اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

همکاری با چین منفذی برای استقلال اقتصادی کشور/ مذاکره با غرب منوط به رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی‌ها است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه همکاری با چین می‌تواند برای کشور ما که در معرض فشارهای استکبار جهانی و محدودیت‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا است یک منفذ و تنفسی برای استقلال اقتصادی کشور باشد درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت: مذاکرات آینده با طرف‌های برجام بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب و نقطه نظرات و رهنمودهای ایشان باید دنبال شود و تمام مسائل آینده ما با آمریکا و غرب در مذاکرات برجام، منوط به اجرای تعهدات و رفع تحریم‌های کامل و راستی آزمایی و در واقع صدق گفتار و رفتار است.

همکاری با چین منفذی برای استقلال اقتصادی کشور/ مذاکره با غرب منوط به رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی‌ها است

 به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، همکاری با چین به عنوان قدرت دوم اقتصادی جهان قطعاً در تقویت زیرساخت‌ها و کمک به پایداری و بالندگی اقتصاد ایران به خصوص در دوران تحریم نقش بسیار کلیدی و سازنده‌ای خواهد داشت و این همان موضوعی است که با انتشار خبرش غربی‌ها نتوانستند خشم و عصبانیت خود را پنهان کنند و شاید معادلات آن‌ها با ایران دست خوش تغییراتی شود به طوری که اخیراً بحث بازگشت آمریکا به برجام مطرح شده است که شاید بهانه‌ای برای کم رنگ کردن و به حاشیه راندن همکاری راهبردی با چین باشد لازم است دولت مردان در راستای حفظ منافع ملی تا قبل از لغو کامل تحریم‌ها در عمل و نه صرفاً به زبان به وعده‌های آمریکا اعتماد نکنند و دل خوش نباشند.

در این باره حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است برجام برای ما در حوزه اقتصادی سودی نداشت و مذاکرات آینده با طرف‌های برجام بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب و نقطه نظرات و رهنمودهای ایشان باید دنبال شود و ذره‌ای عزت و استقلال کشور نباید دست خوش تمایلات فردی یا گرایش‌های سیاسی افراد قرار گیرد.

شرح گفت‌وگوی ما با حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید:

فارس: اتفاقی که بین ایران و چین انجام گرفت در چه قالبی تعریف می‌شود، می‌توان به آن قرارداد یا معاهده گفت؟

در خصوص سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین باید گفت اصولاً این گونه اسناد در حقوق بین الملل به عنوان یک قرار داد، سند یا معاهده تلقی نمی‌شود و آنچه بین جمهوری اسلامی ایران و چین امضاء شده بیشتر شبیه یادداشت تفاهم یا چشم انداز و یک دورنمای همکاری است.

ما این را به عنوان یک نوع نقشه راه و یک راهبرد برای همکاری‌های ۲۵ ساله کشور می‌بینیم و در ادامه این فرآیند چنانچه بخواهد اجرایی شود تمام این موارد که در این سند همکاری ۲۵ ساله آمده است باید ذیل این سند توافق نامه‌ای میان دستگاه‌های ذی‌ربط و حوزه‌های مرتبط با کشور مورد نظر تنظیم شود و براساس پروتکل‌های سیاسی به مجلس بیاید که در مورد قراردادها نظر بدهد.

 

فارس: آیا متن تفاهم نامه راهبردی باید به مجلس ارسال می‌شد و دولت، مجلس را مطلع می‌کرد؟

مجلس که باید قطعاً مطلع می‌شد و بشود، اطلاع پیدا کردن مجلس یک ضرورت است و باید دولت در این زمینه این کار را می‌کرد که قبل از امضاء به اطلاع رئیس مجلس رسیده است.

این یادداشتِ تفاهم، که یک امر متداول و مرسوم در روابط بین الملل است و نیازی به مصوبه مجلس ندارد ولی اینکه مجلس حق دارد نسبت به مسائل کلان کشور و اساسی نظام نظر بدهد و مطلع باشد و نقش خودش را به عنوان مقام ناظر ایفا کند یک امر بدیهی است.

فعلاً ما بحثی از قرارداد ندیدیم و عملیاتی نیست، نه عدد و رقم و نه پروژه تعریف شده است و در این مرحله نیاز به مصوبه مجلس ندارد اما قطعاً در ادامه فرآیند اجرای سند همکاری ما نیازمند ورود کمیسیون‌های تخصصی مجلس و صحن مجلس برای سیر تحقیق و تأیید آن هستیم.

در ادامه چنانچه بخواهد اجرایی و عملیاتی شود باید مجلس در محتوای آن ورود پیدا کند و نسبت به انعقاد این قرار دادها که در حوزه‌های مختلف زیر ساختی، مسائل فنی و مهندسی، کشتی‌رانی، راه، مخابرات و موارد دیگر است اظهار نظر کند و بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی طبیعی است که  باید تمام معاهده‌ها و قراردادهای بین المللی به تأیید مجلس برسد.

 

پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک نظارت بر سند همکاری ایران و چین

فارس: آیا در این مرحله کمیسیون امنیت ملی نشست‌هایی داشته است و نمایندگان از تفاهم‌نامه راهبردی اطلاع دارند؟

کمیسیون امنیت ملی نشست‌هایی را با مسؤولان ذی‌ربط برگزار کرده و از تفاهم‌نامه مطلع شده‌، پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک نظارت بر این سند همکاری در مجلس به همراه طرح آن داده شده اگر چه هنوز تصویب و اعضای آن معین نشده اما یک پیش درآمدی برای ورود به این عرصه است.

به هر حال اهمیت این سند بر جای خود محفوظ که همکاری‌های ما با کشورهای بزرگ آسیایی مثل چین که قدرت دوم اقتصاد است و در آینده نزدیک قدرت اول اقتصادی دنیا خواهد بود ضرورت دارد.

همکاری با چین می‌تواند یک منفذی برای استقلال کامل اقتصادی کشور باشد

فارس: یک نگاهی وجود دارد که می‌گوید بخشی از ایران به چین فروخته و واگذار شده، آیا این درست است؟

این همان نگاه بدبینانه است و ما خیلی بدبین نیستیم، بحث خیانت، فروش کشور و بحث‌های این چنینی مطرح نیست و این یک تصمیم کلی بوده که مسؤولان ارشد کشور در جریان آن بوده و هستند و یک فرآیند و سیر چندین ساله بوده که بعد از سفر وزیر چین به ایران، آن روند طی شده است.

من نگاه بد بینانه ندارم اما نگاه خیلی خوش بینانه هم نباید داشته باشیم و در عین حال باید مراقبت و صیانت کنیم که در این سند یا سندها‌ی دیگری که ممکن است بعدها بین ما و سایر کشورها به وجود آید به خاطر شرایط خاص و تحریم‌هایی که داریم استقلال کشور ما حفظ شود.

در مجموع این اقدام و حرکت یک حرکتی مثبت تلقی می‌شود و می‌تواند برای کشور ما که در معرض فشارهای استکبار جهانی بوده و محدودیت‌های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا است می‌تواند یک منفذ و تنفسی باشد که ان‌شاءالله ما گام‌های موفق‌تری را برای استقلال کامل اقتصادی خودمان برداریم.

 

فارس: آیا در این مرحله لزومی برای شفافیت از لحاظ قانونی وجود دارد؟

این معاهده، قرار داد و یک سند حقوقی نیست که بخواهیم الان همه ابعادش را مجلس نظر بدهد؛ فعلاً هیچ اتفاقی رخ نداده است و ما هیچ جای نگرانی نداریم و هیچ سندِ در واقع الزام آوری یا معاهده‌ای نیست که برای ما و طرف مقابل الزام آور باشد؛ یک چشم اندازی تعریف شده و یک دفترچه تفاهمی به وجود آمده و کلیاتش را هم مردم می‌دانند که در چند بند است و هیچ قرار دادی فعلاً نیست.

موضوع فقط اجرای این همکاری است که باید مو به مو و قدم به قدم مجلس را آگاه کنند و قطعاً مردم در جریان تمام جوانب آن قرار گیرند. اما جای نگرانی از اینکه این سند می‌خواهد اتفاق بدی برای کشور رقم بزند، وجود ندارد و می‌تواند با اجرای خوب و تنظیم قراردادهای مناسب و مطلوب در یک شرایط سخت اقتصادی به کشور کمک کند.

 

همکاری‌های بلندمدت با چین موجب ناراحتی، عصبانیت و خشم غربی‌ها شده است

 

فارس: بحث مذاکره با چین قبلاً هم مطرح بوده ولی به دلیل کم‌کاری دولت وارد مراحل جدی نشده و بیشتر نگاه به ارتباط غرب بوده است که الان هم شاهد صحبت‌هایی مبنی بر مذاکره مجدد با آمریکا و ورود آن به برجام هستیم؛ در این باره چه نظری دارید؟

قطعاً این اقدام ایران برای همکاری‌های بلندمدت با چین موجب ناراحتی، عصبانیت و خشم غربی‌ها، دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی شده است و این نشان می‌دهد که این امر، بسیار مهم و با ارزش است و همین مسیر باید ادامه پیدا کند و از قبل هم باید ارتباط با شرق و آسیا بیشتر می‌شد که متأسفانه فرصت سوزی‌هایی نسبت به غرب داشتیم و وقت‌هایی اتلاف شد تا ما امروز به این نتیجه برسیم که نمی‌شود به غرب و آمریکا اعتماد کرد.

همکاری با چین تأثیر خودش را بر روی مذاکرات آینده ما با سایر کشورها خواهد داشت، همین الان خیلی از کشورها تلنگری خورده‌اند که جایگاه‌شان را در روابط آینده با ایران از دست ندهند.

ظاهراً آمریکایی‌ها اعلام کردند که حاضریم به برجام برگردیم، اگر شروط جمهوری اسلامی محقق شود آمریکایی‌ها تحریم‌های گذشته و تحریم‌های دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی را بردارد و با راستی آزمایی همچنین صداقت آن‌ها ثابت شود قطعاً مفید خواهد بود و می‌تواند یک گامی برای اجرای مفاد برجام باشد.

برجام برای ما در حوزه اقتصادی سودی نداشت و اگر آمریکایی‌ها به تعهدهای عمل نکرده‌شان ملتزم باشند و به رفع کامل تحریم‌های ظالمانه متعهد شوند، راه برای ادامه نشست‌های برجام با حضور تمام اعضای برجام فراهم است.

 

عزت و استقلال کشور نباید دست خوش تمایلات و گرایش‌های سیاسی فردی قرار گیرد

فارس: یک نگرانی وجود دارد که این راستی‌آزمایی‌ها به خوبی انجام نگیرد، در این باره چه اقداماتی مجلس انجام می‌دهد؟

مجلس نظارت می‌کند و چون قانون اقدام راهبردی را تصویب کرده است و کمیته نظارت را هم در رابطه با این موضوع دارد و حتماً بر اجرای قانونی که خود مجلس تصویب کرده است هم نظارت می‌‎شود، کوتاه نمی‌آید و روی اصول خود محکم ایستاده و دولت هم در راستای همین قانون باید حرکت کند و مذاکرات آینده هم با طرف‌های برجام بر اساس همین اصول و فرامین رهبر معظم انقلاب و نقطه نظرات و رهنمودهای ایشان باید دنبال شود و ذره‌ای عزت و استقلال کشور دست خوش تمایلات فردی یا گرایش‌های سیاسی افراد نشود و مجلس این‌ها را کامل و دقیق اعمال می‌کند.

اگر طرف‌های برجام متعهد بشوند و تعهد عملی نسبت به اجرای معاهدات خودشان داشته باشند جمهوری اسلامی اهل همکاری است، نباید فراموش کرد که آن‌ها تعلل کردند و اجرا نکردند و در مقابل ما تقریباً تمام تعهدات خودمان را عمل کردیم ولی متأسفانه طرف مقابل هیچ اقدام عینی و عملیاتی را نداشت.

 تمام مسائل آینده ما با آمریکا و غرب در مذاکرات برجام، منوط به اجرای تعهدات و رفع تحریم‌های کامل و راستی آزمایی و در واقع صدق گفتار و رفتار است.

انتهای پیام/۶۷۰۷۸/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول