اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان آغاز شد

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان از آغاز مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد این شهرستان خبر داد.

مرمت بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سعید نیکنام صبح امروز در بازدید از حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان با اشاره به آغاز مرمت بخشی از این حمام اظهار کرد: بام حمام تاریخی روستای ولاشجرد فراهان با اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیون ریال مرمت می‌شود.

وی افزود: حمام تاریخی روستای ولاشجرد مربوط به دوره قاجار است که با وسعتی حدود ۳۰۰ مترمربع در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۷۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که در مرمت مورد نظر، ابتدا بام حمام سبک‌سازی می‌شود، سپس به همراه دیوارها با کاه‌گل کاملاً مرمت خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان با اشاره به اینکه مرمت بام از ۱۸ فروردین‌ماه آغاز شده است و کار تا ۱۰ روز آینده خاتمه می‌یابد، گفت: پیش از این مرمت، در سال ۱۳۹۸، بخشی از حمام از جمله پشت‌بام، با اعتباری بالغ‌بر ۷۰ میلیون ریال مرمت شد و از روز گذشته مجدد مرمت کامل بام در دستور کار قرار گرفته است.

نیکنام در خصوص ساختار این حمام تاریخی بیان کرد: در گذشته آب مورد نیاز حمام از آب جاری قنات روستای ولاشجرد تأمین می‌شد. معماری بنا به شکلی است که به لحاظ تأمین آب و حفظ گرما و حرارت، کف حمام حدود ۲ تا ۲.۵ متر از کف خیابان پایین‌تر ساخته شده است که اختلاف سطح برای جلوگیری از تغییر دمای متعارف و متناسب در درون حمام و نیز ایجاد تعادل بین هوای برودتی و حرارتی به گونه‌ای که افراد هنگام ورود و خروج در معرض تغییر ناگهانی هوا قرار نگیرند، ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مالکیت این حمام در اختیار میراث فرهنگی است و پس از مرمت در صورت وجود تقاضا و تمایل از سوی بخش خصوصی، امکان واگذاری حمام با حفظ کاربری گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول