اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

بررسی عملکرد ماشین سازی در سال99|ماشین سبز تبریز در جاده‌های خاکی مالکیت

تیم فوتبال ماشین سازی تبریز به دلیل مسائل مدیریتی سال سختی را تجربه کرد.

بررسی عملکرد ماشین سازی در سال99|ماشین سبز تبریز در جاده‌های خاکی مالکیت

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، سوال اصلی این است که در تبریز چه خبر است؟ ظاهرا فوتبال در این شهر حتی از نظارت حداقلی مراجع فوتبال ایران نیز خارج است و ماشین‌سازی تبریز می‌تواند نمونه روشنی بر آشفتگی اوضاع فوتبالی باشد که مسئولانش هیچ توجهی به اوضاع و احوال باشگاه‌ها ندارند.

درفصل گذشته هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل ماشین‌سازی بود اما استعفا داد تا جمشید خطیبی عضو هیات مدیره این باشگاه در خرداد98 مدیرعامل شود. دو ماه بعد فشارهای کاری باعث شد او دچار کسالت شود و کناره‌گیری کند تا شاهد بازگشت نصیرزاده باشیم. مدتی بعد نصیرزاده دوباره کناره‌گیری کرد و حسن آذرنیا در اسفند98 مدیرعامل باشگاه شد. اما او نیز با رفتن به تراکتور، صندلی ریاست باشگاه را خالی گذاشت تا سیدمحمد سیدعلوی که مدیر تیم بود، در مهر99 مدیرعامل باشگاه شود. بعد از برکناری علوی در دی 99، مدتی وظیفه مدیریت باشگاه به بهداد بیات رسید و سپس حامد نجفی در اسفند99 به عنوان مدیرعامل معرفی شد.

همین شرایط روی نیمکت تیم نیز وجود دارد. رسول خطیبی در لیگ نوزدهم پس از 16 بازی تیم را در رده نهم جدول (دی98) رها کرد و به آلومینیوم اراک رفت. به این ترتیب احد شیخ لاری سرمربی ماشین‌سازی شد. پس از وقفه کرونایی فوتبال ایران، تیم با شیخ لاری نتایج خوبی نگرفت و او در تیر99 استعفا داد. رضا مهاجری عهده‌دار هدایت ماشین‌سازی شد و در اولین اقدام بابک مرادی را از تیم کنار گذاشت اما او نیز در همان ماه چهارم سال تصمیم به جدایی گرفت تا هومن افاضلی سرمربی جدید تیم باشد و مرادی به تیم برگردد.

افاضلی که یک  تیم آشفته را تحویل گرفته بود، به سختی توانست سهمیه لیگ برتری تبریز را حفظ کند. به نظر می‌رسید که در سال جدید مالکیت و مدیریت باشگاه ثباتی را ایجاد می‌کنند اما این فقط یک پیش بینی بود.

با توجه به اختلافات اخیری که برسر انتقال امتیاز باشگاه بین محمدرضا زنوزی و هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی به وجود آمد و حتی شائبه 15تیمی شدن لیگ برتر هم مطرح شد، لازم است که نگاهی گذرا به ماجراهای مالکیت و مدیریت این تیم ریشه‌دار داشته باشیم.

ماشین‌سازی تبریز در سال 1347 هویت پیدا کرد و به این ترتیب یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود. با راه اندازی لیگ برتر، این تیم دسته اولی موفق به حضور در سطح اول فوتبال نشد و در فصل 87-86 به لیگ دسته دوم هم سقوط کرد. با تصمیم کارخانه، تیم تا مرز انحلال پیش رفت اما اداره تربیت بدنی وقت آذربایجان شرقی امتیاز تیم را تحویل گرفت و با زیاد شدن تعداد تیم‌های لیگ یکی، ماشین‌سازی توانست به لیگ آزادگان برگردد. امتیاز ماشین سازی مدتی بین ارگان‌های مختلف از جمله هیات فوتبال استان چرخید تا اینکه در سال 93 و درحالیکه بازهم به لیگ دو سقوط کرده بود، امتیازش به شهرداری واگذار شد تا سروسامان پیدا کند.

پس از کش و قوس‌های زیاد ماشین‌سازی با هدایت رسول خطیبی در سال95 به لیگ برتر رسید. اما در این سال میرمعصوم سهرابی (از مدیران وقت شهرداری) مدیرعامل باشگاه، فرهاد کاظمی را جانشین خطیبی کرد و در همین فصل تیم به لیگ یک برگشت.

سهرابی در زمان مدیریت باشگاه شهرداری تبریز سنگین ترین حکم انضباطی فوتبال ایران را علیه خودش دیده بود. کمیته انضباطی وقت فدراسیون با ریاست اسماعیل حسن‌زاده، تیم شهرداری تبریز را پس از صعود به لیگ برتر به لیگ یک فرستاد. در پرونده تیم تحت مدیریت سهرابی که فرازکمالوند سرمربی آن بود، تخلفاتی مانند اقدام خلاف اخلاق ورزشی و بازی جوانمردانه برای تعیین نتایج مسابقات، ایجاد ارتباطات غیر متعارف و غیر قانونی با عوامل تیم‌ها و زمینه‌سازی برای همکاری‌های نامشروع، همکاری مستقیم و ارتباطات معنادار با عوامل تیم‌های ‌دیگر برای زمینه‌سازی اخذ نتیجه دلخواه، پرداخت رشوه (مال نامشروع) به افراد جهت رقم زدن نتیجه مسابقه، اقدام دسته جمعی و سازمان یافته برخی مسئولان و بازیکنان تیم برای تهیه پول رشوه به عوامل یک تیم، تلاش برای هماهنگ‌ سازی عوامل سایر تیم‌ها در مسابقات برای رقم زدن نتیجه موثر، عدم همکاری در مرحله تحقیقات و ممانعت از فیلمبرداری از برخی مسابقات مساله‌دار، دیده می‌شد. به این ترتیب مدیرعامل، سرمربی و تعداد دیگری از عوامل باشگاه شهرداری تبریز برای مدتی از کلیه فعالیت‌های فوتبالی محروم شدند.

در پی این این حکم (سال92)، شهرداری تبریز کلیه فعالیت‌های ورزشی خودش را تعلیق کرد و پرونده را به کمیته استیناف برد اما کمیته استیناف با تایید این حکم آن را شدیدتر کرد و تیم را به لیگ دو فرستاد. به این ترتیب تیم شهرداری تبریز منحل شد. یکسال بعد شهرداری به عنوان مالک جدید ماشین‌سازی تبریز معرفی شد. نکته جالب اینکه امتیاز تیم شهرداری تبریز درسال98 به باشگاه علم و ادب رسید.

پس از سقوط ماشین‌سازی به لیگ دسته اول در سال96، امتیاز باشگاه از شهرداری دوباره به کارخانه برگردانده شد اما این اتفاق هم حال تیم قدیمی را خوب نکرد و در آستانه انحلال قرار گرفت تا اینکه محمدرضا زنوزی وارد گود شد و در کنار تراکتور و گسترش‌فولاد، مالکیت ماشین‌سازی را هم بر عهده گرفت!

گسترش فولاد در لیگ هفدهم روی پله نهم ایستاد. پیش از آغاز لیگ هجدهم، یکی از اتفاقات مختص فوتبال ایران رقم خورد. ماشین سازی (تیم پانزدهم لیگ آزادگان) جای گسترش فولاد را در لیگ برتر گرفت و رنگ پیراهن بازیکنان به سبز تغییر یافت! به این ترتیب گسترش فولاد منحل شد و امتیازش به تیم نود ارومیه رسید.

در شهریور99 امتیاز ماشین سازی از زنوزی به مالکی جدید منتقل شد. محمد پوررضایی چندروزی مالک باشگاه شد و حتی به تمرین تیم هم رفت اما در حالیکه قول برطرف کردن محرومیت نقل و انتقالاتی و همچنین بومی‌گرایی داده بود، خیلی زود کناره‌گیری کرد و دوباره مالیکت به زنوزی برگشت.

ماشین‌سازی با این پیشینه اعجاب انگیز کارش را برای لیگ بیستم آغاز کرد. حامد لک و بابک مرادی جدا شدند تا پیراهن‌های قرمز و آبی تهران را بر تن کنند. علاوه بر این چند بازیکن تاثیرگذار دیگر مانند، عزیز معبودی، شاهین توکلی، مسیح زاهدی، فردین عابدینی، فرید بهزادی کریمی و قائم اسلامی‌خواه نیز راهی تیم‌های دیگری شدند.  وحید بیاتلو مربی جوان لیگ یکی به عنوان اولین تجربه لیگ برتری روی نیمکت ماشین‌سازی نشست. بازیکنان لیگ یکی زیادی جذب و در کنار آن‌ها چند بازیکن لیگ برتری مانند ایمان باصفا، مهدی مومنی و ابوالفضل رزاق‌پور(قرضی از تراکتور) به تیم اضافه شدند.

در همین مقطع سرنوشت تیم را می‌شد حدس زد اما باشگاه به موفقیت تیم با جوانترین سرمربی لیگ برتر باور داشت و حتی قرارداد او را پیش از بازی هفته دوم برای دو فصل تمدید کردند. زنوزی بدهی‌ها را پرداخت کرد و پنجره نقل و انتقالاتی قبل از شروع بازی‌های فصل جدید باز شد.

در بازی اول سه بر صفر مقابل شهرخودرو شکست خوردند تا وحید بیاتلو به رئیس مرکز ایفمارک حمله کند: هنگام گرم کردن به ۳ بازیکن ما گفتند اجازه بازی ندارید. یک خانم برای فوتبال ما تصمیم می‌گیرد، این خانم و فدراسیون کی‌روش را فراری دادند!

اما بعد از بازی مشخص شد چند عضو ماشین سازی برای همراهی تیم در این مسابقه تاییدیه پزشکی نداشتند و دیراقدام کردن مسئولان تیم باعث شده که نامشان در لیست بازی نباشد. با اینحال بر اساس هماهنگی‌ها بازیکنانی که مجوز نداشتند به صورت مشروط برای تیم به میدان رفتند.

بیاتلو به خاطر حرف‌هایش عذرخواهی کرد اما هراتیان شکایت کرد و سرمربی ماشین‌سازی از نشستن روی نیمکت تیم در بازی بعدی محروم شد. پیمان بابایی که فصل گذشته در لیگ آذربایجان آقای گل شده بود و در اولین بازی ماشین‌سازی غایب بود اما برای هفته دوم به این تیم برگشت و مقابل ذوب‌آهن تک گل تیمش را به ثمر رساند.

ماشین سازی اولین امتیاز فصل را در تساوی با ذوب‌آهن به دست آورد اما بعد از آن  3باخت را با 6 گل خورده و تنها یک گل زده تجربه کرد تا بیاتلو  پس از باخت سنگین 4 بر یک مقابل آلومینیوم اراک استعفا کند. به این ترتیب سعید اخباری مربی تیم، به عنوان سرمربی جدید معرفی شد تا اولین تجربه‌اش دربی تبریز باشد. همچنین پیش از بازی با آلومینیوم مشخص شد که بابک مرادی به خاطر شکایت ماشین‎سازی 4ماه قادر به همراهی استقلال نیست.

کار اخباری با باخت یک بر صفر مقابل تراکتور شروع شد اما تیم او در این بازی چهره بازنده نداشت و حداقل مستحق یک امتیاز بود. دربازی بعدی یک امتیاز در خانه سایپا گرفتند و بعد از آن در یک بازی جنجالی یک بر صفر به نفت مسجدسلیمان باختند.

این مسابقه به دلیل بارش سنگین برف یک روز به تعویق افتاد اما تیم مهمان معتقد بود مسئولان برگزاری باید برای تخلیه برف زودتر اقدام کنند تا بازی به تعویق نیفتد. به هرحال روز بعد بازی برگزار شد. نیمه اول به دلیل حمایت ماشین‌سازی از زنوزی که در برنامه تلویزیونی مورد حمله قرار گرفته بود، پخش زنده نداشت اما در نیمه دوم عوامل صداوسیما اجازه ورود به ورزشگاه پیدا کردند که این اتفاق در کنار تعویق یک روزه بازی باعث انتقاد شدید نفتی‌ها از زنوزی و در پی آن جوابیه شدید ماشین‌سازی شد. در پایان این دیدار نیز بین بازیکنان دو تیم درگیری‌هایی به وجود آمد که منجر به محرومیت احمد گوهری دروازه‌بان نفت مسجدسلیمان و ایمان باصفا بازیکن ماشین‌سازی شد.

ماشین‌سازی علیرغم تلاش به نتیجه نمی‌رسید. بازی بعدی با سپاهان یکی از به یادماندنی‌ترین بازی‌های لیگ برتر شد. شاگردان نویدکیا در نیمه اول 3 بر 1 برنده شدند و به نظر می‌رسید نتیجه سنگینی در پایان 90دقیقه برای تیم تبریزی رقم می‌خورد اما شاگردان اخباری که از بدشانسی و نتیجه نگرفتن خسته بودند، در یک بازی انتحاری بازی را 3-3 کردند و حتی می‌توانستند در اواخر مسابقه به برد هم برسند. با اعلام 5 پنالتی در این دیدار رکورد پنالتی در یک مسابقه لیگ برتری شکسته شد.

سعیداخباری پس از این بازی در حمایت از مالک باشگاه اعلام کرد وقتی قسط کی‌روش عقب می‌افتاد به سراغ زنوزی می‌آمدند. سرمربی ماشین‌سازی همچنین از برنامه ریزی آشفته سهیل مهدی برای برگزاری مسابقات لیگ برتر انتقاد کرد.

شکست مقابل مس‌رفسنجان، مساوی با نساجی و باخت به فولاد سه نتیجه بعدی تیم تبریزی بود. سپس پرسپولیس به سختی در دقایق تلف شده و در ورزشگاه آزادی توانست مقابل ماشین‌سازی به برد برسد. ماشین‌سازان بعد ازمسابقه به شدت از عدم رعایت جوانمردانه حریف و همچنین داوری انتقاد کردند به طوریکه رزاق‌پور عنوان کرد داور از بازیکنان پرسپولیس خواهش می‌کرد!

با بازی خوبی که مقابل پرسپولیس انجام دادند به این باور رسیدند که مشکلشان فنی نیست. در بازی بعدی با پیکان تا دقیقه 21 دو بر صفر عقب بودند اما در دقایق 25 و 26 دو گل زدند تا علاوه بر ثبت سریعترین بازگشت لیگ برتر، پنجمین امتیاز فصل را در بازی بیرون از خانه دشت کنند.

در آخرین بازی نیم‌فصل طلسم تیم تبریزی شکسته شد و بالاخره اولین برد فصل را به دست آوردند. شاگردان اخباری صنعت نفت آبادان را شکست دادند تا به نیم‌فصل دوم امیدوار شوند اما تا شروع بازی‌های نیم‌فصل دوم اتفاقات زیادی افتاد. سعیداخباری استعفا داد، پیمان بابایی به تراکتور رفت و ابوالفضل رزاق‌پور نیز درخواست باشگاه همشهری برای بازگشتش را روی میز مدیران ماشین‌سازی گذاشت. اکبر آفاقی با دریافت رضایتنامه راهی تیم دسته اولی بادران شد و مهدی مومنی هم با فسخ یک طرفه قرارداد به عضویت شاهین بوشهر درآمد.

از طرفی حامد نجفی به عنوان مدیرعامل جدید و مهدی پاشازاده به عنوان سرمربی جدید معرفی شدند. سعید حسین‌پور و آریا برزگر هم از پرسپولیس به صورت قرضی به ماشین‌سازی پیوستند که البته برزگر بعد از اینکه عکسش با پیراهن ماشین‌سازی منتشر شد، اعلام کرد با این باشگاه قراردادی نبسته، او سپس با اینکه سرباز محسوب نمی‌شد، قرضی به فجرسپاسی رفت تا دوران سربازی خودش را هم در این تیم پشت سر بگذارد.

مهدی امینی دروازه‌بان پیکان (کاپیتان اسبق تیم ملی امید) و علی نجفی هافبک تراکتور دیگر ورودی‌های مهم ماشین‌سازی در پنجره زمستانی بودند.

ماشین‌سازی پاشازاده در اولین بازی نیم‌فصل دوم از پدیده با هدایت مهدی رحمتی یک امتیاز گرفت. در بازی بعدی  2 بر صفر مقابل ذوب‌آهن شکست خوردند در حالیکه دقایقی از نیمه دوم این مسابقه را با 12 نفر بازی کردند و پس از اطلاع داور، بازیکن اضافه کارت زرد گرفت!

در یک شانزدهم جام حذفی سه بر صفر مقابل فولاد نکونام شکست خوردند و حذف شدند. این بازی آخرین همکاری پاشازاده و ماشین‌سازی در سال99 بود. او پیش از آخرین بازی سال جدا شد تا سعید اخباری دوباره برگردد اما شکست دو بر صفر مقابل استقلال هم ظاهرا آخرین روز همکاری اخباری و باشگاه تبریزی بود. او با شروع تمرینات تیم در سال1400 به تبریز برنگشت تا در حال حاضر مسئولیت فنی تیم بر عهده مجتبی خورشیدی و تکلیف سرمربیگری تیم مبهم باشد.

در تعطیلات نوروزی، محمد رضا زنوزی پس از اینکه نتوانست هیات فوتبال استان آذربایجان را برای عهده‌دار شدن مسئولیت باشگاه ماشین‌سازی در ادامه مسابقات لیگ بیستم متقاعد کند، با انتشار نامه‌ای از انصراف مالکیت و تعلیق فعالیت‌های باشگاه خبر داد و خواستار بازگشت هزینه‌‌هایش در سال96 برای ماشین‌سازی شد اما با دخالت استاندار، اختلاف زنوزی و هیات فوتبال مسکوت ماند و قرار شد ماشین‌سازی با مالک فعلی به کارش تا پایان فصل ادامه بدهد.

با این شرایط باید دید که چه اتفاقی برای تیم مورد علاقه مردم تبریز که اکنون با 9 امتیاز در انتهای جدول قراردارد، در پایان لیگ بیستم می‌افتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول