اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در اراک

اولین پارک آبخیزداری کشور با حضور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین استانی در منطقه گردشگری دره گردوی اراک افتتاح شد.

افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در اراک

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک اولین پارک آبخیزداری کشور با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین استان با مساحت یک هزار و ۴۱۳ هکتار در منطقه گردشگری دره گردوی اراک افتتاح شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: طی 8 سال اخیر بالغ بر 6.5 میلیون هکتار از اراضی کشور زیرپوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است.

کاظم خاوازی نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک، افزود: در سال جاری نیز کاشت ۳۵ هزار هکتار نهال و  غنی‌سازی  ۴۷ هزار هکتار از جنگل‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همچنین یکی از اولویت‌های مهم وزارت جهاد اجرای طرح زراعت چوب بود که امسال موفق به کاشت درخت در ۲۰ هکتار شد.

وی بیان داشت: ایران از نظر جنگل یکی از کشورهای فقیر به شمار می‌رود چرا که هم اکنون سطح جنگل‌های دنیا 4 میلیارد هکتار است که بیش از ۵۰ درصد این جنگل‌ها در حدود ۶ کشور جهان قرار گرفته و  سرانه جنگل در ایران ۲ دهم هکتار است.

اجرای طرح پارک‌های آبخیزداری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز میزان فرسایش آبی در هر هکتار از اراضی طبیعی کشور را 16.4 تن برشمرد و گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری کاهش ۹ تنی فرسایش آبی در هکتار را به دنبال دارد.

 مسعود منصور افزود: اجرای طرح پارک‌های آبخیزداری از جمله طرح‌های موثر برای مقابله با سیلاب و کنترل روان‌آب در سطح کشور است که ایجاد ۱۹ پارک آبخیز  و مطالعه ۲۵ پارک در دست اجرا است.

 وی با اشاره به پارک آبخیز دره گردوی اراک تصریح کرد: ۱۶۶ میلیارد ریال تاکنون برای اقدامات آبخیزداری دره گردو اراک هزینه شده که ۸۰ درصد این منابع مالی از محل اعتبارات ملی و ۲۰ درصد از محل اعتبارات استانی است.

مسعود منصور گفت: با ایجاد این مکان مردم این شهر می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را در محیط زیبای این منطقه سپری کنند.

وی افزود:  امروز شاهد افتتاح بزرگ‌ترین پارک آبخیز کشور در پارک آبخیز گردو اراک هستیم که می‌تواند محیط خوبی برای تفرجگاه مردم باشد.  

 

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: یکی از رویدادهای ارزشمندی که در  حوزه جنگل و مرتع در حال رخ دادن است ایجاد پارک‌های آبخیزداری است که نقش به سزایی در کنترل سیل در مناطقی است که مشرف به شهرها هستند، دارد و هم در ایجاد مکانی برای گردش مردم مفید هستند.

به گفته وی در سال جاری ۲۴ حوضه آبخیز مورد مطالعه قرار گرفت و ۱۱ شهری که در معرض سیل بودند، برای جلوگیری از مواجه شدن با سیل از طریق راه اندازی پارک های آبخیزداری کاملا پوشش داده شدند.

 طرح گردشگری دره گردو یکی از طرح‌‌های مهم در حوزه گردشگری است

استاندار مرکزی نیز گفت: استان مرکزی با تولید حدود 3 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از استان‌ها مهم و حساس در تولید محصولات کشاورزی است.

سیدعلی آقازاده افزود: طرح گردشگری دره گردو یکی از طرح‌‌های مهم در حوزه گردشگری است که اقدامات خوبی در راستای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته که توسعه جنگل‌کاری از جمله این طرح‌ها است که پیش‌بینی‌های لازم برای آب مورد نیاز آن صورت گرفته و این نوید را به مردم استان خواهیم داد که با این افتتاح این پروژه در زمینه تامین آب مورد نیاز جنگل کاری در طول تابستان مشکلی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ میلیارد برای ساماندهی ورودی منطقه گردشگری دره گردو تخصیص یافته است تا ورودی منطقه نیز در شان مردم باشد.

تحویل ۸۶ هکتار از اراضی دره گردو اراک به شهرداری

سرپرست شهرداری اراک نیز از تحویل ۸۶ هکتار از اراضی دره گردو اراک برای اجرای فضای سبز و ۳۵ هکتار برای سایر فعالیت‌ها خبر داد.

سعید بیاتیان گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف از سوی شهرداری اراک به منطقه دره گردو این شهر اختصاص یافته ‌است.

احداث سه مورد آبشار طبیعی، احداث دیواره ساحلی، جاده سازی برای پیاده روی بازدیدکنندگان، احداث ۶مورد آلاچیق و ۲ مورد برکه از اقدامات صورت گرفته در این منطقه گردشگری است.

مطالعات اجرایی این پارک آبخیز با مساحت یک هزار و ۴۰۰هکتار، از سال ۱۳۸۴ شروع شده و در سال های ۹۷،۹۸ و ۹۹ قسمت عمده ای از عملیات اجرایی آن شامل ۱۶۰ مورد بند گابیونی، ۱۵مورد بند سنگ و ملات، مخزن ذخیره آب ۶هزار متر مکعبی و ۹۵ هکتار عملیات بیولوژیکی شامل ۵۷هزار اصله نهال بود، انجام شد.

با اجرای این طرح یک و نیم میلیون متر مکعب از روان‌آب حاصل از بارندگی در این طرح مدیریت و کنترل می شود.

گلباران قبور شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه استان مرکزی، بازدید از طرح ۲ هزار هکتاری جنگل‌کاری چپقلی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار،  کاشت نهال توسط خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در منطقه پارک آبخیز گردو اراک و... از دیگر برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول