اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رشد 15 درصدی «شصفها» در اسفندماه/ «ذوب» به کف قیمتی 10 ماه اخیر رسید

در روزهای رکود بازار سرمایه سهام پتروشیمی اصفهان مورد استقبال سهامداران قرار گرفته به طوری که از ابتدای اسفندماه تا به امروز بیش از 15 درصد رشد داشته است.

رشد 15 درصدی «شصفها» در اسفندماه/ «ذوب» به کف قیمتی 10 ماه اخیر رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک هفته مانده به پایان سال ۹۹ بازارهای شهر آرام و با ثبات نسبی حرکت می‌کند، دلار که یک ماه است در محدوده ۲۵ هزار تومان قرار گرفته، بعضی روزها کمی بالاتر و روز دیگر کمی پایین‌تر می‌آید.

بر اساس آخرین اطلاعات، قیمت‌ها در آغاز این هفته نزولی شده، دلار نقدی در بازار به ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده و صرافی ملی نیز نرخ فروش هر دلار را امروز پس از چند مرحله کاهش به ۲۳ هزار و ۹۹۰ تومان رسانده است، هر یورو هم ۲۸ هزار و ۸۷۳ تومان فروخته می‌شود که نسبت به اواخر هفته قبل هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد.

امروز به دلیل کاهش نرخ ارز، شاهد افت قیمت در بازار طلا و سکه هم بودیم، بر اساس آخرین بررسی‌ها سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون، نیم‌سکه ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود.

بازار سرمایه هفته ماقبل پایانی سال را با حرکت رفت و برگشتی آغاز کرد، بازاری که اصلاً رنگ و بوی اسفند ۹۸ و نیمه ابتدایی ۹۹ را ندارد و بیشتر نمادهای آن هفته‌هاست قفل در صف فروش هستند با این که روز یکشنبه شاهد سبز شدن شاخص کل بود اما کلیت بازار به دلیل عدم ورود پول با بازار کم رونق شده و همواره سایه سنگین عرضه بر تقاضا حس می‌شود.

 

حرکت رفت و برگشتی بورس در آغاز هفته

شنبه ۱۶ اسفندماه؛ یک آغاز هفته دیگر همراه با قرمز شدن قریب به اتفاق نمادها، بار دیگر فشار عرضه و افت قیمتی در اکثر نمادهای بازار و در نهایت تشکیل صف فروش در بسیاری از نمادهای فعال در بورس، هرچند در نمادهای بزرگ خریداران در دامنه منفی خریدار بودند اما باز هم نسبت به روز قبل معاملاتی، ارزش معاملات خرد با افت ۲۳ درصدی روبرو شد.

فروش اوراق دولتی بلای جان بازار شده و مشخص نیست تاکی قرار است ادامه یابد، میزان فروش اوراق دولتی در روز گذشته ۵ برابر ارزش معاملات خرد بود.

شاخص کل با افت ۰.۶۹ درصدی و کاهش ۸۱۵۹ واحدی به ۱.۱۶۹ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن ریزش کمتری را تجربه کرد و با ۰.۰۸ درصد افت کرد و با منفی ۳۲۹ واحد به ۴۳۰ هزار واحد رسید، دلیل این موضوع مثبت بودن نمادهای کوچک نیست بلکه به دلیل پر نشدن حجم‌مبنا و ماندن در صف فروش است.

یکشنبه ۱۷ اسفندماه؛ بالاخره بازار پس از سه هفته با تقاضای خوبی روبرو شد، هرچند در طول چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران با دیدن سبزپوشی بازار شروع به عرضه سنگین کرده‌اند ولی این اصلاح هم بالاخره تمام خواهد شد، بازار امروز متعادل شروع کرد حتی صف فروش برخی از سهام کوچک هم برداشته شد اما سپس با عرضه روبرو شد ولی در نهایت این تقاضا بود که دست برتر را داشت.

در معاملات امروز فولاد بیشترین تأثیر مثبت را روی رشد ۰.۵ درصدی و افزایش ۵۸۷۲ واحدی شاخص کل داشت و این شاخص را به ۱.۱۷۵ میلیون واحد رساند، با این حالی شاخص هم‌وزن بازهم ریزش داشت و با منفی ۸۶ واحد به ۴۳۰ هزار واحد رسید.

 

رشد ۱۵ درصدی «شصفها» در اسفندماه

شرکت‌های اصفهانی فعال در بورس همچون کلیت بازار این هفته را بهتر از هفته‌های قبل آغاز کردند اما هنوز هم به ندرت می‌توان نمادی را یافت که رشد ادامه‌داری را تجربه کند، معدود نمادهایی که یک روز مثبت می‌شوند نمی‌توانند زیاد دوام بیاورند و فشار عرضه آن‌ها را به صف فروش سوق می‌دهد.

شاید پتروشیمی اصفهان تنها نمادی باشد که در معاملات اسفندماه رشد بیش از ۱۵ درصدی را تجربه کرده و از حوالی ۱۲ هزار تومان به نزدیکی ۱۴ هزار تومان رسیده است، شصفها یک بار در تیرماه و بار دیگر در دی ماه به ۱۴ هزار تومان رسیده اما نتوانسته روند رو به رشد خود را ادامه دهد، باید دید این بار می‌تواند به کانال ۱۵ هزار تومان برسد یا خیر.

سهام فولاد مبارکه اصفهان یک ماه است در محدوده ۱۲۰۰ تومان قرار گرفته و معاملات متعادلی را تجربه می‌کند و بر خلاف اغلب سهم‌ها کمتر به صف فروش و صف خرید می‌رسد؛ در جریان معاملات امروز نزدیک به ۸۰ میلیون سهم فولاد جابجا شد که سهم حقوقی‌ها در فروش ۴۰ درصد و در قسمت خرید ۵۷ درصد بود.

نفت سپاهان یکی دیگر از نمادهای اصفهانی فعال در بورس است که این روزها به نسبت کلیت بازار شرایط بهتری را تجربه می‌کند، در حالی که اسفندماه بازار در رکورد قرار گرفته شسپا پس از بازگشایی در دهم اسفندماه رشد ۱۰ درصدی را تا به امروز به ثبت رسانده است.

بررسی وضعیت شرکت پالایش نفت اصفهان یکی از نمادهای شاخص بازار نشان می‌دهد این نماد با شاخص کل همبستگی پیدا کرده، شپنا اسفند سال گذشته در محدوده ۵۰۰ تومان قرار داشت و شاخص کل در محدوده ۵۰۰ هزار، پس از گذشت یک سال شپنا در محدوده قیمتی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ نوسان دارد و شاخص کل نیز در محدوده ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون واحد.

«ذوب» به کف قیمتی ۱۰ ماه اخیر رسید

ذوب‌آهن اصفهان امروز پرحجم ظاهر شد، طی معاملات روز یکشنبه بیش از ۱۰۰ میلیون سهم ذوب دادوستد شد که سهم حقوقی فروش ۴ میلیون و خرید ۱۵ میلیون سهم بود، ذوب در پایان وقت امروز به ۳۷۳ تومان کاهش پیدا کرد، این عدد پایین‌ترین مقدار از اردیبهشت به این سو است.

در جریان معاملات امروز، زکشت، غشصفها، وتوکا، زگلدشت، زقیام، قصفها، فروی، شپلی، سپاها، شپنا و دفارا از جمله نمادهای اصفهانی بورس بودند که تمام معاملاتشان کم رونق و در کف دامنه نوسان انجام شد به طوری که هیچکدام حتی به اندازه حجم مبنا هم معامله نشدند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول