اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

از نجات جان 41 نفر از قصاص تا آزادی 80 زندانی جرائم غیر عمد در سیستان و بلوچستان

امسال در میان هیاهوی اخبار تلخ کرونایی، خبرهای خوب هم داشتیم، 41 نفر از حکم قصاص رهایی یافته و 80 زندانی جرائم غیرعمد نیز در سیستان و بلوچستان آزاد شدند که خود شادی را به کانون زندگی برخی از خانواده‌ها بازگردانده است.

از نجات جان 41 نفر از قصاص تا آزادی 80 زندانی جرائم غیر عمد در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سال 99  با تمام روزهای تلخ کرونایی رو به اتمام است، هزاران انسان بر اثر بی احتیاطی و جدی نگرفتن کرونا در کشور جان خود را از دست دادند.

در این میان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه، همدلی و مودت بیشتری در بین مردم ایجاد کرد همه به ندای رهبری لبیک گفتند و هر کس به طریقی در این طرح شرکت کرد، از اهدای خون گرفته تا بخشش اجاره خانه، توزیع اقلام بهداشتی، معیشتی و حتی بخشش از مجازات قصاص.

آری امسال در اوج مقابله با کرونا عده ای در شوراهای حل اختلاف این گونه به فرمایش مقام معظم رهبری لبیک گفتند، تلاش کردند تا بتوانند زمینه های رافت و گذشت را در بین مردم نهادینه کنند این تلاش ها در استانی مثل سیستان و بلوچستان به سبب ظرفیت خوب سران طوایف نتیجه می دهد، به گونه ای که امسال 41 نفر از مجازات قطعی قصاص رهایی یافته و چراغ خانه هایشان روش شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان در این زمینه می گوید: همکاران ما در شوراهای حل اختلاف با تمام سختی هایی که وجود داشت در کنار رسالت اصلی خود که رسیدگی به پرونده های ورودی با موضوعات خاص شورای حل اختلاف بود توانستند در عرصه سازش بین اختلافات خانوادگی ورود کنند و شعب سازشی شوراهای حل اختلاف در کنار بزرگان و معتمدان و ریش سفیدان 41 پرونده اختلاف طایفه ای منجر به قتل را بررسی و 41 نفر را از مجازات حتمی قصاص نجات دادند.

وی تاکید کرد:  در برخی از پرونده‌هایی که وارد دستگاه قضایی می‌شود چندین پرونده دیگر نیز از بطن آنها تشکیل می شود  به محض ورود پرونده به شعبه شورای حل اختلاف، جایی که دیگر تمام امید خانواده چشم به  شورای حل اختلاف است  تا از آن جایگاهی که برای حل اختلاف وجود دارد استفاده کنند، تلاش خود را آغاز می کنند  تلاشی که می توانند زندگی را به یک خانواده بازگرداند و اگر یک خانواده دچار از دست دادن عزیزشان شدند خانواده‌های دیگری درگیر این مباحث نشوند.

 

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون 11 هزار و 2820 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان به سازش ختم شده است.

حمید رضا بندانی اظهار کرد: از مجموع  32 هزار و 390 فقره پرونده  قابل صلح در شوراهای حل اختلاف استان، 11 هزار و 282 فقره پرونده با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف استان به سازش رسیده است.

وی افزود: از ابتدای امسال 45 هزار و 978 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که از این تعداد 45 هزار و 255 فقره پرونده مختومه شده است.

وی ادامه داد: از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان،  29 هزار و 864 فقره پرونده وارده حقوقی و 16 هزار و 114 فقره پرونده وارده کیفری بوده است.

همچنین از مجموع پرونده های وارده، 43 هزار و 794 فقره پرونده وارده شهری و 2 هزار و 184 فقره پرونده وارده روستایی بوده است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان  بیان کرد: ظرفیت در استان  سیستان و بلوچستان برای صلح و سازش فوق العاده است از حضور سران طوایف، بزرگان قبایل استفاده می شود.

حجت الاسلام علی مصطفوی نیا ادامه داد: طی سالیان اخیر شوراهای حل اختلاف نسبت به رسالت خود موفق بوده است و در واقع هرچه روابط اجتماعی نظیر عفو و گذشت را در جامعه گسترش دهیم  نتایج بسیار خوبی حاصل می شود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان افزود: به سازش رساندن 41 پرونده اختلاف طایفه ای از ابتدای امسال تا کنون آن هم در شرایط بحرانی مبارزه با ویروس منحوس کرونا اقدامی جهادی بود که این مهم حاصل تلاش های بی دریغ  اعضای شورای حل اختلاف در این استان است.

 

آزادی 80 زندانی جرائم غیر عمد در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره آزادی زندانیان جرائم غیر عمد توسط این سازمان در استان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون در راستای لبیک به فرمایش مقام معطم رهبری 80 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در سطح استان آزاد شده اند.

ابوالحسن رضایی تاکید کرد: امروز همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) ، در چهارمین نوبت آزاد سازی زندانیان با اولویت جرایم غیر عمد، ۱۷ نفر از زندانیان استان با پیگیری و مساعدت کانون های حقوق دانان در سطح استان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند که از تعداد یاد شده ۵ نفر از شهرستان زاهدان، ۴ نفر از زابل، ۴ نفر از خاش، ۳ نفر از چابهار و یک نفر از شهرستان سراوان بوده است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان بر توزیع بسته های کمک مومنانه تاکید کرد و گفت: در این مرحله از کمک مومنانه تعداد ۵۰ بسته معیشتی به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

وی تاکید کرد:  در این مرحله  سازمان های بسیج اصناف، بسیج ورزشکاران، بسیج پیشکسوتان نقش موثری داشتند و با استفاده از توان کانون های تحت امر خود در راستای جمع آوری کمک های مردمی و اخذ رضایت از شکات تلاش های خوب یانجام داده اند.

وی با تاکید بر اینکه بستر ریش سفیدی در این استان بستر مناسبی جهت صلح و سازش پرونده ها است گفت: تعدادی از پرونده های مذکور توسط شورای حل اختلاف در مرکز استان و شهرستان ها مورد پیگیری قرار گرفته است که طبق آمار اعلامی با کمک شوراهای حل اختلاف استان و کانون های بسیج حقوقدانان 41 نفر از مجازات حتمی قصاص در استان رهایی یافته اند.

سیستان و بلوچستان به واسطه نقش و جایگاه بزرگان و ریش‌سفیدان خط مقدم صلح و سازش است صلح و سازش در پرونده هایی که می تواند رسیدگی به آنها مدت زمان زیادی طول بکشد که علاوه بر طولانی بودن و بار برای دستگاه قضایی روال طولانی رسیدگی به پرونده نیز، میتواند حس انتقام جویی شخصی را در بین طرفین پرونده تقویت کند چه بسا داشته ایم که در سال‌های گذشته عدم پایبندی به قانون موجب انتقام‌گیری شده و اگر در یک پرونده یک نفر به قتل می‌رسد همین انتقام گیری شخصی و مجازات به صورت فردی منجر به قتل چندین نفر دیگر شده است.

سیستان و بلوچستان با این ظرفیت خوب و این قابلیت می تواند در این زمینه شاخص باشد زیرا نفوذ بزرگان در بین خانواده ها بسیار زیاد است، امروز پایبندی به قانون یک اولویت است اما در قانون پیش‌بینی‌هایی برای کاهش خسارات وارده نیز در نظر گرفته شده است.

--------------------------

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول