اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

افطاری‌های ساده بقاع متبرکه «بیرون‌بر» شد/ برای شب‌های قدر هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

معاون فرهنگی اوقاف استان تهران با اشاره به آغاز ویژه‌برنامه‌های منهای جمعیت بقاع متبرکه همزمان با آغاز ماه رمضان از ادامه ارائه افطاری‌های ساده در برخی بقاع متبرکه به صورت بیرون‌بر و در قالب بسته‌های معیشتی خبر داد.

افطاری‌های ساده بقاع متبرکه «بیرون‌بر» شد/ برای شب‌های قدر هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با توجه به وضعیت قرمز کرونایی، رئیس جمهور در جلسه ستاد کرونا از ممنوعیت برپایی مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان خبر داد.

بر همین اساس، امامزاده‌ها که به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی و محل برپایی مراسم‌های مذهبی در ایام مناسبتی به ویژه ماه مبارک رمضان هستند، امسال همچون سال گذشته برنامه‌های مذهبی را بدون حضور جمعیت و به صورت مجازی برپا می‌کنند.

آغاز برنامه‌های ماه رمضان در امامزاده‌ها از ۲۵ فروردین

حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی اوقاف استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به منظور ترویج فرهنگ دعا و مناجات امامزاده‌ها برنامه‌های مختلفی را در ایام ماه میهمانی خدا با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا تدارک دیدند، اظهار داشت: برنامه‌های امامزاده‌ها در ماه مبارک رمضان از ۲۵ فروردین همزمان با نخستین روز ضیافت الهی آغاز می‌شود و تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

وی اجرای برنامه ترتیل‌خوانی و جزءخوانی قرآن با حضور قاریان ممتاز را از برنامه‌های امامزاده‌ها در ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: در امامزاده‌های استان تهران هر روز بعد از نماز ظهر و عصر یا قبل از نماز مغرب و عشا جزءخوانی قرآن با حضور قاریان و اساتید قرآنی برپا می‌شود. البته برنامه تفسیر قرآن نیز در برخی از امامزاده‌ها پیش‌بینی شده است.

ضبط برنامه‌های ماه رمضان در امامزاده‌ها

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه جلسه تفسیر قرآن با توجه به شرایط کرونایی و نداشتن موقعیت مناسب برای حضور زائران هم‌اکنون در برخی امامزاده‌ها در حال ضبط شدن است، گفت: برخی از جلسات تفسیر قرآن که در امامزاده‌ها با حضور مفسران قرآن در حال ضبط است، از رسانه ملی پخش می‌شود و برخی دیگر در فضای مجازی برای علاقه‌مندان در دسترس قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی اوقاف استان تهران ادامه داد: محتوای قرآنی ارائه شده برای مخاطبان همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند با محوریت آیات مربوط به انفاق، کمک به محرومان و مواسات است و در این برنامه‌ها به پخش تفسیر قرآن متناسب با ذائقه مخاطبان، کوتاه و همه فهم بودن آن تأکید شده است.

پویش ختم صلوات و ختم قرآن به نیت شفای بیماران کرونایی برگزار می‌شود

وی به برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه اذانگاهی همچون اجرای زنده قرائت قرآن و پخش از مأذنه‌های بقاع متبرکه، ایجاد استودیوی ضبط برنامه قرآنی در امامزاده‌ها و گفت‌وگوی قرآنی، معرفی چهره‌های موفق و نخبگان و همچنین محافل انس با قرآن بدون حضور جمعیت در ماه رمضان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام حسینی از برپایی مسابقه قرآنی و معارفی در امامزاده‌ها در بستر فضای مجازی خبر داد و افزود: در ماه مبارک رمضان در کنار مسابقات مختلف قرآنی و همچنین دوره‌های مجازی تربیت حافظ قرآن، پویش ختم صلوات و ختم قرآن به یاد شهدا و امام (ره) به نیت شفای بیماران کرونایی برگزار می‌شود.

برپایی کاروان شادی همزمان با جشن میلاد امام حسن (ع) در سطح تهران

معاون فرهنگی اوقاف استان تهران با بیان اینکه امامزاده‌ها در ایام مناسبتی ماه رمضان نیز برنامه‌هایی به منظور تعظیم شعائر دینی تدارک دیدند، خاطرنشان کرد: برپایی ویژه برنامه «خدیجه مادر امت» سوم اردیبهشت همزمان با سالروز وفات حضرت خدیجه (س)، جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه رمضان در امامزاده‌های استان تهران بدون حضور جمعیت و با حضور مداح و سخنران برگزار و از طریق فضای مجازی پخش می‌شود.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه امکان برپایی جشن با حضور جمعیت به دلیل شرایط کرونایی وجود ندارد، کاروان‌های جشن و سرور با اجرای برنامه مولودی با عنوان «نسیم کرامت» در سطح شهر تهران برپا می‌شود. علاوه بر این، افطاری‌های ساده در مساجد و بقاع متبرکه که در هرسال طول ماه رمضان اجرایی می‌شد، در برخی بقاع متبرکه به صورت بیرون‌بر و در قالب بسته‌های معیشتی پیش‌بینی شده است.

اجرای برنامه شب‌های قدر در امامزاده‌ها در انتظار موافقت ستاد کرونا

حجت‌الاسلام حسینی در زمینه برپایی مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شرایط کرونایی تصریح کرد: برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام ماه رمضان بر اساس دستورالعمل ستاد کرونا تنظیم شده است و همه برنامه‌هایی که اعلام شد، مجازی برگزار می‌شود؛ به طوری که علاقه‌مندان این برنامه‌ها را از طریق فضای مجازی و صفحه امامزاده‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند دنبال کنند. البته درباره برپایی مراسم شب قدر پس از اعلام ستاد کرونا تصمیم‌گیری و اعلام خواهیم کرد؛ چرا که بسیاری از بقاع متبرکه با توجه به داشتن فضای باز، امکان برپایی مراسم‌های شب قدر و نماز عیدفطر را با رعایت نکات بهداشتی دارند و برای برپایی این مراسم باید ستاد کرونا مجوز لازم را صادر کند.

سفره‌های نیازمندان در رمضان رنگین می‌شود

معاون فرهنگی اوقاف استان تهران با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط موجود همچون سال گذشته خادمان امامزاده‌ها برای رنگین شدن سفره‌های افطاری نیازمندان در حال تلاش هستند، گفت: در ماه مبارک رمضان علاوه بر توزیع افطاری و غذای گرم، با کمک‌های خیران، اقدام به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان با اولویت مناطق محروم خواهیم کرد. علاوه بر این، کمک به افرادی که به واسطه کرونا در تأمین معاش با مشکلاتی مواجه هستند، و همچنین تقدیر از فعالیت کادر درمان برای مبارزه با کرونا از دیگر برنامه‌های امامزاده‌ها در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط موجود در کشور به دلیل شیوع موج چهارم کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرها، اجرای برنامه‌های مذهبی در امامزاده‌ها متناسب با نظر ستاد کرونا است و اجرای برنامه‌ها در شهرهای آبی و زرد با حضور زائران و رعایت نکات بهداشتی و در شهرهای نارنجی و قرمز بدون حضور جمعیت اجرا می‌شود.

البته اکنون نیز بسیاری از امامزاده‌های استان تهران که در محوطه و شبستان پذیرای زائران هستند، از سوی برخی از نهادها و ستاد کرونا برای باز بودن فضا تذکر گرفتند و بسیاری نیز مجبور شدند درهای امامزاده‌ها را ببندد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول