اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سرانه جنگل در آذربایجان هفت صدم است/ ۵۹ اطفاء حریق در جنگل و مراتع آذربایجان‌شرقی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه سرانه جنگل در کل جهان ۷ هزار مترمربع در ایران یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع و در استان نیز ۷۰۰ متر مربع یا هفت صدم می‌باشد، گفت: این رقم طبق آمار جهانی حاکی از آن است که باید توسعه جنگل در استان داشته باشیم.

سرانه جنگل در آذربایجان هفت صدم است/ ۵۹ اطفاء حریق در جنگل و مراتع آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رحیم مهردادی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: منابع طبیعی به عنوان منبع الهی بوده که از نسل گذشته به دست ما رسیده و ما مستلزم حفظ آن و انتقال به نسل آینده هستیم. 

وی با اشاره به هفته منابع طبیعی، گفت: حفظ و صیانت از منابع طبیعی، درختکاری، پوشش گیاهی اهمیت زیادتری از کاشت جدیدی دارد و با اینکه به توسعه جدید و افزایش کاشت تاکید زیادی می‌شود ولی نگهداری آن از اهمیت دو چندان برخوردار است که این موضوع در بیانات روز درختکاری رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: یکی از سیاست‌های منابع طبیعی از سال ۹۸ موضوع کاشت می‌شود به‌طوریکه یک‌میلیون اصله درخت مورد هدف‌گذاری قرار گرفت که این کاشت در محیط‌هایی انجام گرفت که امکان نگهداری داشت. 

وی با بیان اینکه ما علاوه بر منابع طبیعی یک وظیفه سازمانی در حوزه جامع آبخیر داریم، گفت: همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی شعار امسال هفته منابع طبیعی است زیرا از بدو انقلاب تاکنون این همه باهم بود که به یک اتفاق بزرگ منجر شده است. 

مهردادی یادآور شد: موضوع آبخیزداری از اهمیت زیادی برخوردار است به‌طوریکه اخیرا حفره‌های آب‌های زیرزمینی  در برخی نقاط استان دیده شده است که گزارشات لازم برای این خصوص برای بررسی ارائه شد.  

وی تصریح کرد: بدون حضور مردم در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نمی‌توان موفق شد و باید با این شعار همه با هم به حفظ منابع طبیعی بپردازیم. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره بر اینکه بهره‌برداری، توسعه و احیا در شعار منتخب نیامده است زیرا وظیفه اصلی ما حفاظت و صیانت از این منابع می‌باشد، گفت: منابع طبیعی به‌صورت تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر است به‌طوریکه روزی خبرهایی مبنی بحران گرد و غبار در خوزستان، خشکی دریاچه ارومیه، سیل آذرشهر و عجب‌شیر و شمال کشور و بحران‌های دیگر  شنیده شد و همه بر اهمیت محیط زیست، منابع طبیعی و حفظ آن پی بردند. 

وی ابراز داشت: مساحت استان که در حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که طبق آخرین کاداستر انجام گرفته دو میلیون و ۸۱۱ هزار هکتار اراضی ملی  است.

مهردادی ادامه داد: ۱۸۸ هزار هکتار جنگل‌های استان که از این مقدار  ۱۶۴ هزار هکتار متعلق به جنگل‌های  ارسباران  در ۶ شهرستان گسترده  است.

وی یادآور شد: سطح مراتع استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰  هزار هکتار مراتع استان هستند. 

مهردادی با اشاره به اینکه طبق آموزه‌های دینی درخت به عنوان معجزه سبز نامیده می‌شود، گفت: تا سال‌های اخیر فقط  ۳۵۰ هزار هکتار کاداستر در اراضی ملی انجام گرفته بود در حالی که امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کاداستر انجام گرفته است که با تلاش همکاران کل اراضی ملی استان در سال ۱۴۰۰ به صورت کامل کاداستر  انجام خواهد گرفت. 

وی خاطرنشان کرد: چالش جهانی روی تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین می‌باشد، از این‌رو اگر بخواهیم با این چالش روبه‌رو نشویم، باید به حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن توجه کنیم. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: در بحران دریاچه ارومیه شرایطی پیش آمده بود که نمک به داخل خانه‌های روستائیان نفوذ کرده بود ولی با همت همکاران یک تثبیت خاک انجام گرفت. 

وی افزود: بنده به عنوان یک ایرانی از افزایش آب در دریاچه ارومیه خشنود هستم ولی وظیفه مجموعه ما تثبیت خاک و حفظ پوشش گیاهی در آن منطقه می‌باشد. 

مهردادی تصریح کرد: در دریاچه ارومیه ما مکان‌هایی داشتیم که باید ۵ کیلومتر از نمک‌ها عبور کرد و به بوته‌ای رسید که قطر آن معادل دست به دست دادن چند انسان بود و این بوته نشانگر وجود حیات است

وی با اشاره بر اینکه سرانه جنگل در کل جهان ۷ هزار متر مربع در ایران  ی‌هزار ک ۷۰۰ متر مربع  و در  استان نیز ۷۰۰ متر مربع یا هفت صدم می‌باشد، افزود: این رقم طبق آمار جهانی حاکی از آن است که باید توسعه جنگل در استان داشته باشیم. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه ۳۶ پروژه در سال ۹۸ و ۱۴ پروژه در سال ۹۹ در حوزه آبخیزداری انجام شده است، گفت: کنترل آفت جنگل‌های ارسباران در طول دو سال انجام گرفته است که جمع‌آوری آفات برای اولین بار در استان به صورت مکانیکی انجام گرفت که در این پروژه کمک مردم بسیار پُررنگ بود. 

وی یادآور شد: حریق جنگل‌های ارسباران یکی از موضوعات ناراحت‌کننده بود که در این خصوص هماهنگی زیادی با بسیج و سپاه و مسوولان استانی انجام گرفت که برای اطفاء حریق دو بالگرد در منطقه مستقر شد که وجود بالگرد اطفاء حریق به یک  دغدغه تبدیل شده بود. 

مهردادی با بیان اینکه در سال ۹۹ در حدود ۵۹ اطفاء حریق در جنگل و مراتع انجام گرفته است، تصریح کرد: شاید وقتی اسم اطفا حریق بیاید به فکر جنگل‌های ارسباران بیافتیم در حالی که بیشترین مورد اطفا حریق در شهرستان میانه بوده است. 

وی متذکر شد: در جنگل‌های شمال کشور نیروهای حفاظتی وجود دارد که به غیر کارمند هستند و این موضوع در استان ما وجود ندارد در حالیکه این موضوع یک مطالبه بزرگ برای ماست زیرا حفاظت از جنگل به نیروی حفاظتی نیاز دارد که ۲۴ ساعت باید در منطقه حضور داشته باشد به‌طوریکه به علت نقص در این کار، فاصله حریق با مرکز شاید از ۱۰ ساعت هم بگذرد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: همکاران ستادی ما بعد از اعلام حریق، ساعت‌ها طول می‌کشد تا به منطقه اعزام شوند در حالیکه باید برای این موضوع نیروهای حفاظتی جذب شود. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول