اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بازار پوشاک ۴۰ درصد آب رفت!/ عدم حمایت دولت «واحدهای تولیدی» را از نفس انداخت

این روزها تولیدکنندگان پوشاک خسته از شرایط کسب و کار داخلی معتقدند، صنعت نساجی الان بهترین فرصت ممکن را برای توسعه و پیشرفت دارد اما عدم حمایت دولت عاملی شده تا واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت خود استفاده نکنند.

بازار پوشاک ۴۰ درصد آب رفت!/ عدم حمایت دولت «واحدهای تولیدی» را از نفس انداخت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم در گزارشی به کسادی بازار پوشاک و عوامل موثر در این بی‌رونقی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

کرونا همه‌چیز را تغییر داد. تا قبل از شیوع ویروس کرونا برخی مشاغل از نیمه دوم سال کسب و کارشان رونق می‌گرفت. فعالیت عرضه‌کنندگان مبلمان، پرده، فرش و مواردی از این قبیل در دی و بهمن بیشتر می‌شد تا سفارش آنها به پایان سال موکول نشود. برخی مشاغل هم مانند فروشگاه‌های پوشاک و تلفن‌همراه تا روز پایانی اسفند نیز می‌توانستند به مشتریان خود خدمت ارائه کنند. اما از زمان شیوع ویروس‌کرونا کسب و کار مشاغل نیز وارد مسیر جدیدی شد؛ به‌طوری‌که اکنون فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک با این‌که تخفیف‌های بیش از ۵۰درصدی را در‌نظر گرفتند باز هم استقبالی برای خرید نیست.
 


برخی کارشناسان معتقدند ریزش ساختمان پلاسکو به‌عنوان قطب‌بزرگ پوشاک باعث شد تا دیگر فعالان آن صنف مانند گذشته نتوانند به شغل خود ادامه دهند و برخی از آنها از صنف‌پوشاک خارج شدند. برخی دیگر می‌گویند عدم حمایت دولت و افزایش تورم باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده‌است. اخیرا اتاق اصناف گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد صنعت‌پوشاک ایران ۴۰درصد کوچک‌تر شده‌است.

چرا کوچک شدن صنعت‌پوشاک به چشم نیامد؟

تحریم، محدودیت‌های ارز و ممنوعیت واردات پوشاک در دو سال گذشته فرصت بی‌نظیری را برای صنعت‌پوشاک کشور ایجاد کرد، به‌طوری‌که تولید‌کنندگان پوشاک توانستند بعد از سال‌ها بی‌توجهی به این صنعت روی پای خود بایستند و به فعالیت خود ادامه دهند.

این روزها تولیدکنندگان پوشاک خسته از شرایط کسب و کار داخلی معتقدند، صنعت نساجی الان بهترین فرصت ممکن را برای توسعه و پیشرفت دارد اما عدم حمایت دولت عاملی شده تا واحدهای تولیدی از تمام ظرفیت خود استفاده نکنند. شیوع ویروس‌کرونا و عدم دید و بازدیدهای نوروزی باعث شد تا بسیاری از خانوارها از خرید پوشاک صرف‌نظر کنند. از سوی دیگر باید توجه داشت صنعت‌پوشاک ایران وابسته به ارز است و در ابتدای سال هر دلار ۱۴هزار تومان بود و افزایش نرخ به حدود ۲۵هزار تومان مسلما هزینه‌های تولید را نیز افزایش داد. قیمت تمام‌شده بالا نسبت به درآمد خانوار دلیلی بود تا خانوارها به جای خرید پوشاک، پول آن راصرف خرید کالای اساسی کنند.
 


صنعت‌پوشاک به تنهایی نمی‌تواند روی پایش بایستد

مجید افتخاری، عضو انجمن پوشاک کشور با اشاره به این که در سال جهش تولید اقدام قابل‌توجهی برای کمک به صنایع مختلف کشور ازجمله صنعت‌پوشاک از سوی مسؤولان صورت نگرفته‌است، گفت: وضعیت بازار پوشاک بعد از خروج آمریکا از برجام به سمتی پیش رفت که انتظار بر این بود تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند روی پای خود بایستند و وارد رقابت با تولیدکنندگان بزرگ پوشاک جهان شوند اما شیوع بیماری کرونا همه معادلات را به‌هم ریخت.

وی افزود: همه نیازهای صنعت‌پوشاک در داخل تامین نمی‌شود و به واردات وابسته‌است. صنعت‌پوشاک ایران برای این‌که بتواند در میان دیگر تولیدکنندگان این صنعت حضور داشته‌باشد نیازمند واردات مواد اولیه از‌جمله پارچه‌های باکیفیت است.

افتخاری خاطرنشان کرد: صنعت‌پوشاک ایران وابسته به صنعت نساجی است بنابراین نساجان نیز باید پارچه‌های باکیفیت تولید کنند و در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار دهند که در این زمینه نیازمند حمایت دولت هستیم به طوری که باید مانع ورود پوشاک خارجی شود. در گذشته خلاف اظهاری صورت می‌گرفت و به جای مواد اولیه کالای آماده وارد کشور می‌شد اما اکنون با این موضوع مقابله شده است.


پوشاک؛ قربانی یک‌سالگی کرونا

مجید نامی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران نیز با اشاره به وضعیت پوشاک در یک‌سالگی بیماری کرونا گفت: امسال اصلی‌ترین چالش ما علاوه‌بر مشکلات ایجاد شده به‌واسطه همه‌گیری کرونا، بحث تامین مواد اولیه بوده‌است.

وی ادامه داد: اگر کل زنجیره تامین را در نظر بگیریم که از الیاف شروع می‌شود بخش عمده‌اش وارداتی است. از سوی دیگر بخشی از نخ، پارچه، پنبه، اکریلیک و پلی‌استر مورد نظر نیز در سبد واردات قرار دارد. به این ترتیب با توجه به مشکلاتی که در بحث تامین ارزی به‌وجود می‌آید باعث می‌شود که اغلب در تامین مواد اولیه چه خارجی و چه داخلی مشکل داشته‌باشیم.
 


حذف پوشاک از سبدخانوار

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه‌پوشاک تهران با بیان این‌که پوشاک در سبدخانوار جزو مایحتاج ضروری نیست و مایحتاج ضروری شامل انواع خوراکی‌ها و غذای مردم است، گفت: فروش پوشاک در بازارهای مختلف در پایان سال به ویژه در اسفندماه بر اساس رصد میدانی نسبت به دو سال قبل حدود ۶۰ تا ۷۰درصد کاهش پیدا کرده‌است.

وی با اشاره به اقبال ۳۰درصدی مردم برای خرید پوشاک در روزهای پایانی سال افزود: تقاضای مردم برای خرید پوشاک به شدت کاهش پیدا کرده و این موضوع به دلیل گستردگی شیوع ویروس‌کرونا طی یک‌سال اخیر بوده‌است.

رئیس اتحادیه‌پوشاک‌تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم برای پوشاک عنوان کرد: توانمندی و قدرت خرید مردم کاهش‌یافته به گونه‌ای که در سال گذشته ۹۰درصد کالاهای پوشاک تولید و عرضه شده در فروشگاه‌ها روی دست تولیدکنندگان ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول