اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

جهانپور: 180 میلیون دز واکسن در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بیش از 180 میلیون دز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور: 180 میلیون دز واکسن در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران، از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از 180 میلیون دز واکسن کرونا در یکساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید19 در کشور خبر داد و گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران با پیش بینی شرایط احتمالی، 4 مسیر موازی برای تامین واکسن موردنیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر 4 مسیر، بیش از 180 میلیون دز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: تا این لحظه 21 میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک 40 میلیون دز واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل 120 میلیون دز واکسن در سال 1400 در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از 180 میلیون دز واکسن تا پایان سال 1400 تامین خواهد گردید که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

جهانپور ادامه داد: طبق برنامه و برآورد قبلی حدود 120 میلیون دز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم شده و ایران میتواند علاوه بر تامین و تکمیل نیاز خود در بسیج ملی واکسیناسیون، در کنار سایر ملل و جوامعی که نیازمند واکسن کرونا باشند قرار گیرد.

جهانپور تاکید کرد: علاوه بر تامین نیاز کوتاه مدت به واکسن کرونا، استراتژی انتخاب شده، جایگاه و رتبه واکسن سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در این بازه زمانی کوتاه حداقل یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است و این ریل گذاری، ایران را در ماه‌ها و سال‌های آتی بعنوان هاب منطقه ای تولید واکسن قرار خواهد داد و ظرفیت فراهم آمده برای سالیان سال در اختیار نظام سلامت و در خدمت به سلامت ایرانیان خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: پاندمی کرونا علاوه بر خسارات و زیان های خود، درس های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالاهای راهبردی و استراتژیک در داخل مرزها متمرکز شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول