اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

همجوار با سد، اما تشنه!

شهرستان ملکشاهی در بیخ گوش سد ایلام قرار دارد اما از نبود آب رنج می‌برد و سبب شده پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن نادیده گرفته شود.

همجوار با سد، اما تشنه!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سال‌هاست کمبود آب شرب در شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام موجب شده مردم این شهرستان با مشکلاتی مواجه شوند؛ مدت‌هاست که ساکنان شهرستان ملکشاهی به علت کمبود آب در فصول گرم سال به ناچار مجبورند، از چشمه‌های کوه‌ها آب مورد نیاز خود را تهیه کنند.

ملکشاهی با جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر بیش از ۱۰ سال است که به شهرستان تبدیل شده، اما با این وجود همواره نبود آب آشامیدنی سالم در این شهرستان به یک بحران جدی برای ساکنان آن تبدیل شده است.

 در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم قول حل این مشکل به مردم این شهرستان داده شده است؛ اما چند سالیست که تنها برای سه کیلومتر لوله‌گذاری معطل مانده آیا مسوولین برای حل مشکل چاره‌ای دارند؟!

گفتنی است؛ هر چه از مرکز شهرستان به سمت روستاها می‌رویم مشکل کمبود آب سالم جدی‌تر می‌شود.

نادیده گرفتن ظرفیت‌های شهرستان ملکشاهی در پی کمبود آب

سد آب رسانی استان ایلام در حوزه‌ی شهرستان ملکشاهی واقع است؛ اما علی‌رغم این مهم به دلیل نبود امکانات کافی برای تصفیه و شیرین سازی آب، امکان تامین آب سالم کافی برای این شهرستان فراهم نشده و محرومیت مضاعف آب موجب شده ظرفیت‌های آن در بخش کشاورزی و دامداری با مشکلات جدی مواجه باشند.

باتوجه به آزمایشات انجام شده توسط برخی از کارشناسان و متولیان امر در سال ۹۲ مشخص شد که میزان آلودگی به کلیفرم و کلیفرم مدفوعی در سطح نسبتا بالایی قرار دارد که این نتایج می‌تواند به عنوان یک اعلام خطر برای کیفیت میکروبی آب مورد مصرف عشایر باشد.

زمان‌بر بودن پروژه‌ها

این در حالیست که مشکل چندین ساله‌ی کمبود آب ملکشاهی و پیامدهای ناشی از آن مدتی پیش توسط خبرنگاران فارس جهت تکمیل و گسترش پروژه‌های آب رسانی به این شهرستان که تاثیر به سزایی در رفع مشکل جدی نبود آب دارد، پیگیری و منتشر شد؛ اما علی‌رغم این موضوع به گفته‌ی جعفر احمدی یکی از ساکنان ملکشاهی با وجود اینکه مساله کمبود آب واقعا جدی و مشکل ساز است، تکمیل هر پروژه زمان‌بر بوده و از سوی دیگر نیز با نزدیک شدن فصل گرما و افزایش مشکل کمبود آب هنوز پروژه‌هایی هستند که به مرحله‌ی افتتاح و بهره برداری نرسیده‌اند.

سلامت شهروندان به دلیل بهداشت پایین آب به خطر افتاده است

منصوری یکی دیگر از شهروندان ملکشاهی در ادامه افزود: حائز اهمیت است که تا کنون مسوولین وعده‌های بی‌شماری جهت رفع و بهبود مشکل نبود آب در شهرستان ملکشاهی داده‌اند اما همواره شاهدیم این مشکل تدوام داشته و علاوه بر کمبود آب شیرین، بهداشت آب شهرستان ملکشاهی نیز سلامت اهالی این شهرستان را به خطر انداخته است.

پروژه آب شیرین کن در دو فاز احداث شد

محمد تاسمه فرماندار شهرستان ملکشاهی گفت: مشکل اصلی آب شهرستان ملکشاهی کیفیت آن است که برای رفع این مشکل پروژه‌ی آب شیرین کن در دو فاز احداث شد که فاز اول آن سال گذشته و فاز دوم آن در ماه‌های پیش تکمیل شده است.

وی افزود: به علت سیستم آب شیرین کن و تصفیه‌ی آب در حال حاضر آب شهرستان مشکلی ندارد اما با فرا رسیدن فصل تابستان از خرداد ماه و افزایش مصرف آب مردم به علت کافی نبودن امکانات لازم برای تصفیه و شیرین کردن آب مشکلات کمبود آب همچنان ادامه خواهد داشت.

فرماندار ملکشاهی تصریح کرد: برای رفع این مشکل نیز تا کنون راه حلی ارائه داده نشده و همچنان با آغاز فصل گرما نگرانی نبود آب افزایش پیدا می‌کند.

خط انتقال 24 کیلومتری آب سد به شهرستان

نورالله تیموری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در ادامه بیان کرد: آب شهرستان ملکشاهی از پروژه‌های خوبیست که امسال شتاب فراوانی داشته است؛ از جمله پروژه‌های این شهرستان می‌توان به اتمام سیستم آب شیرین کن در ماه‌های گذشته و خرید لوله با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومن برای تکمیل خط انتقال ۲۴ کیلومتری شهرستان ملکشاهی اشاره کرد.

هم اکنون هیچ گونه مشکل شرب در شهرستان ملکشاهی وجود ندارد و برای جلوگیری از مشکل کمبود آب در فصل تابستان خط انتقال آب راه اندازی شده اما متاسفانه احتمال اینکه بهره برداری آن تا آغاز فصل گرما به پایان برسد، پایین است.

وضعیت نامناسب آب ملکشاهی علی‌رغم وعده‌های داده شده از خرداد ماه هر سال شدت می‌یابد که این موضوع نارضایتی و نگرانی‌های شدید مردم را به دنبال دارد؛ آب این شهرستان به دلیل نبود سیستم تصفیه مناسب و کافی غیر قابل آشامیدن می‌شود و همین امر مردم را مجبور به تهیه‌ی آب آشامیدنی از چشمه‌ها و کوه‌ها میکند.

از آنجایی که آب اهمیت اصلی بر زندگی مردم دارد میبایست توجهات لازم به رفع آن اتخاذ شود اما هر ساله با فرا رسیدن تابستان اعتراض مردم ملکشاهی شدت پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۹۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول