اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چقدر ساختمان مدارس برای دانش‌آموزان جذاب است؟

همواره در گوشه و کنار کشور، خبرهایی از افتتاح مدرسه شنیده می‌شود؛ مدارسی که دولت یا خیّر و یا دولت با مشارکت خیرین ساخته است اما چقدر این مدارس برای دانش‌آموزان جذاب است؟ چقدر بچه‌ها شوق رفتن به مدرسه دارند؟

چقدر ساختمان مدارس برای دانش‌آموزان جذاب است؟

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: فضای آموزشی کشور در سال 83 حال و روز خوبی نداشت؛ آن سال‌ها دوسوم مدارس کشور ایمن نبودند و حتی درصد ناایمنی آنها در حدی بود که سید محمدعلی افشانی رئیس اسبق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در زمان ریاست خود یعنی اواخر اسفند سال 83،گفت: «حدود 72 هزار کلاس درس خطر آفرین در کشور وجود دارد که 40 هزار کلاس درس در حکم بمب ساعتی هستند که اگر عمل کنند، فاجعه‌ای رخ می‌دهد».

از آن زمان تاکنون 16 سال می‌گذرد و به گفته مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، با تلاش‌های انجام شده حدود 19.5 درصد مدارس کشور ایمن نیستند و فعالیت برای ایمن‌سازی فضای آموزشی ادامه دارد.

حالا در گوشه و کنار کشور، به طور مداوم خبرهایی از افتتاح مدرسه شنیده می‌شود؛ مدارسی که یا دولت ساخته یا خیّر و یا دولت با مشارکت خیرین ساخته است اما چقدر این مدارس برای حضور دانش‌آموزان جذاب است؟ چقدر بچه‌ها شوق رفتن به مدرسه دارند؟

بگذارید سؤال را یک مدل دیگر بپرسیم. در این روزهایی که مدارس کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل است، چقدر دانش‌آموز دلشان برای فضای مدرسه‌شان تنگ شده است؟!

شاید بیش از آنکه بچه‌ها دلشان برای مدرسه‌شان تنگ شده باشد، برای همکلاسی‌ها و معلمشان تنگ شده است. نازنین سعیدی دانش‌آموز دبستانی به خبرنگار فارس می‌گوید: دلم می خواهد که به مدرسه بروم. بیشتر دلم برای خانم معلم و دوستانم تنگ شده است. 

وقتی از او درباره مدرسه‌اش می‌پرسم، ادامه می‌دهد: دلم برای مدرسه‌ام تنگ شده است. اما مدرسه را بدون دوستان و خانم معلمم دوست ندارم.

* ماجرای افتتاح یک مدرسه

امروز در سفر محسن حاجی‌میرزایی به استان گیلان، یک مدرسه افتتاح شد. این دبستان در منطقه چمارسرای رشت واقع شده و از مدارس قدیمی استان گیلان است که به دلیل قدمت بالا، در طرح تخریب و بازسازی قرار گرفت.

این مدرسه در قالب 12 کلاس درس با زیربنای آموزشی بالغ بر2270 مترمربع احداث شده و دارای 12 کلاس، 13 اتاق اداری ـ معلم، یک کتابخانه محله محور، یک نمازخانه، 2 کارگاه ـ آزمایشگاه، یک سرایداری و 2 اتاق بهداشت ـ پرورشی است که توسط اداره کل نوسازی مدارس استان گیلان با هزینه ای بالغ بر 75 میلیارد ریال ساخته شد.

مراسم افتتاح این مدرسه با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ارسلان زارع استاندار گیلان و برخی دیگر از مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار شد و این مدرسه آماده بهره‌برداری دانش‌آموزان است.

مدرسه حسن حجتی همان مدرسه است که به دلیل قدمت بالا تخریب شد و یک مدرسه نوساز به جای آن ساخته شده است. در ساخت مدرسه تلاش شده است که فضایی متفاوت برای حضور دانش‌‌آموزان پیش‌بینی شود.

در تصاویر زیر، بخشی از فضای مدرسه را می‌بینید که تلاش شده است، جذابیت ایجاد شود اما آیا می شد این مدرسه باز هم متفاوت‌تر  و جذاب‌تر باشد؟ همین چند روز پیش بود که همایش مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی برگزار شد. در این همایش بر توجه به معماری در فضای مدارس تأکید شده است.

نکته حائز اهمیت این است که با تغییراتی می‌توان مدرسه برای حضور دانش‌آموزان دوست داشتنی کرد و به ایده‌های جذاب برای حضور دانش‌آموزان فکر کرد. شاید حتی در سبک ساخت مدارس هم بتوان تغییر شگرفی ایجاد کرد که مدارس دوست داشتنی تر برای دانش‌آموزان شود.

* رونمایی از کتاب زندگینامه خیّر مدرسه‌ساز گیلانی «محمدنقی نمک‌فروش»

 آیین رونمایی از کتاب زندگی‌نامه و کارنامه خیّر مدرسه‌ساز گیلانی « دکتر محمدنقی نمک فروش » با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور برگزار شد.

این کتاب حاوی زندگینامه و کارنامه ارزنده این خیر نیک اندیش مدرسه‌ساز در امر مقدس و خداپسندانه مدرسه‌سازی است.

محمدتقی نمک فروش، نیکوکار مسجدساز و مدرسه ساز اهل انزلی است. او سال‌ها پیش، از آمریکا به ایران آمد و از 21 سال پیش مدرسه سازی را شروع کرد. خودش می‌گوید: انگیزه ام از مدرسه سازی شکر و اظهار علاقه و عشق به خدا، نه زبانی، که به کردار و عمل بوده است. معتقدم بهترین ثروت و میراث برای خانواده ام و بچه ها مدرسه سازی است. خداوند سبحان هرگز فرزندان و نسلم را که برای بچه های این آب و خاک مدرسه می سازم درمانده نخواهد گذاشت.

* کاشت نهال در مدارسی که امکان غرس نهال وجود دارد

امروز در حیاط مدرسه حسن حجتی، دو اصله نهال توسط وزیر آموزش و پرورش و استاندار گیلان غرس شد. اتفاقی که کاش امکانش بود تا در تمام مدارس صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش هم با اشاره به فرا رسیدن 15 اسفند، روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اظهار کرد: کاشت نهال، مصداق بارز باقیات صالحات است که چندین نسل از فواید آن بهره مند می‌شوند.

وی با اشاره به اقدام خوب آموزش و پرورش در گسترش این فرهنگ خاطرنشان کرد: با کمک اولیا و خیران، در مدارسی که امکان کاشت وجود داشته باشد، نهال غرس می شود.

* مدارس زیبا و با معماری اصیل ساخته شود

اینکه مدارسی که دانش‌آموزان در آن درس می‌خوانند امن باشد، اتفاق خوب و مهمی است اما اینکه این مدارس زیبا هم باشند، نکته قابل توجهی است.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این خصوص می‌گوید: معماری داستان گذشته، حال و آینده است و این حقیقت در واقع پاسخی به نهاد انسان در آراستن و افراشتن بناست؛ معماری تبلور یک لحظه‌ فرهنگی است که بیانگر ارزش‌ها و سبک زندگی ماست و معماران در زمره پیشگامان حرکت تمدن‌ساز جوامع هستند؛ معماری، قابلیت دگرگونی اجتماعی را داراست و مدرسه، پرچمدار معماری یک منطقه است.

وی با بیان اینکه مدرسه یک نهاد اجتماعی است و مهم‌ترین محیطی است که می‌تواند بر تربیت و رشد لایه‌های مختلف جامعه تأثیرگذار باشد، می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت طراحی فضاها بر اساس معیارهای دینی و ملی به نحوی که تحقق بخش مختصات «شهر اسلامی» و «حیات طیبه اسلامی» باشد تاکید کرده و فرموده‌اند «معماری در رفتار فرهنگی جامعه تأثیر می گذارد و باید به معماری اصیل و با هویت خود توجه کنیم».

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه معماری مدرسه در سیمای هر شهر، نقشی تأثیرگذار دارد، ادامه می‌دهد: مدرسه در ذهن دانش‌آموز و اجتماع یک الگوی ارزشی است؛ مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا می‌شود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد.

به گزارش، با این تفاسیر و حالا که دولت و خیرین تلاش دارند که مدارس کشور استاندارد شوند و همه دانش‌آموزان در تمام نقاط کشور صاحب مدرسه ایمن شوند، خوب است که این مدارس دارای جذابیت باشد و مسلما این جذابیت در میزان یادگیری هم مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول