اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آموزش مجازی فرصت نقش‌آفرینی تاریخی معلمان/ پیوند عمیق خانه و مدرسه از بستر آموزش مجازی

وزیر آموزش و پرورش مجال و میدان خطیر فرهنگیان را  فرصتی دانست که می‌توانند در آن نقش‌آفرینی تاریخی کنند، گفت: امروز بین بازی و درس، کتاب و زندگی، خانه و مدرسه پیوند عمیق ایجاد شده و امروز مادران به دستیاران معلم تبدیل شدند و نقش آفرینی عمده و اساسی ایجاد می‌کنند.

آموزش مجازی فرصت نقش‌آفرینی تاریخی معلمان/ پیوند عمیق خانه و مدرسه از بستر آموزش مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با سفر دو روزه وزیر آموزش و پرورش به گیلان صبح امروز در دومین روز سفر استانی دیدار با معلمان مناطق مختلف در استانداری گیلان را از برنامه‌های خود قرار داد و به صورت مجازی نیز از طریق شبکه شاد با معلمان استان گیلان سخن گفت.

وزیر آموزش و پرورش  در این دیدار با بیان اینکه دیدار با معلمان گیلان را امیدآفرین می‌دانم، اظهار کرد: اگرچه دیدارهای این‌چنینی با محدودیت‌هایی مواجه هست اما از بستر فضای شاد حدود چهارهزار نفر از همکاران فرهنگی جلسه را همراهی می‌کنند که این مهم بسیار ارزشمند است. 

محسن حاجی میرزایی با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات معلمان گفت: معلمان آبروی آموزش و پرورش بوده و با درخشش خود نظام تعلیم و تربیت را نورانی می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مأموریت نهاد تعلیم و تربیت هویت روشن، انتقال معنای روشن، پرسشگری و پژوهشگری، توانایی حل مسئله، قدرت ابراز وجود، مدافع ارزش‌ها و تکیه برخود درپایان ۱۲ سال یک دانش‌آموز است، تصریح کرد: گاهی  مأموریت‌ها مورد فراموشی قرار می‌گیرند و اینکه دائما توجه کنیم که مأموریتمان چیست مانع غفلت می‌شود مانند نماز که هرروز یادآوری می‌کنیم که از کجا آمده و مسیر و مقصدمان کجاست لذا باید همواره مأموریت نظام آموزش و پرورش را یادآور شد. 

 وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کنکور مجموعه آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است، گفت: ما باید انسان تربیت کنیم خواه روی زمین کار کند خواه در کارخانه، این هدف، کمک به هویت انسان و خارج کردن انسان ها از استیصال و حاشیه‌نشینی است. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش این است که بیاموزد تا چگونه بیاموزاند، افزود: دیپلم آموزش و پرورش باید به عنوان عنصر مطلوب جامعه و کسی باشد که بتواند از حق خود دفاع کند و این معیار مطلوب ماست.

وی با اشاره به  اینکه  حتی هدف ما انتقال دانش تخصصی نیست بلکه کاربرد آن دانش تخصصی موضوع توجه است، افزود: سند تحول بنیادین دنبال تحقق جایگزینی مهارت محوری و شایستگی محوری به حافظه‌محوری است ما دنبال این هستیم تا به دانش‌آموز، ابزاری دهیم که وی راه خود را پیدا کند. 

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ما به دنبال خلق موقعیت‌هایی هستیم که مفاهیم کتاب به کار گرفته شود نه اینکه حفظ شود، گفت: برای تحقق این مأموریت جمعیت انبوهی از این فرهیختگان در سراسر ایران حضور دارند تا با فرهیختگی و تلاش، ماموریت آموزش و پرورش را به انجام برسانند. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه جامعه با یادگیری، فربه شده و اعتلا پیدا می‌کند، تصریح کرد: ما دنبال چه یاد دادن و چگونه یاددادن بوده تا در این مسیر انسان‌های توانمند و کارساز تحویل جامعه شود و این مهم متکی به معلمان است. 

وی با تأکید به نقش معلمان در میدان عمل به عنوان ماموریت نظام آموزش و پرورش افزود: تفکر پژوهش محوری به وسیله معلمان است ما نیازمند تفکری هستیم که در این مسیر قرار گرفته و جریان آموزشی کشور را جان ببخشند. 

وزیر آموزش و پرورش نقش معلمان را پایدارترین نقش اجتماعی دانست و گفت: بالقوه‌ هیچ نقشی در تأثیرگذاری پایدار روی مؤثرترین موجودی به نام انسان به اندازه نقش معلم نیست. 

حاجی میرزایی کارنامه دانش آموزان را تصویر هنرنمایی معلمان عنوان کرد و افزود: نقش‌ها و روش‌آن‌ها در مرور زمان یا اهمیت می‌یابد یا تنزل میابد، همیشه در یک سطح نیست اما در نقش معلمی که نقشی  پویا و غنی‌است، دائما در حال تغییر است لذا درک این پویایی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه امروز نظام آموزش در بطن تغییر جهانی قرارگرفته که میتواند سکویی برای پرش و تجربه آموزی جدید باشد، گفت: اگرچه ارتباط چشم در چشم معلم و دانش آموز قابل جایگزینی نیست اما با توجه به مشکل موجود بهترین عملکرد می‌تواند جایگزین باشد. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز  فرصت ایجاد شده تا جامعه از نقش مهم معلمان بیشتر مطلع شود، گفت: معلمان امروز می‌توانند با محک زدن توانایی و خلاقیت خود در این روش موفق عمل کنند اگر ساعت‌ها ضمن خدمت برای فضای مجازی ایجاد می‌کردیم نتیحه این مدتی که با قدرت به تولید محتوا پرداخته شد دیده نمی‌شد. 

حاجی میرزایی مجال و میدان خطیر فرهنگیان را  فرصتی دانست که می‌توانند در آن نقش‌آفرینی تاریخی کنند گفت: امروز بین بازی و درس، کتاب و زندگی، خانه و مدرسه پیوند عمیق ایجاد شده و امروز مادران به دستیاران معلم تبدیل شدند و نقش آفرینی عمده و اساسی ایجاد می‌کنند. 

وی با اشاره به نقش تسهیل‌گری معلم گفت: امروز در فضای مجازی در کلاس آموزش، به روی همه کشور باز بوده و در مسیر داوری همگان قرار می‌گیرد. امروز طرح تدریس برتر با سنجش ملی بالا آمده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز خانواده‌ها مخاطب هنرنمایی‌های معلمان است افزود: این موضوع هم فرصت بوده و هم مخاطره هست چرا که  معلمان در معرض داوری جامعه، همکاران و متخصصین قرار می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه شاد و تلویزیون ابزار بوده اصل ارتباط، معلم است و او باید در دل دانش‌آموز نفوذ کند گفت: محرومیت‌ها اگرچه وجود دارد اما ما به معلمان تکیه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی از آموزش جا بماند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم بیش از اینکه یاد دهد یاد میگیرد گفت: عیار یک جامعه با سنجش معلمانش ارزیابی می‌شود، ما ضامن تحقق اهداف هستیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه در سال جدید کتاب‌ها به‌کد QR مجهز شده‌اند، افزود: اگرچه این کارها کافی نیست اما اقداماتی‌است تا کیفیت را بالا ببریم. 

وی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم  تا وضعیت معلم از معیشت، رفاه و تأمین اجتماعی را بهتر کنیم، گفت: اگر آن‌چیزی که مد نظر شماست وجود ندارد به خاطر بی‌مسؤولیتی ما نیست بلکه محرومیتی است که بر همه ما تحمیل شده‌است.

 

قدردان زحمات معلمان هستیم

استاندارگیلان نیز در این نشست با قدردانی از زحمات فرهنگیان در فرایند تعالی آموزش اظهار کرد: سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ با چالش کردنا مواجه بوده اما با تلاش‌های مجاهدانه هرگز آموزش تعطیل نشد و با تلاش‌های شبانه روزی مانع آسیب جدی به نظام تعلیم و تربیت شدند. 

ارسلان زارع با بیان اینکه معلمان گیلانی با تلاش وافر در حوزه آموزش در بسیاری از شاخص‌ها از متوسط کشوری بالاتر هستند، گفت: امیدواریم که تلاش‌های خالصانه معلمان در این شرایط کرونایی، نتایج عالی خود را در پایان سال و کنکور سراسری نمایان کند. 

 

در ابتدای این برنامه تعدادی از معلمان از گروه‌های مختلف آموزشی درخصوص موضوعات مختلف، فرصت‌ها و چالش های آموزش مجازی و مشکلات فرهنگیان از جمله معلمان مدارس استثنائی به ارائه نظرات پرداختند.

 گفتنی‌است این جلسه هیچ نماینده‌ای از معلمان مدارس غیرانتفاعی که فراوانی بالای هشت‌هزار نفر در گیلان داشته و با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند  نداشته‌است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول