اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

آشفتگی بی‌پایان پارلمان یک شهر!

امروز در سال پایانی فعالیت شورای پنجم قرار داریم کسی دقیق نمی‌داند برنامه‌ای که قرار بود شهر خرم‌آباد را نجات دهد الان کجاست و چه وضعیتی دارد؟! آنچه مشخص و مبرهن است این بوده که امروز نه تنها مشکلات حوزه شهری خرم‌آباد پایان نیافته بلکه در بسیاری موارد وضع بدتر از قبل شده است.

آشفتگی بی‌پایان پارلمان یک شهر!

خبرگزاری فارس لرستان؛ با آغاز بکار شورای شهر دوره پنجم در خرم‌آباد با توجه به ترکیب شورا و اجماع و همدلی که اوایل کار اعضا از آن دم می‌زدند بسیاری از عوام و خواص شهر امیدوار شدند که شاید این شورای ۹ نفره بتواند بخشی از دردهای عمیق حوزه شهری در خرم‌آباد را تسکین دهد.

ناکامی مهمتری برنامه شورا

ابتدای دوره پنجم بود که از سوی رئیس و اعضای شورای از تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع مشکلات حوزه شهری سخن به میان آمد.

به گفته رئیس وقت شورای شهر خرم‌آباد قرار بود برنامه ۵ ساله‌ای با برش‌های یک ساله برای توسعه شهر خرم‌آباد تهیه و تدوین شود تا امور شهری روی ریل قرار گرفته و با برنامه‌ریزی صورت گرفته شهر خرم‌آباد سال به سال پیشرفت داشته باشد.

حال که در سال پایانی فعالیت شورای پنجم قرار داریم کسی دقیق نمی‌داند برنامه‌ای که قرار بود شهر خرم‌آباد را نجات دهد الان کجاست و چه وضعیتی دارد؟! آنچه مشخص و مبرهن است این بوده که امروز نه تنها مشکلات حوزه شهری خرم‌آباد پایان نیافته بلکه در بسیاری موارد وضع بدتر از قبل شده است.

نوبتی هم که باشد این بار نوبت شورای شهر است که در سال پایانی خود به مردم توضیح دهد که چرا برنامه‌ای که روزگاری روی مانور گسترده داده می‌شد نتوانست گره گشای مشکلات عدیده شهر خرم‌آباد باشد.

شهرداری بدهکار باقی ماند

یکی از برنامه‌های ویژه شورای پنجم در ابتدای کار این بود تا بگونه‌ای برنامه ریزی کند که شهرداری خرم‌آباد پس از چند سال از حالت ورشکستی بیرون آمده و صاحب منابع پایدار درآمدزایی شود.

موضوعی که هیچوقت عملی نشده است چراکه امروز شهرداری خرم‌آباد بدهی زیادی داشته و حتی برخی کارگران آن از جمله پرسنل فضای سبز بابت حقوق خود از این نهاد طلبکار هستند.

صحبت از فضای سبز شد و بد نیست گریزی به این موضوع بزنیم که در سالیان اخیر قراردادهای برخی پیمانکاران با شهرداری مملو از ایراد بوده است چنانکه می‌بینیم پیمانکاران از پرداخت حقوق کارگران فضای سبز سر باز می‌زنند و دراین بین معلوم نیست نقش نظارتی شورای شهر در این مدت چه بوده است که یک پیمانکار با زیر پا گذاشتن تعهدات خود حقوق کارگران را پرداخت نکرده و در برخی اوقات موجب برگزاری تجمع کارگران و خدشه وارد شدن به اعتماد عمومی شده است.

انتخاب‌های ناصحیح شهردار و ضربه به مدیریت شهری

شورای پنجم کار خود با یحیی عیدی بیرانوند به عنوان شهردار آغاز کرد اما از آنجایی که تفکر عیدی با شورا سازگار نبود پس از چند هفته وحید رشیدی با اجماع  نمایندگان مردم در پارلمان محلی به عنوان شهردار جدید خرم‌آباد برگزیده شد. انتخابی که با توجه به حمایت‌های قاطع شورا و ارائه برنامه‌‌های چند ساله نوید آینده‌ای روشن برای شهر خرم‌آباد می‌داد.

مدتی از حضور رشیدی نگذشته بود که با توجه به عدم تغییر محسوس در حوزه شهری شاهد افزایش انتقادات از وی بودیم. کم کم اختلافات بالا گرفت و برخی اعضای شورا مخالفت خود با رشیدی را علنی کردند تا مشخص شود شورای پنجم نیز نمی‌تواند یک صدایی خود را برای توسعه خرم‌آباد حفظ کند. اختلافات شورا بر سر رشیدی با دستگیری شهردار توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در اواسط تابستان ۹۸ اندکی فروکش کرد و پس از این بود که اکثریت شورا «رضا بردار» را برای جانشینی رشیدی در قامت شهردار خرم‌آباد انتخاب کردند. خاطرم هست که در نشست خبری بردبار با رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر صحبت از حمایت قاطع و صریح شورایی‌ها از بردبار به میان آمد و رئیس شورا او را دایره‌المعارف شهرداری دانست که می‌تواند موجب جهش در حوزه شهری شود.

اما تنها چند روز پس از این صحبت‌ها شاهد تغییر ناگهانی بردبار و انتخاب «محمد شریفی مقدم» به عنوان شهردار جدید خرم‌آباد بودیم. تعریف و تمجیدها از شریفی مقدم نیز همانند رشیدی و بردبار بود و شاید به همین خاطر بود که بسیاری از کارشناسان و دلسوزان حوزه شهری در آن بازه زمانی معتقد بودند شهرداری خرم‌آباد احتمالا راه به جایی نخواهد برد و زخم‌های عمیق شهری کماکان گریبان‌گیر بزرگترین هر لُر نشین ایران خواهد بود.

اینک با نگاهی به وضعیت شهر خرم‌آباد به راحتی شاهد مشکلات عدیده زیرساختی، فضای سبز آسیب دیده، خیابان‌های پر از چاله و آسفالت غیر استاندارد، عدم ثبات مدیریت شهری، کم توجهی به بافت قدیم و تاریخی شهر، افزایش روز افزون ترافیک، عدم استفاده از المان‌های شهری در میادین، بی توجهی به مبلمان شهری، کم توجهی به تکمیل پروژه‌های چند ساله، بلاتکلیف ماندن برج‌های دوقلو به عنوان بزرگترین پروژه شهری خرم‌آباد، نابسامانی خرم‌رود و ده‌ها مشکل دیگر هستیم که نشان از عدم موفقیت مدیریت شهری و ناتوانی شورای پنجم در به سرانجام رساندن برنامه‌های اولیه است.

در حالی که سوالات زیادی در ذهن مردم وجود دارد اما متاسفانه شورای شهر به شکل شفاف و صریحی پاسخگوی افکار عمومی و مردم نبوده است تا انتقادات از عملکرد شورای پنجم بیش از پیش باشد.

شورای شهر دوره پنجم در روزهای پایانی فعالیت خود در حالی که دستاورد بزرگی در ذهن افکار عمومی برای آن متصور نیست، درگیر حواشی دیگری نیز شده است که همان اختلافات عمیق درون خانوادگی است و در این کش و قوس پای خبرنگاران نیز وسط کشیده شده است. در جلسه هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر خرم‌آباد در حالی که در آستانه عید نوروز وضعیت شهر آشفته‌تر و بی‌نظم‌تر از هر زمان دیگری است، به جای آنکه شاهد برنامه ریزی برای ساماندهی این وضعیت باشیم برخی از اعضای شورا در اقدامی عجیب به خانواده بزرگ رسانه لرستان تاخته و صحبت‌هایی بدور از واقعیت و علیه خبرنگار یا خبرنگارانی مطرح کردند.

در حالی که انتظار می‌رفت شورای شهر این روزها پاسخگوی افکار عمومی بوده و تمام تمرکز خود را برای بهبود وضعیت شهر در ماه‌های پایانی عمر کاری خود قرار دهند اما متاسفانه شاهد اوج گیری حواشی هستیم که نتیجه آن تنها و تنها منجر به بدتر شدن وضعیت نظم و انضباط شهری و نارضایتی عمومی است.

در پایان ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که بحث در مورد شورای پنجم ابعاد وسیع تری داشته و نیازمند فرصت و زمان مناسب است که در موعد خودش بدان خواهم پرداخت ما در هر حال در این برهه زمانی امیدواریم که منتخبان مردم در پارلمان شهری فرصت باقی مانده را غنیمت شمرده و در این چند ماهه تمام هم و غم خود را صرفا برای رفع مشکلات شهر بکار گیرند تا شاید یادگاری خوب در این آشفته شهر بر جای گذارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول