اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

فارغ‌التحصیلان بیکار محصول سیستم غلط آموزشی کشور هستند

امام جمعه یزد گفت: وجود تعداد زیاد فارغ التحصیل بیکار در جامعه محصول سیستم غلط آموزشی کشور بوده که به جای تقویت قدرت خلاقیت و نوآوری، سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» را نهادینه کرده است.

فارغ‌التحصیلان بیکار محصول سیستم غلط آموزشی کشور هستند

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی پیش از ظهر امروز در جریان دیدار با مدیر و معاونان مدرسه مطهری یزد با اشاره به این‌که غربی‌ها تفکر، تعقل و تدین را از سیستم آموزشی حذف کرده اند، اظهار کرد: این اتفاق به خاطر این رخ داده که مردم و کشور ما رشد جدی نداشته باشند و همیشه عقب‌تر از آنها حرکت کنند.

وی افزود: تدین، تعهد به دنبال دارد و اگر دانش آموزان نخبه با تدین رشد کنند، نسبت به پیشنهادات وسوسه انگیز غربی‌ها بی‌تفاوت خواهند بود و علم خود را برای خدمت به مردم و کشور خود به کار خواهند گرفت.

امام جمعه یزد در مورد عنصر تفکر نیز بیان کرد: اگر به سیستم برنامه ریزی دروس در مدارس توجه کنید، از دوران پیش دبستانی تا زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه، هیچ ساعت و فعالیتی برای تقویت قدرت تفکر آنها در نظر گرفته نشده و با سیستم «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» پیش رفته‌اند و بعد از 16 سال درس خواندن، در نهایت هم بیکار هستند.

ناصری یزدی تصریح کرد: اگر سیستم به نحوی بود که «بخوان، فکر کن، نوآوری داشته باش و تولید کن» را در دانش آموزان نهادینه می‌کرد، امروز با این همه فارغ التحصیل بیکار مواجه نبودیم.

وی با اشاره به اینکه این سیستم، نگرش دانش آموزان را سطحی پیش برده بود، افزود: بعد از انقلاب امام خمینی(ره) با شعار ما می‌توانیم تا حدی این سیستم را متحول کرد اما هنوز جای کار بسیاری دارد و این تحول باید به شکل جدی توسط مربیان و معلمان در مدارس اجرا شود.

ناصری عنوان کرد: پشرفت‌هایی که در حوزه دانش هسته‌ای، نظامی و پزشکی رخ داد از همین شعار نشأت گرفت و این نشان دهنده آن است که در کشور ما افراد خوش فکر و با استعداد بسیاری وجود دارد اما سیستم نادرست آموزشی غربی‌ها، سالیان سال آنها را از پیشرفت باز داشته بود.

امام جمعه یزد گفت: سیستم آموزشی راهکاری برای حل مشکلات زندگی به دانش آموزان برای زندگی آینده خود ارائه نداده و این امر مشکلاتی را حتی در زندگی افراد به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد: این شیوه‌ها باید در مدارس اصلاح شود و تدین و تفکر و تعقل به سیستم آموزشی باز گردد.

ناصری عنوان کرد: اگر قدرت تعقل در دانش آموزان تقویت شود، از همان ابتدا متوجه خواهند شد که دوست و دشمن کدامند بنابراین حتی اگر در معرض باطل قرار بگیرند، آن را انتخاب نمی‌کنند زیرا قدرت تشخیص حق از باطل و خوب از بد را دارند.

وی با تاکید بر ضرورت رشد عقلانیت که در قرآن کریم نیز بیش از 20 آیه برای آن آمده است، افزود: رشد عقلانیت نه تنها در زندگی فردی بلکه در زندگی اجتماعی افراد و سرنوشت ملت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود بنابراین رشد و تقویت عقلانیت در مدارس از ضرورت‌هایی است که باید دنبال شود.

در این نشست، مدیر مدرسه مطهری نیز با اشاره به مشکلات نقشه مدرسه در دست احداث بیان کرد: فضای فعلی این مدرسه مناسب نیست و باید در نقشه و اجرا تجدیدنظر شود و با وجود زمین 2 هزار و 500 متری، استفاده مناسبی از فضا نشده است.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول