اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

افرادی سوداگرانه تیشه بر ریشه درختان سمنان می‌زنند

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی افراد با انگیزه‌های سوداگرانه، بی‌رحمانه تیشه بر ریشه درختان تنومند این استان می‌زنند، خواستار حفاظت از منابع موجود به‌عنوان یکی از اولویت‌ها شد.

افرادی سوداگرانه تیشه بر ریشه درختان سمنان می‌زنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر پیش از ظهر امروز در آیین درختکاری که در محوطه باز استانداری سمنان برگزار شد، با گرامیداشت ۱۵ اسفند، روز درختکاری اظهار کرد: این روز به آن دلیل که فرصتی است تا مردم به درخت‌کاری روی بیاورند، روز مبارکی است.

وی اضافه کرد: درختکاری فرهنگ بسیار خوبی است که از دیرباز در کشور ما رواج داشته و مردم اهتمام خاصی به انجام آن و توسعه فضای سبز داشته و دارند.

استاندار سمنان همچنین به وضع بارش در استان نیز اشاره و عنوان کرد: سمنان، استانی کم بارش و دارای منابع آبی محدود است و ضرورت دارد تا درختکاری در آن چند برابر شود.

آشناگر با بیان اینکه برخی افراد با انگیزه‌های سوداگرانه، بی‌رحمانه تیشه بر ریشه درختان تنومند استان می‌زنند؛ خواستار حفاظت از منابع موجود به‌عنوان یکی از اولویت‌ها در استان شد و گفت: توسعه فضای سبز باید جزو اولویت‌های ضروری و جدی استان باشد.

وی از شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم خواست تا کمک کنند که درختکاری به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

استاندار سمنان ضمن تأکید بر اینکه یکی از کارهای پراهمیت و اولویت‌دار ما، مقاومت برابر تغییر کاربری فضای سبز است، گفت: باید در طرح‌های جامع و همچنین در طرح‌های تفصیلی شهرها، حتماً حساسیت داشته باشیم که پروژه‌های عمرانی دارای پیوست‌های فضای سبز باشند.

آشناگر گفت: در سال گذشته و امسال از منابع مشترک استان و اعتبارات ملی، تفاهم‌نامه‌هایی را در بخش توسعه آبخیزداری در استان سمنان منعقد کرده‌ایم.

 اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه آبخیزداری سمنان 

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه آبخیزداری در استان سمنان اختصاص دادیم و امسال نیز این امر ادامه خواهد داشت.

استاندار سمنان با اشاره به اهمیت درخت و درختکاری، گفت: اگر جامعه را به‌عنوان یک پیکر زنده تلقی کنیم؛ فضای سبز و درخت به‌عنوان ریه‌های سالم این جامعه محسوب می‌شوند که در این صورت اگر درخت در زندگی ما نباشد؛ حتماً آلودگی جای آن‌ها را خواهد گرفت و پیکر جامعه نحیف و بیمار خواهد شد و مقابل ویروس‌ها حتماً مقاومتی نخواهد کرد.

آشناگر تصریح کرد: استان سمنان در حاشیه کویر قرار گرفته و بارش باران در آن اندک است و همچنین در مناطق کوهستانی نیز به دلیل رگباری بودن بارش‌ها دچار فرسایش زیاد هستیم؛ در چنین وضعی کاشت درخت امری ضروری است.

وی بیان کرد: هر چقدر بتوانیم فرهنگ توسعه فضای سبز و درختکاری را در این کشور رونق بدهیم؛ بی‌تردید به فرزندان و جامعه خود کمک کرده‌ایم.

آشناگر عنوان کرد: در گذشته شهرداری‌ها هنگامی‌که معبری را باز می‌کردند، نهال‌هایی را نیز توزیع کرده و خانواده‌ها خود مقابل منازلشان درخت کاشته و از آن مراقبت می‌کردند که این فرهنگ قدری کم‌رنگ شده است و باید همه کمک کنیم تا این فرهنگ توسعه یافته و قوت گیرد.

درخت کالای تزئینی نیست

استاندار سمنان با تأکید بر آنکه درخت در زندگی کالای تزئینی نیست؛ بلکه یک نیاز ضروری برای حیات جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: درختکاری ضروری است و همه باید کمک کنیم تا در داشتن هوای پاک سهیم باشیم.

آشناگر با تشریح وضع هوای استان سمنان گفت: سمنان، استانی پاک ازنظر وضع هوا محسوب می‌شود و تنها چند روز از سال تحت تأثیر هوای پایتخت قرار می‌گیرد؛ اما هیچ تضمینی نیست که آلودگی هوای پایتخت به استان سمنان سرایت نکند.

وی اضافه کرد: اگر غفلت کنیم و یا اجازه فعالیت صنایع آلوده‌کننده را در استان سمنان صادر کنیم؛ بی‌شک این امر برای ما مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.‌

استاندار سمنان به اقدامات انجام‌شده در استان به‌منظور توسعه آبخیزداری اشاره و عنوان کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان جنگل‌ها منعقد کردیم که به‌عنوان جهشی در استان در بحث آبخیزداری محسوب می‌شد و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

آشناگر افزود: باید از ظرفیت خاک در ارتفاعات به‌صورت آبخیزداری و در دشت‌ها به‌صورت آبخوان‌داری استفاده کرده و مقدار محدود آبی که به خاطر نزولات آسمانی در روزهای محدود در استان سمنان داریم، حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: تغییر کاربری‌ها به‌خصوص فضای سبز، جزو خطوط قرمز ما در استان محسوب می‌شود و در طی مدت دو سال و چند ماه حضور در استان سمنان، به‌جز در مواردی محدود، مانند آنچه در تصمیم اخیر ما در شاهرود به انجام رسید و آن نیز الزاماً به‌شرط ایجاد چندین برابر فضای سبز موجود، تغییر کاربری شکل گرفت؛ هیچ‌گاه اجازه تغییر کاربری فضای سبز را صادر نکرده‌ام.‌

استاندار سمنان از شهرداران استان خواست تا در کنار توسعه میادین، معابر، ساختمان‌ها، خدمات و تأسیسات شهری، حتماً باید درختکاری را به‌عنوان یک کار اولویت‌دار برای خود تعریف کنند و با توسعه فضای سبز و استفاده از آب، ضمن ایجاد طراوت و شادابی در جهت پاکی هوا نیز مساعدت کنند.

آشناگر به دستگاه‌های اجرایی نیز توصیه کرد تا بخشی از هزینه‌های جاری خود را برای فضای سبز اختصاص داده و اجازه دهند تا مردم از امکانات ایجادشده حداقل به‌صورت بصری استفاده کنند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول