اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کسب درآمد از دل سنگ/ گوهرتراشی؛ صنعتی ارزان با سودی سرشار

گوهرتراشی و استفاده از صنعت سنگ‌های تزئینی در لرستان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، صنعتی که در صورت توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، سهم خوبی در ارزآوری و ارزش افزوده برای کشور نیز داشته باشد.

کسب درآمد از دل سنگ/ گوهرتراشی؛ صنعتی ارزان با سودی سرشار

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری تاکیدهای بسیاری بر توجه به ظرفیت‌های خدادادی کشور و استفاده از توان بومی جهت پیشبرد اهدافی همچون رونق تولید و ایجاد اشتغال داشتند، به‌گونه‌ای که در پیام‌های ابتدای سال همواره از مولفه‌های لازم برای تحقق این مهم صحبت می‌کردند، همچنان‌که امسال در بخشی از صحبت نوروزی خود بر لزوم پشتیبانی‌ها و رفع موانع تولید برای توسعه اقتصاد و پیشرفت واحدهای تولیدی تاکید فرمودند.

لرستان به واسطه قرارگرفتن در ۲ منطقه ساختاری زمین‌شناسی دارای ظرفیت معدنی بسیار بالایی است، مناطقی که هر کدام دارای موادمعدنی و کانی‌های منحصربه‌فرد بوده و مزیت نسبی را برای استان به وجود آورده است.

تنوع موادمعدنی و ذخایر کانی‌های غیرفلزی

تنوع موادمعدنی و ذخایر کانی‌های غیرفلزی همانند سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در برخی شهرهای استان همچون بروجرد موجب شده برخی افراد صاحب ذوق به گوهرتراشی و پردازش سنگ‌های نیمه‌قیمتی پرداخته و با فرآوری اولیه این سنگ‌ها، جواهراتی زیبا و چشم‌نواز را ایجاد و در معرض فروش قرار دهند.

 

گوهرتراشی و استفاده از صنعت سنگ‌های تزئینی امروزه در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، صنعتی که در صورت توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، سهم خوبی در ارزآوری و ارزش افزوده برای کشور نیز داشته باشد.

بر اساس گفته کارشناسان زمین‌شناسی، ۳۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان وجود دارد که هر کدام قابلیت فرآوری و عرضه در بازارهای ملی و بین‌المللی را دارد، همچنان‌که بنا به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان در حال حاضر ۲۰۰ هنرمند در قالب ۵۰ کارگاه گوهرتراشی مشغول ساختن زیورآلات و اکسسوری‌های زنانه و مردانه هستند.

خام‌فروشی؛ مهمترین دغدغه گوهرتراشان

خام‌فروشی موادمعدنی به ویژه سنگ‌های قیمتی از جمله دغدغه فعالان حوزه گوهرسازی است، عرصه‌ای که می‌تواند با فرآوری و استفاده از تجهیزات به‌روز، سود سرشاری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.

علیرضا مهدوی از فعالان حوزه سنگ‌های قیمتی و دارای کارگاه گوهرتراشی در خرم‌آباد، با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله خود در این زمینه، اظهار کرد: به دلیل علاقه به سنگ‌های تزئینی و البته حس آرامش بخشی که برخی از آن‌ها دارند این شغل را انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه درآمد نسبتا خوبی از این کار دارد، افزود: ابتدا تنها فروشنده محصول بودم، اما با یک دوره آموزش کوتاه مدت در فنی و حرفه‌ای، با گوهرتراشی کار را ادامه دادم و اکنون سود خوبی را نیز از این صنعت به دست می‌آورم.

ورود به حوزه گوهرتراشی بسیار آسان و نیازمند سرمایه اندک است، بسیاری از جوانان از وجود چنین مشاغل دارای بازده بالا اطلاع ندارند و تنها به دنبال پشت میز نشینی هستند.

وی ادامه داد: ورود به حوزه گوهرتراشی بسیار آسان و نیازمند سرمایه اندک است، بسیاری از جوانان از وجود چنین مشاغل دارای بازده بالا اطلاع ندارند و تنها به دنبال پشت میز نشینی هستند.

نبود تجهیزات لازم برای اکتشاف سنگ‌های تزئینی جدید و خام فروشی از مهمترین موانع پیش روی گوهرتراشان لرستانی است که مهدوی به بخشی از آن ها اشاره کرد.

کارشناس معدن سازمان صمت لرستان با تاکید بر اینکه بخش معدن استان ظرفیت بالایی دارد، افزود: این بخش به تنهایی قادر است اقتصاد لرستان را متحول کند.

سید محمود حسینی با اشاره به انجام اکتشافات در مناطق مختلف استان، گفت: ۲۳ محدوده امیدبخش فلزات غیرفلزی شناسایی شده و در حال نمونه‌گیری از این مناطق هستیم.

 

لزوم ورود بخش خصوصی جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال

وی با بیان اینکه لرستان در ۲ ناحیه سسندج-سیرجان و زاگرس قرار گرفته، تصریح کرد: هر منطقه دارای کانی‌های مختص خود است و به دلیل قرار گیری در این موقعیت، دارای تنوع و تجمیع موادمعدنی باارزشمندی است.

حسینی ادامه داد: در راستای بهره‌مندی از توان معدنی و ایجاد ارزش افزوده، باید زیرساخت‌های لازم در استان فراهم شود که این مهم نیازمند ورود بخش خصوصی جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال هستیم.

کارشناس سازمان صمت لرستان وجود ماشین‌آلات لازم برای برش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و همچنین عملیات فرآوری بر روی این موادمعدنی را یک ضرورت خواند و ایجاد زیرساخت‌ها را موجب توسعه کارگاه‌های گوهرتراشی و صادرات محصول به داخل و حارج کشور عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت‌، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی در سفر اخیر به لرستان به ظرفیت معدنی استان اشاره و تصریح کرد: لرستان به واسطه قرارگیری در ۲ پهنه ساختاری زمین‌شناسی قرار گرفته و این یک مزیت برای استان محسوب می‌شود.

علیرضا شهیدی با بیان اینکه ظرفیت معدنی لرستان مزیت‌ها و مخاطراتی برای این استان دارد، افزود: وجود برخی موادمعدنی به ویژه در منطقه پلدختر در صنایع دارویی می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

وی بیان داشت: در صورت استفاده از ظرفیت و سرمایه‌گذاری درست در این زمینه، ارزش افزوده بالایی را شاهد خواهیم بود.

 

با ورود به ظرفیت‌های اقتصادی خانه‌محور می‌توان چند خانواده، روستا و شهر را از منابع مالی خوب بهره‌مند ساخت.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: لرستان اگرچه همانند برخی استان‌ها از صنایع بزرگ بهره‌مند نیست، اما می‌توان با ورود به ظرفیت‌های اقتصادی خانه‌محور چند خانواده، روستا و شهر را از منابع مالی خوب بهره‌مند ساخت.

رئیس سازمان زمین‌شناسی با اشاره به وجود منابع فلزی و غیرفلزی در منطقه ازنا و الیگودرز لرستان، گفت: در بروجرد نیز سنگ‌های نیمه‌قیمتی باارزشی وجود دارد که می‌تواند چرخ صنعت را در این زمینه به حرکت دربیاورد.

شهیدی ادامه داد: مردمان استان به راحتی می‌توانند با خرید چرخ تراشکاری ۱۵ میلیونی، کارگاه تولیدی راه‌اندازی کنند و سنگ‌های نیمه‌قیمتی را به صورت انگشتر، گردن‌آویز و دیگر زیورآلات تبدیل و به فروش برسانند.

بنا بر این گزارش، استفاده از پتانسیل داخلی به همراه تجهیزات پیشرفته و به‌روز از جمله سیاست‌های اقتصادمقاومتی بوده که به دلیل وجود برخی موانع و سوء‌مدیریت‌ها تاکنون آن‌گونه که شایسته است از این ظرفیت به خوبی بهره گرفته نشده و مغفول مانده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول