اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کرکره کتابفروشی‌ها پایین آمد، بساط دستفروشان گسترده‌تر شد+فیلم و عکس

راسته خیابان انقلاب که محل حضور کتابفروشی‌های بزرگ و کوچک است با اعلام محدودیت‌ها چهره دیگری به خود گرفته است. حالا کرکره کتابفروشی‌ها پایین آمده، اما فرصتی دست داده تا دست‌فروشان بساط خود را پهن‌تر کنند.

کرکره کتابفروشی‌ها پایین آمد، بساط دستفروشان گسترده‌تر شد+فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، تنها با گذشت دو روز از محدودیت‌های اعلام شده ستاد کرونا به واسطه شیوع مجدد ویروس کووید ۱۹ در کشور و تعطیلی بسیاری از اصناف در کشور و شهر تهران، برخی مشاغل با کرکره‌های نیمه‌باز فعال هستند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار فارس، راسته خیابان انقلاب که محل حضور کتابفروشی‌های بزرگ و کوچک است با اعلام محدودیت‌ها چهره دیگری به خود گرفته است. حالا مغازه‌های کتابفروشی کرکره‌هایشان را پایین کشیده‌اند اما از سوی دیگر فرصتی دست داده تا دستفروشان بساط پهن کرده و خیلی راحت به عرضه هر نوع اثری بپردازند.

هرچه به ساعت عصرگاهی نزدیک‌تر می‌شدیم، تعداد بیش‌تری از این افراد بساط گسترده و به عرضه کتاب‌هایی با تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌پرداختند. در گوشه و کنار هم برخی کتابفروشی‌ها در مغازه و با کرکره‌های نیمه پایین به ارائه خدمات می‌پرداختند، اما تعدادشان محدود بود و دستفروش‌ها نمایان‌تر بودند.

طی روزهای اخیر به دلیل موج چهارم کرونا در کشور، کتابفروشی‌ها در زمره کسب و کارهای گروه یک محسوب نشده و ملزم به تعطیلی شدند؛ امری که انتقادهای بسیاری را در میان ناشران و کتابفروشان به همراه داشت. در جدیدترین بازتاب این تعطیلی‌ها، مدیران موسسات انتشاراتی قدیانی، به‌نشر، اسم و انجمن کتابفروشان انقلاب اسلامی در نامه‌ای که به امضای ۱۰۰ کتابفروش رسیده است، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستند با توجه به مشکلات متعدد، در این زمینه تصمیم‌گیری شود. 

آنها معتقدند در شرایط عادی به علت مشکلات عدیده اقتصادی در کتابفروشی­‌ها همانند خواب سرمایه، اجاره سنگین، گرانی کتاب و عوامل دیگر، شاهد تعطیلی و یا ورشکستگی آن­ها هستیم. حال با تعطیلی­‌های اخیر این مشکل نیز بر دیگر مشکلات افزوده و آسیب جدی به کتابفروشی‌ها وارد کرده است.

جالب اینجاست در همین خیابان انقلاب شیرینی‌فروشی مشهوری که کافه هم دارد، آبمیوه فروشی‌ها و کافه‌ها به راحتی فعالیت می‌کنند، اما با فعالیت کتابفروشی‌ها مخالفت شده است.

دستفروشانی که بساط کتاب ارزان را در راسته انقلاب پهن کرده‌اند در پاسخ به این سوال که با مشکلی مواجه نشده‌اید، می‌گویند: اتفاقا رونق به کار ما بازگشته است!

حالا حلقه کار برای صنف نشر و کتابفروشی‌ها روز به روز تنگ‌تر می‌شود و گردش مالی آنها با چالش همراه شده است. ‌در حالی که هر کتاب کودک، رمان، کتاب مجاز و غیرمجاز را هم اگر بخواهید با قیمتی نازل می‌توانید از خیابان انقلاب در مقابل کتابفروشی‌های بسته پیدا کنید.

در راستای محدودیت‌های اعلامی و تعطیلی کتابفروشی‌ها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای مستثنی کردن کتابفروشی‌ها از تعطیلات کرونایی و جمع‌آوری بساط‌گستران کتاب، تلاش‌های متعددی کرده است. آن اتحادیه اعلام کرده: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در راستای صیانت از حقوق کتابفروشان در شرایط اجرای محدودیت‌های اعمال شده ستاد ملی مقابله با کرونا،  به صورت مستمر در حال رایزنی و مذاکره با اتاق اصناف تهران، اتاق اصناف ایران و ستاد ملی مقابله با کرونا برای دریافت مجوز فعالیت کتابفروشان است. بعد از انجام مکاتبات مستمر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق اصناف تهران و دریافت پاسخ از اتاق اصناف مبنی بر پیگیری موضوع و ارجاع درخواست به ستاد فرماندهی مبارزه با ویروس کرونا، ارجاع شده است و منتظر دریافت پاسخ مسئولان هستیم. 

 در همین زمینه، رئیس این اتحادیه یعنی هومان حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب، رسانه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده: زمانی که کتابفروشی‌ها بسته می‌شوند، بساط‌گستران جلوی همان کتاب‌فروشی‌ها می‌ایستند و کتاب می‌فروشند و مردم هم بدون پروتکل بهداشتی دور دستفروشان حلقه می‌زنند و کتاب خریداری می‌کنند.

با تمام این حرف‌ها در حالی که جگرکی‌ها، قنادی‌ها، کافه‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها و ... که با سلامت و تغذیه مردم سروکار دارند، قادر به فعالیت هستند، برای کتابفروشی‌ها محدودیت اعمال می‌شود که همین مسأله نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

تمام این موارد در حالی عنوان می‌شود که سیدعباس صالحی از اعضای اصلی ستاد ملی کرونای کشور است و انتظار اهالی فرهنگ از او بیش از اینهاست.

خرید پررنگ و استقبال از آثاری با این گونه تخفیف‌ها از سوی مخاطبانی که بدون اطلاع از قاچاق بودن آنها هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند زنگ‌های خطر را باید برای هر کارگروه، هر تشکیلات و هر معاونتی در وزات ارشاد به صدا در آورد.

در ادامه تصاویر بیش‌تری از عکاس خبرگزاری فارس را اینجا ببینید.

ویدیوی خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس را هم در این بررسی میدانی مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول