اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان و قرقیزستان 22 سند همکاری امضا کردند

ازبکستان و قرقیزستان پس از پایان گفت‌وگوهای دوجانبه در سطح عالی در کاخ «کوک سرای» 22 سند همکاری امضا کردند.

ازبکستان و قرقیزستان 22 سند همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «صادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در کاخ «کوک‌سرای» 22 سند همکاری امضا کردند.

انجام اقدامات عملی برای توسعه تعاونی‌های صنعتی در جهت 50 طرح مشترک، قرارداد تاسیس بنیاد سرمایه گذاری ازبکستان و قرقیزستان، اسنادی در مورد صادرات متقابل برق و همکاری در زمینه ساخت تاسیسات انرژی برق آبی در قرقیزستان از جمله آنان است.

«نقشه راه» گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل بین استان‌های «اندیجان و اوش»، «نمنگان و جلال آباد»، استان‌های «فرغانه و باتکن، نارین» بدون تردید برای تحکیم همکاری‌های بین منطقه‌ای کمک می‌کند.

همچنین در برنامه همکاری‌های متقابل دفاتر سیاست خارجی، مجموعه‌ای از اسناد مهم در زمینه‌های امور گمرکی، همکاری‌های نظامی و نظامی – فنی، بهداشتی، کشاورزی، امنیت غذایی، قرنطینه گیاهان، آموزشی، علمی و فرهنگی نیز به امضا رسیده است.

روسای جمهور نیز در چارچوب گفت‌وگوها بهره برداری از منابع آب و انرژی، علامت گذاری مرزها، همکاری‌های اقتصادی و حمل و نقلی- لجستیکی را بررسی کردند.

میرضیایف بر اهمیت تسریع طرح خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» تاکید کرد.

جباراف نیز پیشنهاد تجدید قرارداد در مورد استفاده از منابع حوضه «سردریا» را ارائه کرد.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما روابط دو کشور را شفاف، موثر و به طور خصوصی بررسی کردیم و مصمم هستیم که همکاری‌های جدی و همه جانبه با «بیشکک» را گسترش دهیم.

میرضیایف با اشاره به وظایف اصلی بر افزایش دو برابر مبادلات بازرگانی دو کشور (از 900 میلیون دلار کنونی) و رفع موانع در این راه، تشدید تعاونی بین کارخانجات بزرگ ازبکستان و قرقیزستان تاکید کرد.

وی افزود: دو طرف در مورد اجرای طرح‌های تعاونی صنعتی در راه اندازی خط تولید خودروها، فن‌آوری‌های کشاورزی و معشتی در قرقیزستان و همچنین فرآورده‌های نساجی و مصالح ساختمانی در مناطق مرزی به توافق رسیدند.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به تعیین و علامت گذاری مرزها نیز خاطرنشان کرد: این دو کشور تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی را طی 3 ماه آینده حل و فصل کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان نیز گفت: می‌خواهم با رضایتمندی بر پیشرفت در علامت گذاری مرزهای دولتی که در سال 2017 میلادی به دست آمده ( تعیین85 درصد مرزها) تاکید کنم.

جباراف افزود: هم اکنون باید به پروسه گفت‌وگوها در این مسیر ادامه دهیم. پایان ثبت حقوقی مرزهای دولتی دو کشور به روابط دوستانه جهش تازه‌ای خواهد داد و ثبات در مناطق مرزی را تحکیم می‌کند.

روسای جمهور همچنین تاکید کردند که زمینه حمل و نقلی و توسعه کریدورهای ترانزیتی یک مسیر مهم در همکاری‌های دوجانبه است و ساخت خط ریلی «ازبکستان- قرقیزستان- چین» از اهمیت راهبردی برخوردار خواهد بود.

روسای جمهور همچنین خاطرنشان کردند که مسیر بین المللی «تاشکند- اندیجان- اوش- ایرکشتام- کاشغر» نیز برای افزایش مبادلات بازرگانی کمک خواهد کرد.

همچنین تاکید شد که بازگشایی ارتباطات زمینی، ریلی و هوایی بین شهرهای دو کشور در افزایش سیر بارها، مسافران و گردشگران یک عامل مهم خواهد بود.

مبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال 2020 میلادی در سطح 903 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، تولید شیرینی‌جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان ‌را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول