اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

روایت جوان‌هایی که برای رفع محرومیت، خودشان به حاشیه رفتند

عده‌ای از جوانان نیک‌اندیش و خوش فکر قزوینی با راه اندازی یک پویش به حاشیه شهر قزوین رفته‌اند و در همهٔ زمینه‌ها اعم از ساخت و بازسازی مسکن برای نیازمندان، پیگیری امور درمانی آنان، اعزام معلمان جهادی به این مناطق جهت تدریس به دانش‌آموزان فاقد ابزارهای هوشمند، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و نیز کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار خدمت‌رسانی می‌کند. گزارش اقدامات آن‌ها حال شما را خوب می‌کند.

روایت جوان‌هایی که برای رفع محرومیت، خودشان به حاشیه رفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از گروه‌های جهادی فعال در استان قزوین که در مشکلات و امور مربوط به شهرها و روستاهای حاشیهٔ قزوین فعالیت می کند، پویش حاشیهٔ قزوین است که تاکنون در زمینه‌های مختلف اعم از حوزه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و معیشتی گام‌های مثبت و مؤثری برداشته است.

حمید خورشیدی، مسؤول گروه جهادی حاشیهٔ قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: سبقهٔ فعالیت‌های فرهنگی تربیتی ما مربوط به مجموعهٔ فرهنگی خادمان مهدی در مسجد ولایت است که مسجد نمونهٔ کشور در نخستین همایش مساجد نمونهٔ کشوری بوده است. این مجموعه از سال 79 آغاز به کار کرده و از سال 91 نیز در فضای کانون فرهنگی هنری ولایت، طرح تربیتی راهی به سوی آسمان را شروع کرده است. این طرح در بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین اجلاس نماز طرح برگزیدهٔ ویژهٔ ملی بوده است. طرحی که یک دورهٔ 6 ساله است و در پنج حوزهٔ معرفتی، آموزشی، علمی خلاقیتی، مهارتی و عبادی نوجوانان پایهٔ ششم را جذب می‌کند و تا پایان دورهٔ تحصیلی آن‌ها با هدف رشد همه جانبهٔ شخصیت افراد در ابعاد عقلانی، اخلاقی، عملی، جسمی و اجتماعی در کنارشان خواهد بود و بعد هم دورهٔ دانشجویی این طرح برای آنان آغاز می‌شود.

 

 

وی ادامه می‌دهد: شاخهٔ دیگری از فعالیت‌های مجموعهٔ ما نیز در حوزهٔ فعالیت‌های اجتماعی است که آغاز آن به سال گذشته و فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی مؤمنانه برمی‌گردد که تحت عنوان پویش مردمی حمایت از نیازمندان حاشیهٔ قزوین به مشکلات مربوط به ساکنین حاشیهٔ شهر قزوین و نواحی منفصل شهری از قبیل چوبیندر، اقبالیه، مهرگان، شریفیه، بیدستان و محمودآباد برمی‌گردد که با همکاری گروه‌های جهادی مستقر در این مناطق، در حوزه‌های مختلف از قبیل معیشتی، مشکلات مربوط به ازدواج، مشکلات آموزشی و خدمات درمانی، به نیازمندان خدمات‌رسانی می‌کند. پویش حاشیهٔ قزوین با هستهٔ مرکزی 8 نفر با محوریت خدمات‌دهی به مردم حاشیهٔ شهر قزوین ستادی راه‌اندازی کرده که به‌صورت مستقیم کار نمی‌کند که خودش بخواهد خدمات را به‌دست نیازمندان برساند، بلکه حدود ۵۰ رابط‌ و معتمد مردمی در مناطق دارد که فضاها را از قبل شناسایی کرده‌اند و در مناطق موردنظر فعال بوده و به اصطلاح معین منطقه هستند و در آن منطقه اعلام نیاز و اعلام مشکل می‌کنند و هم‌افزایی بین مجموعه‌های مردمی در منطقه اتفاق می‌افتد و در نهایت از طریق خیرین و بانیان و نیز از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان پیگیری می‌شود.

 

اقدامات اخیر پویش حاشیهٔ قزوین

پویش حاشیهٔ قزوین در جهت حمایت از نیازمندان حواشی شهرها که گاهی مورد غفلت و فراموشی واقع می‌شوند، راه‌اندازی شده است و طی یک‌سال اخیر اقدامات کم‌نظیری را در این مناطق انجام داده است. خورشیدی در رابطه با این اقدامات عنوان می‌کند: طی یک‌سال اخیر با توجه به کمک‌های مردم و خیرین گرامی، اقدامات بسیار خوبی در راستای حمایت از نیازمندان حاشیهٔ شهر انجام شده است. در رابطه با این اقدامات می‌توان به بررسی و پرداخت مبلغ 128 میلیون تومان حساب دفتری نیازمندان، لوازم ضروری زندگی آنان و نیز اجاره و بدهی، پرداخت 62 میلیون تومان جهت خرید لوازم بهداشتی و موارد درمانی و دارویی، پخت و توزیع 72 هزار قرص نان، کمک هزینهٔ تهیه و خرید 10 تلفن همراه برای دانش‌آموزان نیازمند، جمع‌آوری و اهدای 1 هزار قطعه لباس مناسب برای فصل سرما، تهیه و پخش 9 هزار بستهٔ افطاری ساده در ایام ماه مبارک رمضان، تهیه و توزیع 1 هزار و 440 بستهٔ ارزاق به ارزش 297 میلیون تومان، پخت و توزیع 10 هزار پرس غذای گرم، اعزام معلمان جهادی به مناطق حاشیهٔ قزوین جهت تدریس به دانش‌آموزان فاقد امکانات مجازی و جمع‌آوری و اهدای اسباب‌بازی به کودکان نیازمند اشاره کرد.

 

اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت ستاد ساماندهی محرومین حاشیهٔ شهر

اقدامات ستاد ساماندهی محرومین حاشیهٔ قزوین در ۲ طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود. مسؤول پویش حاشیهٔ قزوین در این باره بیان می‌کند: با توجه به اوضاع نامطلوب و بحرانی اهالی حاشیهٔ شهر قزوین و ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات اهالی و تلاش در جهت مرتفع ساختن آن‌ها، ستاد ساماندهی محرومین حاشیهٔ قزوین شکل گرفته است. وظیفهٔ این ستاد ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی و هم چنین جلوگیری از موازی‌کاری بین نیروهای جهادی در راستای خدمت‌رسانی به اقشار محروم حاشیهٔ شهر قزوین است. خدمات ما در ۲ بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت به محرومین حواشی شهر قزوین انجام می‌شود. از جمله اقدامات کوتاه‌مدت می‌توان به تأمین نیازهای درمانی از قبیل دارو و هزینه‌های درمان، تصفیه حساب‌دفتری، تهیهٔ لباس، تأمین نان، کرایه خانه، خدمات آموزشی، تهیه و توزیع غذای گرم، حمایت از اقشار آسیب‌دیده، انجام خریدهای ضروری و تهیهٔ بستهٔ ارزاق اشاره کرد. از جمله اقدامات بلندمدت نیز می‌توان به هماهنگی با کمپ‌های ترک اعتیاد جهت پاکسازی و درمان معتادین، کمک در تأمین جهیزیه، بازسازی خانه‌های فرسوده، تجهیز خانهٔ نیازمندان، ارائهٔ انواع مشاوره‌های حقوقی، اخلاقی، روان‌شناسی و اقتصادی و نیز خدمات آموزشی نام برد.

 

کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار

یکی دیگر از فعالیت‌های گروه جهادی حاشیهٔ قزوین این است که در کنار تأمین بسته‌های ارزاق، وسایل منزل، تعمیرات منزل و نیازهای درمانی و دارویی، ایجاد برنامه‌های کارآفرینی کوتاه‌مدت برای بانوان سرپرست خانوار را نیز در دستور کار خود قرار داده است. خورشیدی در این باره بیان می‌کند: یکی از طرح‌های اشتغال‌ کوتاه‌مدت در منطقهٔ مهرگان بوده است و با شرکتی که قطعه‌ای از لامپ‌های مهتابی را که نیاز بود با دست بسته ‌شود، قرارداد بسته و این کار را به بانوان سرپرست خانوار ‌سپردیم. در چوبیندر و محمودآباد نیز در بحث فندق‌شکنی هماهنگ کرده بودیم که فندق‌ها را به بانوان سرپرست خانوار می‌دادیم تا بشکنند و از این طریق امرار معاش کنند.

 

ساخت مسکن برای افراد بی‌بضاعت در حاشیهٔ شهر

یکی دیگر از فعالیت‌های این گروه جهادی، تخریب واحدهای مسکونی فرسوده و تیرچوبی و بازسازی مجدد آن‌ها با مشارکت گروه‌های جهادی دیگر است. خورشیدی در رابطه با این مسئله اظهار می‌کند: یکی از گروه‌های جهادی باسابقه در منطقهٔ منفصل شهری چوبیندر اقدام به ساخت مسکن برای افراد بی‌بضاعت می‌کند که اخیراً شروع به ساخت دوازدهمین منزل کرده‌اند و ما نیز تلاش می‌کنیم در این امر به آنان یاری برسانیم. البته به‌صورت مجزا نیز گروه ما در تعمیرات منزل و تأمین وسایل منزل اقدامات مناسبی را انجام داده است.

 

آموزش زیربنای همهٔ امور است

با توجه به این‌که آموزش زیربنای همهٔ امور است، پویش حاشیهٔ قزوین در این زمینه نیز پیشگام بوده است و فعالیت‌های مفیدی را انجام داده است. فعالیت‌هایی در حوزهٔ آموزش به دانش‌آموزان و آگاهی‌های پیش از ازدواج که لازم است همه آن‌ها را بدانند. مسؤول گروه جهادی حاشیهٔ قزوین عنوان می‌کند: ما در ابتدای شیوع کرونا که آموزش‌ها ناگهان به‌صورت مجازی شد و برخی از دانش‌آموزان به‌دلیل در اختیار نداشتن ابزار هوشمند از تحصیل جا ماندند، اقدام به اعزام معلم جهادی به حاشیهٔ شهر کردیم و برای دانش‌آموزانی که بسترهای آموزش مجازی برای آنان مهیا نبود، معلمان جهادی را جهت تدریس به مناطق حاشیهٔ شهر اعزام کردیم. وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین یکی دیگر از امور آموزشی که در آن فعالیت داریم، برگزاری جلسات مشاوره‌های حقوقی و خانواده در مناطق حاشیه‌ٔ شهر، متناسب با نیازهای خانواده‌هایی که در دایرهٔ پوشش بودند، است. از دیگر آموزش‌های این مجموعه می‌توان به آموزش‌های مناسبتی اشاره کرد. برای مثال در یلدای 99 یک سری بستهٔ بازی و مسابقه برای کودکان در کنار بستهٔ ارزاق تهیه کردیم که طبق نظرسنجی‌ها جذاب و مؤثر بود.

فعالیت‌های درمانی با همکاری مجموعهٔ طبیب دوار

خورشیدی در رابطه با فعالیت‌های درمانی پویش حاشیهٔ قزوین بیان می‌کند: در حوزهٔ فعالیت های درمانی نیز ما در دو حوزه فعالیت می‌کنیم. برخی نیازها دارویی و زودگذر هستند، برای مثال نسخهٔ دارویی که لازم است سریعاً تأمین می‌شود، با استفاده از کمک‌های مردمی تهیه می‌شود و به دست نیازمندان می‌رسد. به‌صورت متغیر ماهیانه 1 الی 2 میلیون تومان در این راه هزینه می‌کنیم. هم‌چنین خیریه‌ای که ما جهت انجام این امور با آن‌ها در ارتباط هستیم، مجموعهٔ طبیب دوار است که یا با همکاری آن‌ها نیازها را برطرف می‌کنیم و یا در صورت نیاز، هزینه‌های مالی بیماران را برای عمل جراحی تأمین می‌کنیم.

 

 

تأثیر فضای مجازی در امور خیر

خورشیدی در رابطه با نحوهٔ تأمین هزینه‌های امور مربوط به حاشیهٔ قزوین اظهار می‌کند که تمامی هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تأمین می‌شود و این امر از طریق فضای مجازی اتفاق می‌افتد. وی عنوان می‌کند: فضای ما فضای اعتمادسازی است، هر کس در فضای مجازی وارد صفحهٔ ما شود به راحتی متوجه می‌شود که این یک فعالیت مردمی و برای رفع مشکلات ساکنان حاشیهٔ شهر است، به این صورت که اقدامات انجام شده جزء به جزء با مدرک، تصویر و ویدئو شرح داده می‌شود و در تعامل با دنبال‌کنندگان خود در فضای مجازی هستیم و جواب پیام‌ها و تلفن‌ها را داده و ارتباط مؤثری با خیرین برقرار می‌کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در حاشیهٔ شهر قزوین و در چند کیلومتری آن، مناطقی هستند که ساکنان آن در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برند و از امکانات ضعیفی برخوردارند. پویش حاشیه در اقدامی انسان‌دوستانه تلاش می‌کند نیازهای نیازمندان ساکنین این مناطق را مرتفع کند تا آنان علاوه بر رنج نیازمندی، رنج بی‌پناهی نیز نداشته باشند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول