اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

می‌خواهند توقف یک اقدام غیرقانونی را به‌عنوان «امتیاز» به ما بفروشند/ دولت ‌روحانی آماده مذاکره در حوزه‌های فراهسته‌ای است

کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: دولت ‌روحانی آماده مذاکره در حوزه‌های فراتر از هسته‌ای است. به‌خاطر همین است که بزرگنمایی اقدامات کوچک طرف مقابل به‌منظور ایجاد فضای سیاسی در داخل صورت می‌گیرد.

می‌خواهند توقف یک اقدام غیرقانونی را به‌عنوان «امتیاز» به ما بفروشند/ دولت ‌روحانی آماده مذاکره در حوزه‌های فراهسته‌ای است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید. 

لیبرال‌ها در حال تبلیغ یک دستاورد پوشالی برای توافق با آژانس هستند

- جریان لیبرال در حال تبلیغ یک دستاورد پوشالی برای توافق با آژانس درخصوص پروتکل الحاقی است.

- استنادشان برای این دستاورد نیز همین ماجرای پس گرفتن قطعنامه تروئیکای اروپایی در شورای حکام درباره ایران است.

پروتکل الحاقی‌ هیچ ارتباطی به روابط ایران با آژانس ندارد

- پروتکل الحاقی‌ای که ما باید طبق قانون راهبردی مجلس اجرای آن را به‌صورت کامل متوقف می‌کردیم و طی توافق با آژانس بخشی از آن ادامه خواهد یافت، هیچ ارتباطی به روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد که شورای حکام آژانس بخواهد علیه ایران در رابطه با تقلیل سطح اجرای پروتکل قطعنامه صادر کند.

- ایران در برجام متعهد شد به‌صورت داوطلبانه در ازای رفع تحریم‌ها پروتکل الحاقی را اجرا کند و پیرو لغو قوانین تحریم، ایران هم اجرای این سند را تصویب کند.

- از آنجایی که ما پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب نکردیم یعنی هیچ تعهدی به آژانس انرژی اتمی در رابطه با اجرای پروتکل نداریم.

آنچه بین ما و آژانس است توافقنامه پادمان است و لا‌غیر

- شورای حکام درصورتی می‌تواند قطعنامه علیه ما صادر کند که از تعهد خود به آژانس تخلف کنیم که این اتفاق نیفتاده است.

- طبق بند ۳۶ برجام ما می‌توانستیم در قبال انجام ندادن تعهدات طرف مقابل تعهدات خود را کاهش دهیم و این کار را کردیم. اکنون آنچه بین ما و آژانس است توافقنامه پادمان است و لا‌غیر.

می‌خواهند توقف یک اقدام غیرقانونی را به‌عنوان «امتیاز» به ما بفروشند

-نکته بعدی واکنش ایران به تصویب چنین قطعنامه‌ای در شورای حکام برخلاف مقررات آژانس و فرآیندهای حقوقی آن بود.

- اروپایی‌ها متوجه شدند ایران برخورد تندتر و سخت‌تری خواهد داشت، چنان‌که کشورهای دیگر نیز درباره تصویب این قطعنامه هشدار دادند و عملا این اتفاق نیفتاد.

- هیچ دستاوردی حاصل نشده و هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده، لذا نباید یک اقدام غیرقانونی که انجام نشده را به‌عنوان یک امتیاز به ما بفروشند.

- آنچه باید اتفاق افتد و چیزی که ما امتیاز تلقی خواهیم کرد و آنچه ما را به تعهدات خود بازمی‌گرداند، لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغوشدن تحریم‌ها از طرف جمهوری اسلامی ایران است.

راهبرد حزب دموکرات درباره برجام همان راهبرد ترامپ است

- این حرف شرمن که گفته است باید توافق جامع‌تری با ایران داشته باشیم که تاریخ، جزئیات و مفاد آن باید گسترده‌تر باشد نشان‌دهنده این است که راهبرد حزب دموکرات درباره برجام همان راهبرد ترامپ است.

- دولت آقای بایدن همان سیاست ترامپ را در رابطه با یک توافق جامع‌تر شامل همه آنچه را که ترامپ می‌خواست دنبال می‌کند.

 برای انجام تعهدات مذاکره نیاز نیست

- تلاش آمریکا برای حضور در چارچوب ۱+۵ به‌عنوان مهمان درواقع تلاش برای ورود به یک فرآیند مذاکراتی جدید است.

- در پاسخ به این اقدام هم باید گفت هیچ مذاکره‌ای معنا ندارد. تعهدات دوطرف در برجام مشخص است و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. برای انجام تعهدات مذاکره نیاز نیست.

- ما ۱۵ بند تعهد در برجام داشتیم. از زمان امضا تا زمان اجرای برجام تمام تعهدات را انجام دادیم.

- ما تعهدات خود را انجام دادیم و آژانس راستی‌آزمایی کرد و گفت ایران تعهدات خود را انجام داده است. هیچ مذاکره‌ای نیاز نبود و انجام نشد.

تعهدات آمریکا بند به بند مشخص است

- تعهدات آمریکا بند به بند مشخص است. تحریم‌ها را باید بردارند و همچنین باید فرمان‌های اجرایی را صادر و این تحریم‌ها را تعلیق کنند.

- با اینکه این ایراد را داشتیم که تحریم‌ها لغو نشدند بلکه تعلیق شدند، ولی به هر حال طبق روالی که در برجام پیش‌بینی شده بود باید ایران بتواند نفت و سایر کالاهای تحریمی را بفروشد و بخرد و مشکلی در مبادلات بانکی مرتبط نداشته باشد. این فرآیند چون سازوکار مشخص و معینی دارد نیازی به مذاکره مجدد ندارد.

تفکر حاکم بر دولت به‌دنبال تداوم مذاکرات است

- یک واقعیت وجود دارد که تفکر حاکم بر دولت به‌دنبال تداوم مذاکرات است.

- باید بدانیم دولت آقای روحانی به همان دلیلی که بعد از برجام گفتند «دنبال برجام دو و سه و... هستیم»، اکنون هم همه آینده خود و جریانش را در مذاکره با آمریکا می‌داند.

در دولت‌ روحانی اعتقاد به خنثی‌سازی تحریم وجود ندارد

- در دولت‌ روحانی اعتقاد به خنثی‌سازی تحریم وجود ندارد، بلکه توقع برای رفع تحریم وجود دارد. خیال می‌کنند مسیری که رفتند مسیر درستی بود و باید ادامه دهند.

- دولت ‌روحانی آماده مذاکره در حوزه‌های فراتر از هسته‌ای است. به‌خاطر همین است که بزرگنمایی اقدامات کوچک طرف مقابل به‌منظور ایجاد فضای سیاسی در داخل صورت می‌گیرد.

- هدف از این بزرگنمایی ایجاد رضایت کاذب در جامعه از مساله مذاکره با آمریکاست.

هدف لیبرال‌ها زدودن انقلابی‌گری از نظام جمهوری اسلامی است

- نگاه جریان لیبرال در ایران به انتخابات محدود نمی‌شود یعنی این نیست که فقط بخواهند در یک انتخابات پیروز شوند و به قدرت برگردند.

- درواقع این هدف کوتاه‌مدت است و اینها از رسیدن به قدرت هدف بلندمدت دارند و آن هدف بلندمدت زدودن انقلابی‌گری از نظام جمهوری اسلامی است.

- یک جریانی قائل به ادغام در نظم بین‌المللی تحت سلطه آمریکاست، ادغام در فرآیندهای جهانی است.

- متاسفانه اکنون اخباری منتشر شده مبنی‌بر اینکه دولت در حال اجرای توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول برای تدوین استراتژی فراگیری مالی است که کشورهای دیگر را به خاک سیاه نشانده است.

- این دقیقا در مقابل پاسخ صحیحی است که باید به تحریم و دشمنی آمریکا داده شود.

در دولت ‌ روحانی هیچ‌گونه آرایش جنگ اقتصادی نمی‌بینیم

- آقایان ادعا می‌کنند در جنگ اقتصادی هستیم، درحالی‌که در دولت ‌ روحانی هیچ‌گونه آرایش جنگ اقتصادی نمی‌بینیم.

- به‌جای اینکه آرایش جنگی گرفته شود تصور می‌کنیم می‌توانیم با دشمن گفت‌وگو کرده و مساله را حل کنیم. با گفت‌وگو این مساله حل‌نشدنی نیست.

- در عرصه نظامی به قدرت رسیدیم و دشمن از حمله نظامی ناامید شد. در زمینه اقتصاد هم باید به قدرت اقتصادی برسیم تا دشمن را از حمله اقتصادی ناامید کنیم.

- ان‌شاءالله باید دولت جوان انقلابی روی کار بیاید و مولفه‌های قدرت اقتصادی ایران را تقویت کند و آن زمان همان‌طور که قدرت نظامی دشمن بی‌اثر است، قدرت اقتصادی دشمن هم بی‌اثر می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول