اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

جرایم پزشکی چیست و نحوه رسیدگی به آن چگونه میباشد؟

در این مقاله قصد داریم جرایم پزشکی، نحوه رسیدگی به این جرایم، مراجع صالح رسیدگی به این جرایم و انواع تخلفات و جرایم پزشکی را به صورت مختصر و کاربردی برای شما عزیزان شرح دهیم.

جرایم پزشکی چیست و نحوه رسیدگی به آن چگونه میباشد؟

جرایم پزشکی چیست؟

وکیل جرایم پزشکی بیان میدارد: شاید در وهله اول عبارت "جرایم پزشکی" ناآشنا و عجیب به نظر برسد. مخصوصا وقتی تا به حال اسم آن را نشنیده باشید. ولی باید بدانید که تحت شرایط مربوطه، برای پزشکان و کادر درمان نیز مجازاتهایی درنظر گرفته شده است. یعنی به یک سری از افعال و اعمال پزشکان و پرستاران و کادر درمان، طبق قانون جرم گفته میشود. ولی باید بدانید که به چه مواردی جرم پزشکی گفته میشود؟ در چه مواقعی پزشک مستحق مجازات میگردد؟ و در نهایت چه مجازاتهایی برای پزشکان در نظر گرفته میشود؟

مثال: پزشکی که در عمل جراحی بینی موجب زوال حس بویایی بیمار شده است، محکوم به پرداخت دیه کامل در حق بیمار میگردد.

قصور پزشکی به چه معناست؟

آیا هر نتیجه نامطلوبی را میتوان خطای پزشکی قلمداد کرد؟ آیا هر درمان بی نتیجه ای را میتوان از مصادیق تقصیر به حساب آورد؟ آیا هر نتیجه نامطلوبی را میتوان از موارد قصور پزشکی به شمار آورد؟ قصور پزشکی یا خطای پزشکی به معنای کوتاهی و کم کاری پزشک درخصوص مسئولیت و تعهدات محول بر وی میباشد. لذا بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و رعایت موازین قانونی و حرفه ای مربوطه از مصادیق تقصیر پزشکی میباشد. با احراز قصور پزشکی توسط کمیسیون نظام پزشکی، پزشک مقصر وفق حکم قضایی به مجازات یا مجازاتهای مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

مثال: در جراحی ابدومینوپلاستی پزشک متخصص جراح میبایست بیمار و شرایط وی را تحت نظر داشته و تا قبل از ترخیص از بیمارستان حضور فعال داشته باشد.

نحوه رسیدگی به جرایم پزشکی چگونه است؟

رسیدگی به پرونده کیفری شکایت از پزشک همچون سایر دعاوی کیفری میبایست مراحل دادسرا و دادگاه را طی نماید. ولیکن یکی از عمده ترین تفاوتهای این دعاوی، در ارجاع امر به پزشکی قانونی، سازمان نظام پزشکی و شورای حل اختلاف است. میتوان بصورت خلاصه گفت که پس از تنظیم شکواییه به نحو صحیح و قانونی، با ثبت آن، به دادسرای مربوطه مراجعه نموده و میبایست در مواعد مقرر به سازمان نظام پزشکی رفته و در جلسه یا جلسات کمیسیون حضور بعمل برسانید. سازش یا عدم سازش را به شورای حل اختلاف اعلام نموده و در جلسات رسیدگی در دادسرا برای انجام تحقیقات مقدماتی و در دادگاه برای تشکیل جلسه رسیدگی شرکت نمایید.

مثال: در شکایت از جراح شکم و پهلو (لیپوماتیک)، ممکن است بیمار در جلسه شورای حل اختلاف با پزشک سازش نموده و اعلام رضایت نماید.

مراحل رسیدگی قضایی به جرایم پزشکی

مقصود از رسیدگی قضایی به جرایم پزشکی آن است که به فعل یا ترک فعل پزشک در محاکم دادگستری رسیدگی میگردد. یعنی برای محکوم نمودن پزشک به قصور پزشکی و مطالبه دیه از وی، میبایست شکواییه تنظیم نمود و از طریق محاکم قضایی کیفری اقدام نمود. لذا دعاوی حقوقی و تنظیم دادخواست در این مقام محلی از اعراب نداشته و محمل ندارند. پس از صدور کیفرخواست علیه پزشک، پرونده از دادسرا منفک شده و به دادگاه ارجاع داده میشود. دادگاه بدوی، مرجع صادرکننده حکم نخستین است. هر یک از طرفین دعوا که به حکم اصداری معترض باشد، با ثبت اعتراض خود تحت عنوان تجدیدنظر خواهی، تقاضای رسیدگی مجدد را از محاکم تجدیدنظر خواستار میگردد. رای صادره از این مرجع، قطعی است.

پزشک به چه مجازاتهایی محکوم میشود؟

در ابتدا باید بدانید که جرایم به دو دسته جرایم عمدی و جرایم غیرعمدی تقسیم میشومند. جرایم پزشکی از مصادیق جرایم غیرعمد است. لذا بطور قطع میتوان گفت صحبت از قصاص در پرونده های مربوط به شکایت از پزشک به دلیل قصور پزشکی منتفی است. ولیکن درخصوص سایر مجازاتها میتوان گفت: پزشک در اکثر موارد به پرداخت دیه در حق بیمار محکوم میشود. در برخی موارد نیز ممکن است به حبس نیز محکوم شود. که شرایط مندرج در قانون مجازات اسلامی باید در آن رعایت شده باشد.

عملکرد وکیل متخصص جرایم پزشکی

هر پرونده کیفری، دو طرف دارد. یک طرف، شاکی یا شکات قرار دارند و طرف دیگر متهم یا متهمان هستند که در متن شکواییه نام ایشان، در ستون مشتکی عنهم قید میگردد. لذا در پرونده کیفری شکایت از پزشک، همچون کلیه دعاوی کیفری، هر یک از طرفین میتوانند نسبت به اخذ وکیل ددگستری اقدام نمایند. حال باید بدانید که وکالت در اینگونه دعاوی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه است. زیرا اساسا ساز و کار دعاوی مربوط به جرایم پزشکی با مجموع موضوعات کیفری و سایر جرایم متفاوت است. وکیل شاکی باید بداند که استناد به سابقه پزشکی بیمار که اکنون موکل او میباشد، چگونه است؟ وکیل متهم باید بداند که دفاع از اتهام انتسابی به پزشک که اکنون موکل او میباشد چگونه است؟ زیرا دادرسی زمانی عادلانه خواهد بود که هر یک از طرفین به درستی از خود دفاع نموده باشند. پرواضح است که بهترین دفاع را وکیل متخصص و باتجربه میتواند ارائه نماید.

مثال: وکیل شاکی، ایرادات و نقایص پرونده را دریافته و در صدد رفع آنها برمی آید. دلایل انتساب بزه به متهم را ارائه میکند و وکیل متهم نسبت به دفاع از اتهام و ایراد خدشه به ادله ابرازی شاکی پرداخته و به دفاع از حقوق متهم اقدام مینماید.

 

خدمات حقوقی موسسه امین عدالت

گاهی بیمار بعنوان مراجعه کننده، در حالی به موسسات حقوقی و یا دفاتر وکالت مراجعه میکند که نمیداند آیا قصور پزشکی رخ داده است یا نه؟ حتی نمیتواند احتمال دهد که نتیجه به وجود آمده و آثار حادث شده در نتیجه تقصیر پزشک میباشد یا نه؟

وکلای متخصص و مجرب در موسسه حقوقی امین عدالت در تهران با دلالت ایشان به طرق مفید در مقام فایده کمک نموده و موکل قبل از اقدام قانونی چشم انداز صحیح تری را نسبت به پرونده خویش پیدا خواهد کرد. شما میتوانید بارها قبل از اقدام به تنظیم شکواییه و طرح و اقامه پرونده کیفری، با وکیل متخصص مربوطه مشورت نموده و از ایشان مشاوره حقوقی دریافت نمایید. عملکرد وکیل در پرونده شما به اینگونه خواهد بود که پیش از هرگونه اقدام و در تنظیم هر یک از لوایح دفاعی و پیش از ارائه لایحه دفاعیه به محکمه نظر کارشناسی سایر همکاران فعال در موسسه را جویا میشود. لذا با اعطای وکالت به احد از وکلای موسسه حقوقی و داوری امین عدالت کبریا، از دانش و تجربه چندین وکیل مجرب بهره مند میشوید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول