اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| ماجرای تلف شدن آبزیان و احشام توسط پتروشیمی مسجدسلیمان چیست؟

رها شدن پساب‌های صنعتی پتروشیمی مسجد سلیمان در رودخانه سبب تلف شدن آبزیان و احشام در روستای کوشک خلف شده است اما محیط زیست این شهرستان می‌گوید: هنوز تلفات آبزیان و احشام توسط پساب پتروشمی ثابت نشده است.

فارس من| ماجرای تلف شدن آبزیان و احشام توسط پتروشیمی مسجدسلیمان چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من»  هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«آلودگی رودخانه کوشک خلف توسط پتروشیمی مسجدسلیمان» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

بر اساس اخبار محلی، به فاصله چند روز پس از شروع بهره برداری آزمایشی شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان، پساب‌های صنعتی این شرکت با روان آبها مخلوط شده  و پس از عبور از چال بتان وارد رودخانه سور عقیلی در رودخانه کارون سرازیر می شوند.

و با توجه به گذر پساب‌های صنعتی از روستاهای پایین دست، کوشک خلف و چال بتان و مراتع دهلران در بخش عقیلی شهرستان گتوند مرگ ماهیها، مرگ احشام، آلودگی خاک، آلودگی روان آب‌های محلی و سفره آبهای زیر زمینی، نفوذ پساب صنعتی درخاک، آلودگی آب چشمه ها ... رخ داده است که بیم آن می‌رود استمرار در این رویه خطر بالقوه بیماریهای گوارشی و سرطان‌زا و… برای ساکنان به دنبال داشته باشد.

 

هنوز تلفات آبزیان و احشام توسط پساب پتروشمی ثابت نشده است

مصطفی یوسفی رئیس اداره محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه تلفات ماهی در فاصله سه کیلومتری پایین‌تر از مسیر پساب ناشی از  پتروشیمی است، اظهار کرد: ما تلفات ماهی‌ها در پایین دست را مشاهده کردیم اما اینکه علت تلفات ماهی‌ها پساب پتروشیمی است یا نه هنوز تایید نشده است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پیش از روانه شدن پساب پتروشیمی، در این منطقه سابقه مرگ ماهی‌ها را داشتیم، افزود: خیر اما صیادان روش‌های مختلفی مثل کلر و سموم مختلف را برای صید ماهی به کار می‌برند ضمن اینکه گونه ماهی موجود در این منطقه ریز و خیلی حساس است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مسجدسلیمان گفت: ممکن است دلیل مرگ ماهی‌ها آلودگی باشد اما برای کالبد شکافی دقیق باید نمونه این آلودگی‌ها را به آزمایشگاهی در مشهد ارسال کنیم و پس از ارسال جواب به صورت قطعی در مورد علت تلف شدن ماهی‌ها صحبت میکنیم.

یوسفی بیان کرد: تعدادی ماهی تلف شده  در دره‌های پایین دست، مشاهده شده است که ممکن است علت آن  پساب پتروشیمی باشد اما باید منتظر ارسال آزمایشات بمانیم.

 

وی در رابطه به تلف شدن احشام در منطقه به واسطه پساب صنعتی، عنوان کرد: تلف شدن احشام طبق گفته‌های محلی است و تا کنون  گزارشی مبنی بر تلف شدن احشام دریافت و یا مشاهده نکردیم و صرفاً چند عکس در فضای مجازی منتشر شده است.

یوسفی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه پس از انتشار این اظهارات در فضای مجازی به منظور اطلاع از صحت موضوع آیا کارشناسان محیط زیست از منطقه مورد نظر بازدید نکردند، گفت: چهار مرتبه به منطقه رفتند و طی دو مرحله  از پساب نمونه‌گیری شد که هنوز جواب کامل آن به دست ما نرسیده است.

وی افزود: اما در یکی از جواب‌هایی  که دریافت کردیم یکی از پارامترها بالاتر از حد نرمال بود که هنوز در آن به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

یوسفی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان این پساب نیست بلکه شستشوی مخازن است، عنوان کرد: به نظر بنده برخی افراد یکسری مطالبات در خصوص اشتغال و... از پتروشیمی دارند و این صورت میخواهند پتروشیمی را زیر سوال ببرند.

وی گفت: شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان هنوز به فاز بهره‌برداری نرسیده است و مجوز بهره‌برداری از ما نگرفته است.

مجوز فعالیت داریم

علی بلدی نیز در رابطه با اظهار اداره محیط زیست مسجدسلیمان مبنی بر اینکه پتروشیمی مسجدسلیمان مجوز بهره‌برداری از ما نگرفته است به خبرنگار فارس می‌گوید: اکنون کارخانه در مرحله تست است اما مجوز فعالیت را داریم.

وی افزود: زمانی به کارخانه مجوز بهره‌برداری داده می‌شود که به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد ضمن اینکه مجوزهای زیست محیطی شرکت کامل است و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

 

 

آلودگی رودخانه سبب زایمان نارس گوسفندان شد

 منجزی یکی از اهالی کوشک خلف در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تایید تلف شدن ماهی‌های رودخانه و احشام در این روستا، اظهار کرد: بنده دامدار هستم و موقع‌هایی که آب روستا قطع است دام‌های ما از رودخانه آب می‌خورند که این آب خوردن‌ها سبب شده گوسفندان بَره نارس به دنیا بیاورند یعنی بَره‌ای که باید پنج ماهه به دنیا بیاید دو ماهه به دنیا می‌آید که به اندازه کف دست است.

وی افزود: حداقل بنده 10 تا 15 مورد زایمان این شکلی دربین گوسفندان خودم داشتم و چند مورد از میش‌های مولدم نیز تلف شد.

این دامدار روستای کوشک خلف گفت: پتروشیمی هر چند وقت یکبار آبی را در رودخانه آزاد می‌کنند که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم رنگ آب کدر شده و ماهی‌ها روی رودخانه شناور شده‌اند.

 منجزی بیان کرد: یک روز صبح که دَرب دامداری را باز کردم متوجه شدم  بز و گوسفندم تلف شده‌اند، عادتاً با این منظره که مواجه می‌شدم از دام تلف شده عکس می‌گرفتم و در گوشی خودم نگه‌ می‌داشتم، بعدها متوجه شدم علت این تلفات استفاده دام از آب آلوده‌ای است که پتروشیمی در رودخانه رها می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود شش تا هفت دامدار در این روستا زندگی می‌کنند که از هر کدام از آ‌ن‌ها  سه تا چهار دام تلف شد، عنوان کرد:  چند شب پیش یک دامدار در روستای کنجدکار که در همسایگی پتروشیمی است 10 میش از میش‌های مولد خود را در یک ساعت سر برید و پس از آن با کلانتری هفت شیدان تماس گرفت و این جریان را صورت جلسه کرد.

منجزی گفت: چند نفر از دوستان ما که در پتروشیمی مشغول به کار هستند به ما گفتند شرکت پتروشیمی مخازن را با مواد شیمیایی بسیار قوی شستشو داد و آب آن را رها سازی کرده است

وی با تاکید بر اینکه پیش از آلوده شدن رودخانه توسط پتروشیمی چنین مشکلاتی را در روستا نداشتیم، افزود: تقریباً از شهریور ماه امسال آب رودخانه همیشه آلوده بود و از مهرماه آب رودخانه کدر شد.

سیستم‌های پایش آنلاین بر روی تمامی خروجی‌های نصب شده است

ستار ماندگار مسئوول واحد HSE شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان نیز  در واکنش به خبر« آلودگی رودخانه کوشک خلف توسط پتروشیمی مسجدسلیمان» میگوید: شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان یکی از زیست‌محیطی‌ترین صنایعی است که تاکنون احداث شده است و واحد تصفیه پساب مجتمع یکی از مجهزترین واحدهای تصفیه پساب در بین پتروشیمی‌ها است به طوری که تصفیه پساب در سه بخش بهداشتی، روغنی و پروسسی قابل انجام است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون واحدهای پتروشیمی در شرایط سرویس قرار دارند، افزود: در بحث مدیریت پساب، احداث واحد تصفیه تکمیلی RO به منظور بازیابی مجدد آب از پساب با هدف صرفه جویی در منابع آب و ساخت حوضچه تبخیری جهت مدیریت نهایی دوریزهای واحد تصفیه است که در نهایت پتروشیمی مسجدسلیمان هیچ‌گونه دورریزی به محیط نخواهد داشت.

 

 

مسئوول واحد HSE شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: در زمینه پایش آلودگی هوای محیط نیز با خرید و نصب ایستگاه پایش کیفی هوای محیط اقدام موثری در جهت مدیریت کیفیت هوای محیط و رفاه حال شهروندان انجام شده‌ است.

ماندگار با بیان اینکه سیستم‌های پایش آنلاین بر روی تمامی خروجی‌های منابع آلاینده اعم از دودکش‌ها و‌ خروجی پساب تصفیه شده‌ نصب شده است، عنوان کرد: واحدهای فرایندی این مجتمع در حال حاضر در فاز پیش راه‌اندازی قرار دارند و هیچ‌گونه پساب شیمیایی تولید نمی‌شود.

ماندگار افزود: اداره حفاظت محیط زیست نیز  چندین بار نمونه‌گیری انجام داده است و شرکت در جهت انجام طرح خوداظهاری با آزمایشگاه‌ معتمد محیط زیست قرارداد منعقد کرده که  نتایج آن مستقیماً به اداره محیط زیست ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مجتمع پتروشیمی مسجد سلیمان در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار و در منطقه زیلایی شهرستان مسجد سلیمان، در محدوده ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی اهواز، ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر مسجد سلیمان مجاور جاده لالی(منطقه هفت شهیدان) و  ۱۱/۵ کیلومتری جنوب رودخانه کارون قرار دارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول