اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

تب قیمت محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان/گوشت گران شد

تب تند قیمت محصولات پروتئینی در شرایط فراوانی در بازار بالاست که می‌تواند نشانه‌ای از کم کاری و عملکرد نامناسب مسئولان باشد، در حالی که رئیس جمهور اوایل امسال دستورداده بود قیمت‌ها افزایش نیابد.

تب قیمت محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان/گوشت گران شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت گوشت قرمز و انواع ماهی هم در بازار محصولات پروتئینی در آستانه ماه رمضان از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماند و زنگ هشداری به مسئولان و تنظیم کنندگان قیمت بازار برای بار چندم به صدا در آمده که در این هفته مانده به ماه مبارک رمضان به فکر بازار باشند. قیمت مرغ و ماهی هم که از دیگر محصولات پروتئینی است، حال و روز مناسبی ندارد، علیرغم اینکه مسئولان می‌گویند، قیمت مرغ را پایین آورده‌اند، اما فروشندگان با ترفند قطعه فروشی به چند برابر قیمت اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. قیمت ماهی هم بالا رفته و ماهیان وارداتی گران جایی برای ماهیان داخلی را گرفته است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس، قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی به کیلویی 162 هزار تومان، گوشت ران گوساله 135 هزار تومان، گوشت ران و سردست گوساله 130 هزار تومان، گوشت چرخ کرده 110 هزار تومان و گوشت منجمد 108 هزار تومان در منطقه 19 تهران به فروش می‌رسد.

گوشت قرمز نرخ مصوب ندارد، بنابراین هر چه از جنوب به سمت شمال شهر تهران می‌رویم، قیمت‌های بیشتری را می‌بینیم، مغازه داران قیمت‌ها را بر اساس نرخ مغازه ها و میزان توانمندی مردم منطقه تعیین می‌کنند، قیمت‌های 160 هزار تومان هم از شمال شهر شنیده می‌شود.

افزایش قیمت گوشت قرمز عاملی برای بالا رفتن تقاضا مرغ و به تبع آن افزایش قیمت شده است، به طوری که عبدالعلی طهماسبی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره گوشت کشور به خبرنگار فارس گفت: «سرانه مصرف مرغ از 25 کیلو به 35 کیلو افزایش یافته است.» قیمت مرغ در بازار تهران در موج اول افزایش به کیلویی 45 هزار تومان و در موج دوم افزایش قیمت به کیلویی 40 هزار تومان هم رسیده بود، این موج ها در دو ماه گذشته اتفاق افتاد. دو روز است وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید قیمت مرغ را باعرضه بیشتر به نرخ مصوب دولتی یعنی 24900 کاهش داده است.

گوشت قرمز و سفید از نیازهای اساسی سبد غذایی خانوار مردم است و از آنجایی که جایگزینی ندارند افزایش قیمت هر کدام بر دیگری تاثیر دارد.

افزایش قیمت گوشت در حالی است که مسئولان از افزایش تولید خبر می دهند و حتی تقاضای صادرات دارند، منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: «تولید دام در کشور به اندازه ای زیاد شده که از دولت می‌خواهیم اجازه صادرات بدهد.»

این نخستین باری نیست که افزایش قیمت در شرایط عرضه بالا اتفاق می افتد، گوشت، تخم مرغ، میوه و مرغ همه اینها امسال در شرایطی افزایش قیمت داشتند که نه تنها کمبودی در بازار نبود، بلکه همزمان صادرات هم داشتیم.

*قطعه فروشی مرغ ادامه دارد

عزم جزم برای کاهش قیمت مرغ از 14 فروردین با تزریق از استانهای پرتولید شمال به دیگر استانها از جمله تهران آغاز شد. عبدالعلی طهماسبی رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های زنجیره گوشت کشور به خبرنگار فارس گفت: در روز اول کاری سال جاری 1700 تن مرغ از سه استان شمالی کشور به بازار تهران آمد و بازار را اشباع کرده است.

بررسی میدانی خبرنگار فارس حاکی است، این مرغ‌ها در مغازه های سطح شهر به صورت قطعه بندی شده و با قیمت‌های تا سه برابر به فروش می‌رسد، در حالی که بر اساس تصمیم قرارگاه مرغ و اعلام وزیر جهاد کشاورزی فروش قطعه بندی شده ممنوع و شامل جریمه‌های سنگین است.

بر اساس این گزارش نه تنها نظارتی بر این خلاف ها نمی‌شود، بلکه مغازه ها با چسباندن برگه‌های تبلیغاتی بر شیشه مغازه‌ها و درج قیمت در تابلو آن را تبلیغ می‌کنند.

قطعه فروشی مرغ یکی از دلایل بالا رفتن قیمت مرغ در چند روز اخیر مطرح شد و  وزیر جهادکشاورزی نامه اعتراضی به وزیر صمت برای نظارت و نامه دیگر به استانداران برای جلوگیری از این کارها نوشت.

* افزایش قیمت ماهی وارداتی به کیلویی 95 هزار تومان

بررسی میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد، قیمت ماهی تیلاپیا به کیلویی 95 هزار تومان افزایش یافته، ماهی قزل آلا کیلویی 53 هزار تومان به فروش می‌رسد.

ماهی تیلاپیا وارداتی است و درباره تولید و مصرف آن بحث های زیادی مطرح بود که با وجود اینها همچنان وارد می‌شود و به قیمت‌های گران به فروش می‌رود.

تیلاپیا ماهی همه چیز خوار است و برخی علما از نظر شرعی اشکالاتی وارد می‌کردند، از نظر علمی هم جزو ماهی های مهاجم طبقه بندی می‌شد که برای محیط زیست و ماهیان دریایی بسیار خطرناک است، به همین دلایل بود که سال 96 به دستور رئیس سازمان شیلات وقت واردات این ماهی ممنوع شد، اما عمر این ممنوعیت کوتاه بود.

از سویی واردات این ماهی را به ضرر تولید ماهیان شیلاتی کشور می دانند به ویژه کشور جایگاه 27 تولید شیلاتی در جهان اما نخست در ماهی قزل آلا و خاویار را دارد.

روح‌الله فرهی، ریس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش با انتقاد از واردات ماهی تیلاپیا گفت: «با این نوع سیاست و برنامه‌ریزی، تلید کنندگان ماهی گرمابی‌ و خاویاری‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ در گذشته صف طولانی برای تهیه قزل‌آلا می‌بستند،اما در حال حاضر تولیدها نصف شده و مشکل فروش وجود دارد که این نشانه سیاست‌گذاری نادرست در این حوزه است.»

وی یادآور شد: مهمترین بهانه شیلات هم این است که می‌گوید ما با استاندارد جهانی فاصله داریم‌؛ خب، آیا شما می‌خواهید با زور این را به مردم بدهید؟ یا به‌دنبال خارج کردن افراد دیگر از گردانه هستید؟

انتقاد از واردات ماهی تیلاپیا محدود به چند کارشناس نیست و در سالهای گذشته انتقادات زیادی در این مورد بوده، اما کسی گوش نکرده است 

فلاح، کارشناس و پیش‌کسوت مزرعه‌داری تولید ماهی قزل‌آلا  ماجرای پشت پرده واردات این نوع ماهی را فاش کرد و گفت: واردات ماهی تیلاپیا در کشور از سال 92 کلید خورد که باید پول از کشور چین وارد کشورمان می‌شد؛ از سال ۸۷ به بعد تا ۸۹ این مقدار با از ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های کشور وجود نداشت و واردات عمده این محصول بعد از سال ۹۲ شدت گرفت. یعنی پول‌هایی که قرار بود، از چین وارد کشور شود، تبدیل به ماهی تیلاپیا شد، به‌عنوان مثال کسانی که سنگ‌فروش بودند و سنگ به چین صادر کرده بودند و می‌خواستند پول را دریافت کنند، این ماهی را به‌دلیل سود بالایی که داشت وارد کشور کردند.همچنین به این ماهی در زمان واردات "گلیز" (آب روی ماهی) برای سود بیشتر می زنند که مغایر با نظر دامپزشکی است چرا که این گلیز تا حدود ۳۰ درصد (یعنی حدود ۳۰ درصد ماهی تیلاپیای خریداری‌شده توسط مردم را آب تشکیل می‌دهد!) است.»

جدیدترین قیمت محصولات پروتئینی در بازار منطقه 19 تهران به این شکل است:

قیمت انواع محصولات پروتئینی
محصول(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گوشت ران گوسفندی 162 هزار
گوشت ران گوساله 135 هزار
گوشت ران و سردست گوساله 130 هزار
گوشت چرخ کرده 110 هزار
گوشت منجمد 108 هزار
دنبه 75 هزار
پاچه گوساله 24 هزار
قلم گوساله 14 هزار
جگر گوساله 110 هزار
ماهی تیلاپیا 95 هزار
ماهی قزل آلا 53 هزار
قارچ 30 هزار
فیله مرغ  68 هزار
سینه مرغ بدون استخوان 66 هزار
سینه مرغ با استخوان  39 هزار
ساق مرغ 55 هزار
بال مرغ 39 هزار
کتف مرغ 39 هزار
کمر مرغ 39 هزار
ران مرغ بدون کمر 37 هزار
ران مرغ با کمر 32500
گردن مرغ  11 هزار
دل مرغ  13 هزار
سنگدان مرغ 13 هزار
جگر مرغ 8 هزار
پای مرغ  7 هزار 

در واقع زمانی که جایگاه بسیار خوب تولید محصولات ایران را در دنیا مرور می‌کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که این افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها نه به دلیل کمبود و کاهش  عرضه، بلکه مدیریت های اشتباه بوده که بعضا در بین مدیران و بعضا از سوی سیاستگذاریهای کلان به آنها تحمیل شد که نمونه بارز آن تعلیق قانون انتزاع است که مدیریت جزیره ای را بر بخش تولید حاکم کرد.

ایران جایگاه هفتم تولید مرغ و تخم مرغ را در دنیا دارد در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را تصاحب کرده و در تولید گوشت همه فاصله 150 هزار تونی با خودکفایی دارد، بنابراین اگر همتی باشد شاید در این فرصت کم باقی مانده تا ماه مبارک رمضان بتوان بازار را سامان داد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول