اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

حکایت پر رمز و راز چرخه «میوه» از تولید تا مصرف/ وقتی همه چیز به کام دلالان است

عدم مدیریت صحیح بر بازار میوه باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شده است به نحوی که باغداران محصول سیب باغ خود را با قیمت هر کیلوگرم یک هزار و 500 تومان به دلالان می‌فروشند و پس از مدتی آن را با قیمتی بیش از 10 برابر زمان فروش از مغازه دار محله خود خریداری می‌کنند.

حکایت پر رمز و راز چرخه «میوه» از تولید تا مصرف/ وقتی همه چیز به کام دلالان است

خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدا‌لله زاده، همیشه روزهای پایانی سال شلوغترین و پررونق ترین روزهای بازار در سراسر کشور و به تبع استان لرستان است.

در این روزها مردم از لباس و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و میوه همه چیز را بهتر و بیشتر از سایر ایام سال خریداری می‌کنند.

 طی سال‌های گذشته معمولا دولت‌های مختلف برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل و تنظیم بازار در این ایام داشته‌اند.

اما در روزهای پایانی امسال که مصادف شده با آخرین ماه‌های ریاست جمهوری حسن روحانی شاهد هستیم دولتی که شعار اصلی اش طی هفت سال گذشته اعتدال بود امروز حتی نمی‌تواند در بازار میوه نیز این کلمه را رعایت کند.


اگر طی روزهای اخیر برای خرید میوه به سطح شهر مراجعه کرده باشید متوجه می‌شوید که قیمت هر کیلوگرم سیب و پرتغال که پر مصرف ترین میوه‌های سطح بازار هستند کمتر از کیلویی ۱۵ هزار تومان نیست.

این در حالی است که این میوه‌ها به طور صد درصد در داخل کشور تولید شده است، برای نمونه استان لرستان در حوزه تولید سیب به راحتی علاوه بر تامین نیاز سالانه مردم استان به این میوه می تواند آن را صادر کند.

پس از مطرح شدن این موضوع این سوال مطرح می‌شود که هر کیلو سیب از کشاورز به چه قیمتی خریداری می‌شود و آیا کشاورز به عنوان قشر تولید کننده که بیشترین بخش کار را انجام می دهد از این قیمت بالا بهره مند می‌شود یا نه؟

در میادین میوه و تره‌بار محصول را از باغدار نمی‌خرند

برای دست یافتن به این پرسش به سراغ یکی از باغداران لرستانی که در حوزه تولید سیب مشغول به فعالیت است می‌رویم.

رحمان ایمانی تولید کننده خرم‌آبادی سیب با اشاره به اینکه سیب‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند سیب پاییزه هستند، اظهار داشت: این سیب‌ها در فصل پاییز به ثمر می‌رسند و در سردخانه‌ها نگه داری می‌شوند و در ایام پایانی سال وارد بازار می‌شوند.

وی با بیان اینه امسال دلالان در ایام پاییز هر کیلو سیب با کیفیت را به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان از باغدار خریدند، افزود: این دلال که در منطقه زاغه اقدام به خریداری سیب  با این قیمت کم کرد بومی استان نیست و او تمام سیب‌ها را پس از خرید به سردخانه استان خود منتقل کرد و امروز همان کشاورز سیب خود را پس از پنج ماه کیلویی حداقل ۱۵ هزار تومان می‌خرد.

 از او در مورد اینک چرا خود باغداران یک روستا با همکاری یکدیگر اقدام به اجاره یک سرخانه برای نگه داری محصولات خود و عرضه آنان در ایام پایانی سال نمی‌کنند، پرسیدیم و او در این زمینه پاسخ داد: سال گذشته باغداران این منطقه این کار را انجام دادند اما در ایام پایانی سال در میدان‌های تره بار کسی از آنان خرید نکرد  و باغداران  برای جلوگیری از خرابی محصول خود پس از دو روز معطلی در میدان تره بار آن را با قیمت ناچیزی فروختند.

ایمانی با عنوان کردنن این موضوع که مشکل کشاورزان نداشتن سردخانه نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه یک فضایی در میادین میوه و تره بار ایجاد شده است که آنها میوه را از باغدار به قیمت مناسبی نمی‌خرند و حتی احتمال دارد که پس از چند روز یک خریدار نیز به سراغ محصول آنان نیاید.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: باغداران مجبور هستند که محصول باغ خود را با قیمت نازل به دلالان بفروشند و پس از چند ماه آن را با قیمتی بیش از ۱۰ برابر زمان فروش از مغازه دار محله خود خریداری کنند.

تعاونی‌های کشاورزی بایستی مدیریت بازار میوه را در اختیار گیرند

در ادامه گزارش برای بررسی کارشناسی در این حوزه به سراغ رضا بیرانوند که بیش از ۲۴ سال است که در حوزه کارشناسی محصولات باغی فعالیت می‌کند رفتیم او در این حوزه اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و هزینه‌های حمل‌ونقل قیمت میوه به طور طبیعی بایستی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اما متاسفانه در سطح بازار شاهد رشد ۱۰۰ درصد قیمت میوه هستیم، ادامه داد: دلالان عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها هستند و کشاورزان هیچگونه سودی در این حوزه نمی‌برند.

این کارشانس حوزه محصولات باغی بیان کرد: امروزه در کشورهای توسعه یافته برای حل مشکل دلالان شرکت‌های تعاونی در حوزه محصولات باغی ایجاد شده است و این تعاونی‌ها  نقش اصلی در بازار مدیریت بازار میوه را بازی می‌کنند .

بیرانوند با اشاره به اینکه در لرستان نیز شرکت‌های تعاونی زیادی در این حوزه ایجاد شده است، تصریح کرد: اما متاسفانه این تعاونی‌ها غیرفعال هستند و نقش سازنده‌ای برای مدیریت بازار ندارند و همین موضوع در لرستان و سراسر کشور باعث مشکلات فعلی در محصولات باغی شده است.

انتهای پیام/۸۵۰۲۰‌/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول