اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: مقابله با اقدامات مخرب ایران از طریق تحریم را ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت کشورش با برنامه موشکی ایران از طریق تحریم‌ها مقابله خواهد کرد.

آمریکا: مقابله با اقدامات مخرب ایران از طریق تحریم را ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه پنجشنبه با متهم کردن ایران به انجام «اقدامات مخرب» گفت آمریکا از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با آنها مقابله خواهد کرد.

پرایس گفت: «ما معتقدیم برنامه موشکی ایران، نقض حقوق بشر توسط این کشور، حمایت ایران از نائبان شرور، حمایت ایران از تروریسم، همه اینها، چالشی عمده برای ما و شریکانمان در منطقه محسوب می‌شوند.»

وی اضافه کرد: «به همین دلیل است که از طرق مختلف از جمله تحریم‌ها با این مسائل برخورد خواهیم کرد.»

ند پرایس در ادامه تصریح کرد: «هنگامی که بحث از اقدامات مخرب ایران، شامل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، موشک‌های بالیستیک و حمایت از نائبان مطرح می‌شود ما مقابله با آنها را ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها کماکان، ابزارهای مهمی برای انجام این کار خواهند بود.»

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند.واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

علی‌رغم این، مرکز پژوهش‌های کنگره آمریکا در گزارشی که چهارشنبه این هفته منتشر شده تصریح کرده تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت‌های متوالی و دوره‌‌های مختلف کنگره تأثیری بر رفتارهای ایران در منطقه و مسئله موشکی نداشته است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

ند پرایس در نشست خبری شامگاه پنجشنبه علی‌رغم بیان اینکه مذاکرات جاری در وین درباره برجام «سازنده» بوده‌اند گفت که نباید انتظارات فراتر از واقعیت از این مذاکرات داشت. او گفت: «ما نباید عجله کرده و اجازه دهیم انتظارات از این مذاکرات از نقطه‌ای که در آن قرار داریم فراتر بروند.»

دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه در «گراند هتل» شهر وین برگزار شد و با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای شامگاه پنجشنبه اعلام کرد دومین دور گفت‌وگوها بین اعضای کمیسیون مشترک برجام روز جمعه در وین برگزار می‌شود. 

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در این نشست به ارزیابی رایزنی‌های برگزار شده در سطوح مختلف در هفته جاری درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و حصول اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها خواهند پرداخت. 

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول