اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

سردرگمی سرمایه‌گذاران در پیچ و خم سند شهرک شهاب

شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم برای برآورده کردن انتظارات سرمایه‌گذاران در شهرک شهاب در انتظار صدور سند از سوی سازمان ملی زمین و مسکن است که به تصمیم‌گیری مسؤولان این سازمان پس از بازدید از این شهرک بستگی دارد.

سردرگمی سرمایه‌گذاران در پیچ و خم سند شهرک شهاب

خبرگزاری فارس ـ ایمن سادات موسوی نژاد: شهرک شهاب کیلومتر ۵ اتوبان قم ـ تهران واقع شده است. این شهرک دارای مساحت ۲۰۰ هکتار است و امکان استقرار سه نوع از صنایع مرتبط با حوزه چاپ و نشر، بنکداران، دارویی و غذایی(استقرار واحدهای سوهان) در این شهرک وجود دارد.

پیش از این شهرک شهاب دارای عنوان شهرک صنعتی چاپ و نشر بود که در بهمن ماه سال ۹۰ افتتاح شد و بنا بود مکانی برای استقرار واحدهای چاپ و نشر باشد.

علیرضا میثاقی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در گفت وگو با فارس با اشاره به عدم استقبال از شهرک تخصصی چاپ و نشر گفت: جلسات زیادی شرکت شهرک‌ها با اتحادیه چاپ و نشر و کسانی که در این حوزه فعال بودند برگزار کرد ولی به دلایل مختلف مورد استقبال واحدهای چاپ و نشر قرار نگرفت.

وی ادامه داد: بر همین اساس برای استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده و بهره وری مطلوب در راستای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال  تغییر کاربری بخشی از اراضی شهرک در دستور کار قرار گرفت.

مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم عنوان کرد: کسانی که پیش از بنده در اتحادیه بودند چندان شهرک را نمی‌خواستند بنابراین بخشی از شهرک را به صنوف دیگر از جمله بنکداران و سوهانی‌ها  واگذار کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به فرآیندهای قانونی برای تغییر کاربری شهرک اشاره کرد و افزود: این فرآیندها شامل بازنگری مطالعات و ارزیابی زیست محیطی برای استقرار سایر صنایع غیر از صنعت چاپ و نشر و اخذ تأییدیه از سازمان حفاظت از محیط زیست و تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

 

تصویب تغییر کاربری شهرک چاپ و نشر

پس از طی این مراحل بهمن ماه سال ۹۷ تغییر کاربری شهرک چاپ و نشر قم در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم به تصویب رسید.

میثاقی به دلایل عدم استقبال فعالان حوزه چاپ و نشر اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل تغییر در حوزه چاپ و نشر بود که رشد تکنولوژی و توسعه نشر دیجیتال، مانع شد که به صورت فیزیکی چاپخانه‌داران در شهرک مستقر شوند.

وی عنوان کرد: دوم نرخ‌های واگذاری بود که تصور می‌کردند که به طور رایگان واگذار می‌شود ولی امکان واگذاری رایگان وجود نداشت زیرا فعالیت شرکت بر اساس درآمد ـ هزینه است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم خاطرنشان کرد: رسالت شهرک‌های صنعتی تجمیع صنایع و ارائه خدمات زیرساختی در راستای استفاده بهینه از منابع و انرژی با رویکرد حفظ محیط زیست است.

خدمات ایجاد شده در شهرک برای استقرار صنایع شامل آماده‌سازی شهرک مانند اجرای شبکه معابر، زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت و ایجاد شبکه روشنایی و فضای سبز و  شبکه‌های آب، برق و گاز است.

به گفته میثاقی فضای سبز این شهرک دارای قدمت هفت تا هشت ساله است که نشان می‌دهد اقدامات انجام شده ولی استقبال نشده است.

 

 

مشکلات شهرک شهاب

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم ۱۰۰ هکتار زمین در این شهرک قابل واگذاری است و باقیمانده به دلیل وجود تپه امکان واگذاری ندارد و جزو مشاعات شهرک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با طراحی شهرک به طور معمول بین ۶۰ تا ۷۰ درصد زمین برای واگذاری استخراج شده و ۳۰ تا ۴۰ درصد مشاعات شهرک شبکه معابر و فضای سبز بوده که قابل واگذاری نیست.

در شهرک شهاب در مجموع ۱۲۳ قرارداد منعقد شده که از این تعداد ۶۰ قرار داد مربوط به چاپ و نشر، ۵۴ قرار داد مربوط به بنکداران و ۹ قرارداد در حوزه غذایی و دارویی است.

از این ۶۰ قرارداد مربوط به چاپ و نشر بالای ۴۰ قرارداد مربوط به چاپ و بسته‌بندی بوده و قرارداد حوزه نشر کمتر از ۲۰ عدد است.

میثاقی به مشکلات شهرک شهاب اشاره کرد و افزود: یکی از نیازهای اصلی صاحبان صنایع برای استفاده از تسهیلات بانکی  ارائه تضامین معتبر است که سند تک برگی مربوط به قطعه واگذار شده می‌تواند کمک شایانی به این نیاز باشد که در حال حاضر به دلیل انتقال ندادن سند مالکیت به شهرک صنعتی شهاب این امکان وجود ندارد.

وی انتقال اسناد مالکیت را یکی از تعهدات شرکت شهرک‌های صنعتی استان در قبال واحدهای مستقر در شهرک ذکر کرد و افزود: پس از اتمام عملیات ساختمانی، اخذ پایان کار و پروانه بهره‌برداری باید انجام پذیرد. عدم انتقال اسناد مالیکت به شرکت شهرک‌ها با وجود دارا بودن زیرساخت‌های مناسب این شهرک و نزدیکی به شهر قم  در جذب سرمایه‌گذاران جدید تأثیر منفی خواهد داشت و  سایر واحدهای مستقر نیز از مزایای اسناد مالکیت بهره‌مند نبوده و ادامه فعالیت را برای آنها دشوار می‌سازد.

 

متقاعد کردن ۱۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک شهاب

مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم با اشاره به رأیزنی برای متقاعد کردن ۱۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک شهاب گفت: کشمکش بین سازمان‌های دولتی مسکن و شهرسازی استان با شرکت شهرک‌های صنعتی پاشنه آشیل و مصیبت و درد ما در زمینه واگذاری زمین و تحویل سند واحدهای در دست احداث شده است.

وی معتقد است سازمان راه و شهرسازی استان و شرکت شهرک‌های صنعتی با یکدیگر زور آزمایی می‌کنند. راه و شهرسازی سند زمین را واگذار نمی‌کند در حالی که اکنون اعضا در این شهرک سرمایه‌گذاری کردند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم با بیان اینکه صنعت چاپ استان به وسیله ۱۰۰ واحد سرمایه‌گذار جدید در شهرک توسعه پیدا می‌کند، تصریح کرد: حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری به این صنعت استان اضافه و اشتغال ایجاد می‌شود.

 

علت عدم واگذاری زمین جدید در شهرک شهاب

رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم با بیان اینکه اکنون سرمایه گذار وجود دارد ولی متاسفانه واگذاری زمین‌های شهرک متوقف شده است، گفت: مدیر عامل شرکت شهرک‌ها می‌گوید اگر زمین واگذار شود ولی مسکن و شهرسازی سند زمین را ندهد، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم ولی باید در نظر داشت بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران درست نیست.

میثاقی به بیان علت عدم واگذاری جدید در شهرک شهاب پرداخت و گفت: نداشتن سند مالکیت و تعیین تکلیف آن دلیل عدم واگذاری جدید در شهرک شهاب است که مقرر شد تا زمان بازدید مجدد مسؤولان سازمان ملی زمین و مسکن و مشاهده فعالیت‌های صورت گرفته اقدامی در راستای ساخت و ساز واحدهای صنعتی  واگذاری جدید صورت نپذیرد که امیدواریم اوایل اردیبهشت ماه این موضوع نیز مرتفع و اسناد مالکیت منتقل شود و به تبع آن ادامه واگذاری‌ها برای استقرار صنایع صورت خواهد گرفت.

حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی قم، با بیان اینکه در قرار داد منعقد شده در سال ۸۹ بیان شده که پس از ساخت و ساز در واقع سند صادر می‌شود، گفت: شرکت شهرک‌ها پیگیر است پیش از احداث سند را دریافت کند ولی بر اساس قرارداد واگذاری که در راه و شهرسازی با صاحبان واحدهای مسکونی، صنعتی، تجاری و اداری وجود دارد سند پس از ساخت و ساز و ارائه پایان کار صادر می‌شود.

وی معتقد است منعی برای کسانی که متقاضی هستند وجود ندارد زیرا در تمام عرصه‌های که ما در اختیار می‌گذاریم با قرارداد واگذاری می‌توانند کار کنند و قرارداد راه و شهرسازی در همه مراجع و ادارات مورد پذیرش است و پس از احداث سند را دریافت می‌کنند.


سند 200 هکتاری شهرک شهاب به شرکت شهرک‌های صنعتی منتقل شود

میثاقی معتقد است: اکنون شهرک شهاب فعال است و رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی تجمیع خدمات برای سهولت در امر سرمایه‌گذاری است و این شرکت به وظیفه خود در زمینه تأمین زیرساخت‌ها عمل کرده است.

وی عنوان کرد: ابتدا باید سند مادر ۲۰۰ هکتار به نام شرکت شهرک‌های صنعتی منتقل شود سپس بر اساس نقشه تفکیکی سند جزئی‌تر  صادر ‌شود.

صبوری با اشاره به درخواست شرکت شهرک‌های صنعتی برای صدور سند گفت: این امر از حدود اختیارات استان خارج است بنابراین به سازمان ملی زمین و مسکن انعکاس داده شده و موضوع پیش از سال در جلسه‌ای با حضور استاندار و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن مطرح شد و همچنین بنده و معاونت عمرانی و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در جلسه هیئت مدیره در سازمان ملی توضیحاتی را مطرح کردیم که بنا است که در فروردین ماه پس از بازدید میدانی، تصمیم‌گیری کنند.

واگذاری شهرک چاپ به سوهانی ها

مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم خاطرنشان کرد: سازمان مسکن و شهرسازی باید در زمینه واگذاری سند زمین‌های شهرک همکاری کند و اگر این امر صورت نگیرد در امر سرمایه‌گذاری و تولید مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید کننده و مصرف کننده یکدیگر را پیدا می‌کنند، گفت: اگر بانک‌ها، ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها همکاری بیشتری داشته و راهکار ارائه کنند، تولید رونق پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران ‌و صنوف وابسته استان قم عنوان کرد: کسانی که پیش از بنده در اتحادیه بودند چندان شهرک را نمی‌خواستند بنابراین بخشی از شهرک را به صنوف دیگر از جمله بنکداران و سوهانی‌ها واگذار کردند.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی از دو بخش چاپ انتشاراتی و چاپ صنعتی تشکیل شده است، گفت: بنکدار به کارتن، پاکت و جعبه نیاز دارد و واحدهای مستقر در شهرک به نوعی مشتری بخش بسته‌بندی هستند. با وجود اینکه زمین برای چاپ و بسته بندی کم است ولی از بابت وجود آنها مشکلی نداریم.

محمودیان ادامه داد: اکنون سرمایه‌گذاران مشغول ساخت و ساز هستند و اگر مشکل بخش‌های دولتی ادامه پیدا نکند و با صنعت و تولید و توسعه اقتصادی کشور همراه شوند امیدواریم طی دو سال آینده این شهرک به نتیجه و بهره برداری برسد و با نیروگیری فعالیت‌ها شروع شود.

شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است که سند زمین را به سرمایه‌گذاران واگذار کند ولی اکنون شرکت شهرک‌های صنعتی سندی را ندارد در حالی که وظیفه خود را انجام داده و خدماتی را برای سرمایه گذاران در شهرک فراهم کرده است.

آنچه واضح است سازمان ملی مسکن و زمین باید بداند اینگونه اقدامات مانع سرعت در بهره‌برداری و تولید در این صنعت مادر می‌شود و با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان سال مانع‌زدایی از بخش تولید، همکاری نکردن در واگذاری سند، ساخت و راه اندازی شهرک نوعی بی اعتنایی به این امر بوده و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب به نظر نمی‌رسد.

انتظار می‌رود سازمان ملی زمین و مسکن برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری و تولید همکاری بیشتری در زمینه صدور سند داشته باشد.

انتهای پیام/۷۸۰۰۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول