اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بدون حضور مردم آغاز شد/ پخش زنده رقابت‌ها از شبکه قرآن

سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با رقابت نمایندگان ۲۶ کشور و بدون حضور عموم مردم علاقه‌مند آغاز شد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بدون حضور مردم آغاز شد/ پخش زنده رقابت‌ها از شبکه قرآن

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دقایقی پیش با تلاوت سیدجواد حسینی قاری بین‌المللی قرآن آغاز شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سید‌رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه حضور دارند و برنامه به صورت زنده از شبکه و رادیو قرآن پخش شد.

قرآن برای قلوب بشر نازل شده و خداوند آن را برای بندگان آسان ساخت

در این مراسم حجت‌الاسلام خاموشی طی سخنانی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ایام مبعث پیامبر (ص) گفت: خداوند انسان‌های صاحب خرد را به تعقل درباره قرآن دعوت و سوی آن فرا می‌خواند. امام علی فرمود: همان طور که قرآن برای همه قلب‌های بشر نازل شده است پیامبر (ص) هم از مقام والایش فرود آمد تا در فهم بشر قرار گیرد و بر قلب‌ها نور معارفش را متجلی ساخت تا همه انسان‌ها زبان جهان‌شمول او را دریابند. قرآن برای قلوب بشر نازل شده و خداوند آن را برای بندگان آسان ساخت.

وی ادامه داد: خداوند از سویی قرآن را ذکر می‌داند و از سوی دیگر آن را دربردارنده ذکر می‌خواند. پیامبر (ص) را هم ذکر معرفی می‌کند زیرا ذکر در او تجسم یافته و او اخلاق و همه چیزش برگرفته از قرآن است.

پیامبر (ص) جسمی زمینی و قلب و روحی آسمانی دارد

خاموشی با اشاره به کلام امام صادق (ع) درباره پیامبر (ص) و قرآن کریم گفت: در کلام امام صادق (ع) پیامبر (ص) ذکر خداوند است و با قرآن برنامه‌های حیات طیبه و انسان را به سر منزل مقصود برساند. او بدنی زمینی و قلب و روح آسمانی دارد و شخصیت و روح او همان است که توان دریافت قول ثقیل را دارد و بر او وحی نازل می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: پیامبر (ص)  اگر چه ذکر است اما حامل ذکر یعنی قرآن هم هست و احکام الهی را به بشر نیازمند منعکس می‌کند و بر اساس آموزه‌های این کتاب مبین بین بندگان به حق قضاوت می‌کند.

قرآن نسخه شفا بخش درد‌های بشر در طول زمان است

خاموشی قرآن را نسخه شفا بخش درد‌های بشر در طول زمان دانست و گفت: خداوند انسان‌ها را به خاطر بی‌توجهی به قرآن ملامت می‌کند و پیامبر (ص) هم در قیامت از این مسئله شکایت دارد. قرآن را خداوند نازل کرده و پیامبر (ص) واسطه نزول است و برای مردم آمده است. او از میان مردم برگزیده و مبعوث شده است و برای رساندن این بیان برای مردم آمده است و بر این اساس باید پیامبری که منبع نور است با نور خود یعنی قرآن مردم را از ظلمت بیرون آورده و هدایت کند.

در ادامه حجت‌الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی با اشاره به اینکه قرآن پیام جهانی برای همه بشر است، گفت: قرآن منحصر به مسلمانان نیست بلکه برای همه مسلمانان است. هدایت و راهنمایی مخصوص همه انسان‌ها است و قرآن ذکری برای همه بشر است.

قرآن فقط مختص مسلمانان برای همه بشریت است

وی با بیان اینکه قرآن را مخصوص گروهی نباید تلقی کرد گفت: قرآن فقط برای این عالم نیست بلکه برای عالم انسان، نبات، جماد و طبیعت و... است. همه عالم ذکر می‌گویند و صاحب شعور هستند و ما این ذکر را درک نمی‌کنیم.

عاملی ادامه داد: انسان، انسان است و همه نزد خدا یکسان هستند، اما انسان‌ها پیوست‌های سرزمینی برای خود تعریف می‌کنند. اما قرآن هیچ پیوستی نمی‌پذیرد و برای همه عالم و جهان است. زن، مرد، شغل، ملیت، قاره و... این پیوست‌ها مانع از گسترش پیام‌های قرآن می‌شود.

باید الگو‌های زندگی را از قرآن استخراج کنیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ضرورت استخراج نسخه‌های زندگی از قرآن گفت: موضوع دیگر را به جامعه قرآنی می‌گویم ما قرآن را برای جامعه می‌خواهیم و باید الگوی زندگی را برای پیوند ایمان و عمل از قرآن استخراج کنیم. باید ابتدا جامعه و نسل‌ها را بشناسیم. برای توسعه فرهنگ قرآنی خصوصاً در شرایط کرونا از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

لزوم طراحی شهر مجازی قرآن

وی با بیان اینکه ضرورت طراحی شهر مجازی قرآنی احساس می‌شود گفت: باید در این شهر مجازی همه لایه‌های قرآنی در قرار گیرد، اعم از مسابقات، تفسیر، هنر، اساتید و..‌. در آن تعریف شود و یک قدرت جهانی در آن گنجانده شود. باید پلتفرم فراگیر برای برگزاری مجازی قرآنی ایجاد کنیم و یا از دیگر پلتفرم‌ها در این راستا استفاده کنیم. ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای هم موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد.

عاملی ادامه داد: اگر شهر مجازی شکل گیرد ظرفیت‌های تاریخی رویداد‌ها مثل کتابت قرآن و یا تلاوت از آغاز پیدایش ضبط صوت را می‌شود روی آن قرار داد. همچنین ضروری است چشم‌اندازی برای مسابقات داشته باشیم و بر اساس سند چشم‌انداز برنامه‌های میان مدت و بلند مدت طراحی کنیم. تدوین آیین‌نامه داوری با رویکرد مشارکت دیگر کشور‌ها دیگر اتفاقی است که می‌شود آن را رقم زد.

به گزارش فارس اجرای تواشیح، پرسش و پاسخ با جمعی از حافظان قرآن و تلاوت هادی موحد امین از دیگر بخش‌های آیین افتاحیه بود و پس از افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رسماً آغاز شد.

در این رقابت‌ها نمایندگان ۲۶ کشور جهان در بخش‌های بزرگسالان، بانوان و طلاب علوم دینی با هم رقابت می‌کنند.

این رقابت‌ها در رشته‌های تلاوت تحقیق، تلاوت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در بخش‌ آقایان و حفظ کل در بخش بانوان برگزار می‌شود و در بخش طلاب علوم دینی علاوه بر حفظ و قرائت، رشته‌های خطابه‌خوانی و تفسیر هم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول