اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

سودان: دنبال جنگ با اتیوپی نیستیم، اما اگر تحمیل شود، پیروز خواهیم بود

یک عضو شورای حاکمیتی سودان گفت که این کشور از ادعاهای ارضی خود با اتیوپی کوتاه نخواهد آمد و اگر جنگی در گیرد سودان پیروز خواهد بود.

سودان: دنبال جنگ با اتیوپی نیستیم، اما اگر تحمیل شود، پیروز خواهیم بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرلشکر «یاسر العطا» عضو شورای حاکمیتی سودان گفت که این کشور از ادعای ارضی خود در خصوص مناطق مرزی «الفشقه» با اتیوپی کوتاه نمی‌آید.

به نوشته روسیا الیوم، او که در جمع افسران و سربازان لشگر ۱۹ ارتش سودان در شهر «مروی» سخن می‌گفت، افزود: «سودان از مناطق الفشقه دست نخواهد کشید. ما خواهان جنگ با اتیوپی نیستیم اما اگر [جنگ] بر ما تحمیل شود ما پیروز خواهیم بود، چرا که بر حق هستیم.»

 او نیروهای مسلح سودان را حامی منافع ملی این کشور دانست و مدعی شد که ارتش طبق منافع ملی در صحنه سیاسی سودان حضور می‌یابد و به هیچ عنوان خواستار سلطه سیاسی نیست، بلکه خواستار سودانی دموکراتیک و آزاد و رها از جنگ و نژادپرستی است.

منطقه مرزی «الفشقه» منطقه مورد ادعای سودان و اتیوپی در یک سال گذشته بار دیگر محل تنش و درگیری شده است. در نوامبر ۲۰۲۰ نیروهای ارتش سودان با استقرار در این منطقه با شبه نظامیان مسلح اتیوپیایی درگیر شدند. ارتش سودان سپس اعلام کرد که توانسته ۹۰ درصد از اراضی حاصلخیزی که کشاورزان و افراد مسلح اتیوپی بر آن مسلط بودند را تحت کنترل خود در آورد.

تنش مرزی میان سودان و اتیوپی در شرایطی است که سودان به همراه مصر در خصوص آبگیری سد النهضه با اتیوپی اختلاف شدیدی دارد و مقامات سودانی، پس از شکست مذاکرات اخیر در کنگو، آدیس آبابا را به لج‌بازی متهم کرده‌ و قاهره نیز گفته است که همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی برای ممانعت از آبگیری سد روی میز است.

«الطاهر ابوهاجه» مشاور رسانه‌ای «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان نیز روز شنبه گذشته درباره وقوع جنگ بر سر آب میان اتیوپی، مصر و سودان هشدار داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول