اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

قرارگاه استانی آب در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی شد/ تأمین آب شرب مردم در تابستان در اولویت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی «قرارگاه استانی آب« با دستور استاندار خبر داد.

قرارگاه استانی آب در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی شد/ تأمین آب شرب مردم در تابستان در اولویت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد فرهادی شامگاه گذشته در نخستین جلسه تشکیل و فعالیت قرارگاه استانی آب اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و به تبع کاهش حجم ذخایر آبی استان، «قرارگاه استانی آب» به دستور استاندار راه‌اندازی شده است.

وی افزود: اگرچه در کارگروه‌های استان، شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه مقابله با خشکسالی را داریم اما با توجه به اهمیت موضوع آب، این قرارگاه تشکیل شد.

تأمین آب شرب مردم در تابستان در اولویت

رئیس قرارگاه آب استان خراسان‌جنوبی خطاب به مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب استان عنوان داشت: موضوع تأمین آب شرب مردم به‌ویژه در ایام تابستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

فرهادی تأکید کرد: در این راستا از تمامی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی به‌گونه‌ای استفاده شود که موضوع تأمین آب به‌ویژه در آبرسانی سیار دچار آسیب و مشکل نشود.

وی یادآور شد: دستگاه‌ها می‌بایست علاوه بر بحث تأمین اعتبارات مورد نیاز، بحث مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آن را در دستور کار قرار دهند.

کاهش هدر رفت شبکه‌های آب شرب در دستور کار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مؤثر در مدیریت منابع آبی، موضوع کاهش هدر رفت شبکه‌های آب شرب است، تصریح کرد: این موضوع باید به‌صورت ویژه در برنامه‌ها دیده شود.

فرهادی بر استفاده بهینه از پساب فاضلاب شهر بیرجند تأکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای باید طرحی را با هماهنگی جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت آماده کرده و طی یک ماه آینده به جلسه ارائه نماید.

جایگاه چهارم خراسان‌جنوبی در گسترش سیستم‌های نوین آبیاری

وی با تأکید بر اینکه خراسان‌جنوبی، سال گذشته به لحاظ گسترش سیستم‌های نوین آبیاری در بین دیگر استان‌ها جایگاه چهارم را داشته، اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید موضوع نصب و راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری را امسال نیز با جدیت دنبال نماید.

رئیس قرارگاه استانی آب خراسان‌جنوبی به موضوع تبخیر آب در سدهای استان اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای می‌بایست برای معرفی راهکارهایی در راستای کاهش تبخیر آب در سدها به‌ویژه در سد نهرین طبس که مصرف آب شرب نیز دارد، طرح مناسبی به قرارگاه ارائه نماید.

اولویت ویژه اجرای خط انتقال «دره‌بید طبس»

فرهادی افزود: اجرای خط انتقال «دره‌بید طبس» نیز باید با اولویت ویژه در دستور کار آب منطقه قرار گیرد.

وی مهم‌ترین اصل در موضوع مصرف بهینه آب را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: صدا و سیما و سایر ارگان‌های فرهنگی باید از ظرفیت در اختیار خود برای ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب استفاده نمایند تا این موضوع نهادینه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: با عنایت به اینکه گاه مشاهده می‌شود در روستاها، آبیاری باغات و مزارع یا تأمین آب دامداری‌ها و مرغداری‌ها بدون هماهنگی از شبکه آب شرب صورت می‌گیرد، لذا باید شرکت آب و فاضلاب نسبت به شناسایی و نیز برخورد با متخلفین اقدام نماید.

گفتنی است بر اساس مصوبات نخستین جلسه قرارگاه آب استان مقرر شد، با توجه به اهمیت موضوع، جلسات این قرارگاه، هر دو هفته یک‌بار تشکیل شود و بنا به‌ضرورت جلسه‌های فوق‌العاده در بازه زمانی کوتاه‌تری برگزار شود.

همچنین دستگاه‌های اجرایی باید به‌صورت هفتگی گزارش کار خود را به دبیرخانه قرارگاه-شرکت آب منطقه‌ای- ارائه نمایند.

انتهای پیام/3403/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول