، باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد،‌ براساس برجام این وظیفه آمریکاست که فهرست تحریم‌ها را ارائه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته ما یک فهرست مثالی نه فهرست کامل ارائه داده‌ایم که بدانند با چی بحث می‌کنند. اما طبق برجام وظیفه آمریکاست که کلیه تحریم‌ها را اولا اعلام کند و ثانیا بردارد و این سیاست غیرقابل تغییر ماست. ایران هم اعلام کرده است.

* پامپئو الان خانه شان با یک موجود نامریی شطرنج بازی می‌کند و چیپس چینی می‌خورد

وی همچنین گفت: ما نبودیم که به دنیا گفتیم علیه آمریکا جنگ اقتصادی راه انداختیم. این دولت آمریکا بود.کاری نداریم که آقای پامپئو وزیر خارجه ترامپ بود، یا وزیر خارجه کس دیگری بود. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که اگر ایران می‌خواهد شهروندانش غذا بخورند، باید حرف ما را گوش کنند. آن آقا الان خانه‌شان با یک موجود نامریی شطرنج بازی می‌کند و چیپس چینی می‌خورد. او کار خودش را می‌کند. اینها باید بفهمند آن آقا که رفت زباله دان تاریخ، اگر بخواهند همان سیاست را اجرا کنند، یک سیاست دو نتیجه نخواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا ناگزیر است این تفکر را متوقف کند که از راه تحریم، از راه حمایت از رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدامات تروریستی می‌تواند از ایران امتیاز بگیرد. آمریکا باید این فکر را  از سرش بیرون بکند.

وی تصریح کرد: ما نبودیم که از برجام خارج شدیم، ما نبودیم که آمدیم آن کاغذ را جلوی دنیا نشان داده و امضا کردیم که از برجام خارج شدیم و افتخار کردیم. این دولت آمریکا بود. 

 

 

* امیدواری به آغاز تولید مشترک واکسن کرونا

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست خبری اعلام کرد: امیدواریم با توافقی که بین دو کشور صورت گرفته، تولید واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران شروع بشود و امکان خرید تعداد بیشتری واکسن از روسیه فراهم شود و این زمینه خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و روسیه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول