اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

کرونا مساجد را به‌ظاهر تعطیل کرد/ رشد ۴ برابری استفاده از برنامه‌های آموزشی در سال ۹۹

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: در برهه زمانی کرونا که فعالیت ظاهری بسیاری از مساجد تعطیل شد، کانون‌های مساجد برنامه‌های خود را افزایش دادند. در دو سال قبل، ۱۰۰ هزار نفر از برنامه‌های آموزشی ما استفاده کردند، اما امسال در طرح ایران قوی، ۴۰۰ هزار نفر از برنامه آموزشی ما استفاده کردند.

کرونا مساجد را به‌ظاهر تعطیل کرد/ رشد ۴ برابری استفاده از برنامه‌های آموزشی در سال ۹۹

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در آستانه ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس این کانون‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از سال ۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف جذب جوانان و نوجوانان به مسجد با استفاده از قالب‌های فرهنگ و هنر کار خود را آغاز کرد.

هر مسجدی که هزار نفر جمعیت دارد، کانون‌دار شود

وی با اشاره به اینکه کانون‌ها در این سال‌ها یکی پس از دیگری تشکیل شدند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در مصوبه برنامه توسعه ششم اعلام می‌کند که تمام مساجد دارای هزار نفر ظرفیت در محلات، کانون فرهنگی و هنری داشته باشند که براین اساس امروز ۲۵ هزار و ۹۹۳ کانون تشکیل شده است.

ارزانی با اشاره به تدوین سند تحول کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سال ۹۶ که از سال ۹۷ برای اجرا ابلاغ شد، گفت: در این سند چند مسأله مورد توجه قرار گرفت که یکی از آن‌ها کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های کانون‌هاست یعنی انجام فعالیت خوب است، اما باید کیفی باشد. انتظام بخشی و شبکه‌سازی، توجه ویژه به عرصه و خدمات فرهنگی، اجتماعی و ... از دیگر مسائل مطرح شده در این سند است.

زیرساخت بچه‌های مسجد برای شناخت دقیق مخاطبان

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: در این زمینه برنامه‌ای سه ‌ساله تدوین شد که تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و الحمدلله تا امروز کارهای خوبی نیز صورت گرفته است. افق این برنامه تا سال ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده است که پس از این سه‌ سال دو برنامه ۷ ساله خواهیم داشت. در این برنامه آزمایشی سه ساله، زیرساخت قوی و منسجم بچه‌های مساجد را برای شناخت دقیق مخاطبان از لحاظ جنسیت، سن، تحصیلات و ... حاصل شد.

رشد ۴ برابری دانش آموزان کانون‌های مساجد

وی گفت: در این برنامه توانستیم ارتباط بیش‌تر با اعضا و ایجاد شبکه‌های مختلف در قالب طبقه‌بندی شبستان و رواق را انجام دهیم که الحمدلله در برهه زمانی کرونا که فعالیت ظاهری بسیاری از مساجد تعطیل شد، کانون‌های مساجد برنامه‌های خود را کمی و کیفی افزایش دادند؛ به طوری که در دو سال قبل، ۱۰۰ هزار نفر از برنامه‌های آموزشی ما استفاده کردند، اما امسال در طرح ایران قوی، ۴۰۰ هزار نفر از برنامه آموزشی ما استفاده کردند.

ارزانی با اشاره به برنامه‌های کانون‌های مساجد برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی گفت: برای رسیدن به مسجد طراز اسلامی، نیازمند تحقق ارکانی هستیم که مهم‌ترین آن امام جماعت است. بخش دیگر آن، هیأت‌امنا، معمومین اعم از کودک و نوجوان و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، هنری و اجتماعی است. آن چه را در حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مطرح بود، ما احصا کردیم و تلاش شد فعالیت‌های خود را از سایر نهادها تفکیک کنیم تا موازی کاری صورت ندهیم. تلاش کردیم کانون‌ها در حوزه ماموریت خود فعالیت کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه سال گذشته همکاری مشترکی با سازمان بسیج و پایگاه‌های بسیج در دل مساجد داشتیم، تصریح کرد: این همکاری همدلی بیش‌تری را ایجاد کرد و تفکیک وظایف و تعیین مسئولیت‌هایی میان کانون‌ها و پایگاه‌های مقاومت صورت گرفت. 

فعالیت ۲۸۷۹ گروه سرود در مساجد

وی با بیان اینکه کانون‌ها در سال ۹۹ روی عرصه هنر بیش از پیش متمرکز شدند، زیرا معتقدیم عرصه‌ای فراموش شده است، گفت: هنرمندان مسجدی و انقلابی در این عرصه با قوت جلو نیامدند و در حوزه فیلم، تئاتر، سرود و آواهای انقلابی، کم‌کاری‌هایی وجود دارد؛ در صورتی که افراد زیادی هم در این حوزه‌ها داریم. با فعالیت‌های کانون‌های مساجد، هم‌اکنون در سامانه بچه‌های مساجد طی طرح ایران قوی یعنی از هفته دفاع مقدس تا دهه فجر، ۲۸۷۹ گروه سرود اطلاعات خود را ثبت کردند که در مساجد فعال هستند. ۲۴۴۱ گروه فیلم‌سازی، ۱۸۲۴ گروه نمایش و تئاتر و ۹۹۸ کانون کارآفرین داریم که در دل مساجد مشغول کار و فعالیت هستند و تمام اعضای آن نیز نوجوانان و جوانان حزب‌الهی، مومن و متدین هستند.

کمک ۸۰ میلیارد تومانی مردم برای اجرای طرح ایران قوی

ارزانی با اشاره به اینکه اگر ظرفیت نظام را به دل مسجد ببریم و مسجد، محل توزیع و کانون مردم محل شود، اتفاقات بسیار زیبایی رقم خواهد خورد، افزود: در هر کار و فعالیتی شاید اعتقاد این باشد که باید دولت و نظام اعتباری بدهد تا بتوانیم کاری انجام دهیم، اما در مسجد کاملا رویه برعکس است و خود مردم برای این کارها هزینه می‌کنند. در طرح ایران قوی که در سال ۹۹ در سطح مساجد کشور اجرا شد، ۸۰ میلیارد تومان هزینه شد که تماما از سوی مردم و خیرین تامین شد و ما خیلی کم‌تر از این مقدار به مساجد کمک کردیم. بچه‌های مساجد با ظرفیت مردم و خیرین محل توانستند اعتبار لازم برای این کارها را فراهم کنند.

مسجدمحوری بهترین مدل برای رفع آسیب‌های اجتماعی

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه برای رفع آسیب‌های اجتماعی که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، بهترین مدل مسجدمحوری و محله‌محوری است، تصریح کرد: باید مسجد را پایگاه خود قرار دهیم؛ زیرا اعضای محله را می‌شناسند و به راحتی می‌توانند خدمات را توزیع کنند. این مدل آزمون و خطای خود را پس داده است و در کشورهای پیشرفته هم مشابه این مدل کار می‌کنند؛ با این تفاوت که آن‌ها پایگاهی به نام مسجد را ندارند.

طرح‌هایی برای توزیع عادلانه بودجه در کانون‌های مساجد

ارزانی در پاسخ به این سوال که طرح‌های پایتخت فهما و ایران قوی در دو سال اخیر با چه اهداف و رویکردی اجرایی شد، گفت: این دو طرح برای شناسایی ظرفیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به سراسر کشور اجرایی شد. فرض کنید فردی در محله‌ای مغازه‌ای داشته باشد که فقط خود و اعضای محل از آن با خبر هستند، اما در این طرح این فرصت را ایجاد کردیم تا کانون‌ها فعالیت‌های خود را در معرض دید و داوری سراسر کشور قرار دهند. براساس این دو طرح، توزیع عادلانه سرانه و بودجه نیز اتفاق افتاد و کانون‌هایی که کار بیش‌تری انجام می‌دادند، بودجه زیادتری نسبت به دیگران دریافت کردند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد افزود: دیده شدن و فرصت رقابت از دیگر فرصت‌های اجرای این دو طرح بود که بسیاری از کانون‌های روستایی و عشایری توانستند در این دو طرح خود را نشان دهند. شناخت شبکه‌ها و فرصت هم‌افزایی از دیگر برکات اجرای این دو طرح بود.

وی افزود: اگر بخواهیم تئاتر و نمایش در کشور ما رشد پیدا کند بهترین بستر و ظرفیت برای آن بچه‌های مسجد هستند که با عشق و علاقه در این عرصه در حال فعالیت هستند. بنا داریم برای آن‌ها در قالب رواق‌های تخصصی آموزش ارائه کنیم تا ان‌شاء‌الله در سال‌های آینده تعدادی از آثار جشنواره فجر در حوزه فیلم و تئاتر از دل بچه‌های مسجد باشد.

اجرای طرح «پایتخت فهما ۲» در سال ۱۴۰۰ 

ارزانی از اجرای طرح «پایتخت فهما ۲» در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: طی هفته جاری جلسه‌ای برای معرفی و اعلام کانون‌های برتر طرح ایران قوی برگزار می‌شود و در این جلسه نسبت به جزییات طرح پایتخت فهما ۲ و محورهای آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. برگزیدگان این طرح در ۱۸ اسفندماه سال آینده معرفی و تجلیل خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول