اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

بحران ریزگردها در کمین سیستان

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: حال و روز سیستان این روزها خوب نیست، دریاچه هامون وضع خوبی ندارد و از حالا باید شاهد ریزگردها و طوفان‌های شن در سیستان و خراسان جنوبی بود.

بحران ریزگردها در کمین سیستان

محمدجواد عمرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: حال و روز سیستان این روزها خوب نیست، دریاچه هامون در وضع خوبی قرار ندارد و از حالا باید شاهد ریزگردها و طوفان های شن در سیستان و خراسان جنوبی بود به طوریکه مردم باید منتظر گرد و غبار های ۴_۵ متری در خانه ها و روستاهایشان باشند.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان سیستان و بلوچستان افزود: دریاچه هامون که متشکل از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک ( واقع در افغانستان و هم مرز با ایران بیشترین عمق دریاچه در اینجاست) هامون صابوری (نیمی از آن داخل ایران و نیمی از ان در افغانستان) و هامون هیرمند( واقع در ایران که نسبتا بسیار کم عمق تری به نسبت سایر هامون ها دارد اما یکی از کانون های اصلی ریزگردهاست) حالا محفل تمامی اخبار در خارج و داخل شده است.

وی ادامه داد: اشرف غنی رییس جمهور کشورش است و التزام به ساخت میهن خود را دارد و مدیریت آب سرزمینش حق طبیعی اوست‌، به نظرم مشکل از او نیست؛ مقصر امثال قاجار و رضا شاه و محمدرضا و هویدا هستند که باعث و بانی این معاهده ی برجامی بودند و با این توافق نامه ننگین باعث شدند که سهم ایران و سیستان که تا آن روز بیش از ۵۰ درصد بود به یکباره و به دستور شاه به کمتر از ۵/۱۴ درصد برسد و سیستان را برای همیشه تبدیل به کانون بحران کند چرا که ماده ۳ قراداد هیرمند، افغانستان را ملزم به پرداخت حق آبه ای مشخص می کند و نه بیشتر، حال آنکه ماده ۵ این قرارداد می گوید ایران هم نباید هیچ ادعایی بر آب هیرمند بیشتر از مقادیر توافق شده داشته باشد.

وی بیان کرد: باید نقدهایتان را به آن مسئول سابق سیستان و آن مسئول سابق سازمان محیط زیست بدهید که تنها دستاوردش سفر به لیما پایتخت پرو بود تا به قول خود به همراه سازمان وقت محیط زیست، تالاب هامون را بین المللی کند و کرد اما در مراسم و همایش چند صد میلیونی و پرخرج خود در سیستان نگفتند که محتوای آن مصوبه چه بوده و آیا منظور هامون پوزک بوده یا هامون صابوری و یا هامون هیرمند که هرکدام در بخش های مختلفی هستند.

وی افزود: ما خودمان بحران سازیم، باید نگران سد سازی‌ها و انتقال آب های خطرناک در جنوب استان هم بود، آب هلیل رود را به باغ ویلاهای هفت باغ کرمان منتقل می کنند، این طرف اما مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان باز هم در بحران ریزگردها و بیکاری و فقر خواهند رفت.

عمرانی اضافه کرد: حالا ما سالها منتظر سند مقابله با گرد و غباریم اما دریغ از یک اظهار کارشناسانه و دقیق و علمی، سالهاست همین آب کم در چاه نیمه ها تبخیر می شوند اما دریغ از یک راه حل علمی و اجرایی.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان سیستان و بلوچستان گفت: حالا باید منتظر سرریز بیشتر بیماری سل در سیستان و بلوچستان بود، منتظر آلوده ترین شهر جهان، منتظر مهاجرت، منتظر یک جرعه آب، منتظر قطع شدن منبع معاش ۴۰۰ هزار سیستانی، منتظر کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومی سیستان و رو به انقراض نهادن گاو سیستانی.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول