اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نور امید کشاورزان لامردی بی‌فروغ شد

به دلیل بارش‌های بسیار کم باران در شهرستان لامرد طی سال‌ گذشته نه تنها خبری از سبز شدن کوه و دشت‌ها نیست بلکه کشاوزران نیز سال زراعی بسیار بدی پشت سرگذاشته‌اند.

نور امید کشاورزان لامردی بی‌فروغ شد

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، سال‌های سال است که هر روز صبح اخبار صدا و سیمای مرکز فارس در بخش هواشناسی، لامرد را به‌عنوان گرم‌ترین نقطه از استان فارس معرفی می‌کند و جالب‌ اینکه حتی در اوج گرمای تابستان هم دمای این شهرستان از ۴۸ و ۴۹ بیشتر اعلام نمی‌شود!

لامرد که در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس واقع شده است به‌طور دقیق در ۴۰۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و ۴.۶٪ از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده است. 

این شهرستان با اختلاف ارتفاع ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر از سطح دریا و متوسط بارندگی سالیانه حدود ۲۵۰ میلی‌متر با ویژگی سیل‌آسا در مدت کوتاهی از سال (سه ماه سال) و تبخیر سالیانه ۴۰۰۰ میلی‌متر دارای آب‌وهوای گرم و خشک است که حداکثر گرما در فصل تابستان به بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و سردترین زمان آن ۱ ۰درجه سانتی‌گراد است.

جهش کم‌سابقه برداشت گندم در شهرستان لامرد طی سال گذشته

با لطف الهی و تلاش کشاورزان گندم‌کار شهرستان لامرد، سال زراعی گذشته شاهد جهش کم سابقه در برداشت گندم شهرستان لامرد بودیم و گندم برداشتی شهرستان لامرد به رقم ۲۰ هزار تن نزدیک شد و این مقدار تولید طی ۲۰ سال اخیر بی سابقه بود و این مقدار برداشت گندم در سطح سه هزار و ۸۰۰ هکتار آبی و سه هزار هکتار دیم انجام شد.

اما امسال به دلیل بارش بسیار کم باران در شهرستان لامرد نه تنها خبری از سبز شدن کوه و دشت ها در این شهرستان نیست بلکه کشاوزران نیز سال زراعی بسیار بدی که می توان گفت در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است را پشت سرگذاشتند.

این موضوع نه تنها دامن گیر کشاورزان شد بلکه برای دامداران نیز سال بدی رقم خورد و آنان نیز در تامین علوفه دام خود دچار مشکل شدند.

۱۰ اسفندماه جاری نیز مهرداد قطره سامانی، مدیرکل هواشناسی فارس درگفت وگو با رسانه ها از خشکسالی ۵۰ هزار هکتار از مزارع فارس خبر داد.

مدیرکل هواشناسی فارس با اشاره به ایجاد شرایط حاد ناشی از خشکسالی در مناطق جنوبی استان در بازه زمانی مهر تا پایان بهمن ماه، عنوان کرد: این مهم موجب از بین رفتن ۱۰۰ درصدی ۵۰ هزار هکتار از مزارع جو و گندم دیم در مناطقی مانند لامرد، مُهر، لار، خنج، اوز، گراش، زرین دشت و فراشبند شده است.

او افزود: به جز نقاطی از استان از جمله  مناطق شمال غربی و شمالی که رنگ سفید تا سبز یعنی بارش نرمال تا کمی بیش از نرمال داشته‌اند، مابقی نقاط فارس در وضعیت رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز و قهوه‌ای سیر قرار دارند و این وضعیت به معنای خشکسالی است.

غلامحسین یکی از کشاورزان لامردی که در سال زراعی اقدام به کشت گندم دیم نکرده بود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: بیشتر کشاورزان لامردی امسال باتوجه به بارش های بسیار خوب سال گذشته اقدام به کشت گندم دیم نمودند اما بارش‌ها آن قدر کم شد و یا فاصله بین بارش‌ها آن قدر زیاد است، که گشت گندم دیم از بین رفت، خوراک گنجشک ها شد و هیچ گندمی عاید کشاورزان دیم‌کار نشد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بسیار بد بارش باران در شهرستان گرم و خشک لامرد، کشاورزان دیم‌کار ریسک بالایی را متحمل می‌شوند و بیمه هم حمایت چندانی از کشاورزان نمی‌کند و این مسائل باعث می‌شود تا برای کشت سال زارعی جدید دچار تردید شوند.

در همین حال مدیر جهاد کشاورزی لامرد نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در لامرد، اظهار داشت: براساس اطلاعات داده شده از سوی اداره هواشناسی لامرد، تاکنون ۳۸ میلی متر باران در سال زراعی داشته ایم که این رقم در ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده و شرایط بدی را برای کشاورزان رقم زده است.

محمدصادق فانی گفت: بسیاری از کشاورزان باتوجه به بارندگی بسیار خوب سال گذشته، امسال نیز اقدام به کاشت گندم و جو دیم نمودند که با توجه به بارش بسیار کم باران در لامرد می توان گفت همه آنها از بین رفت.

وی با اعلام اینکه پنج هزار هکتار از مزارع گندم و جو دیم در لامرد از بین رفته است، افزود: البته دو هزار و ۵۰۰ هکتار از این مزارع بیمه بودند که پیگیر پرداخت خسارت به آنان هستیم.

فانی خاطرنشان کرد: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی نیز گندم و جو به صورت آبی کشت شده است اما باتوجه به بارش بسیار کم باران چاه های کشاورزی نیز کم آب شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد ادامه داد: از سوی دیگر در پی بارش کم باران، شوری آب در چاه های کشاورزی نیز افزایش می یابد و این شوری فراوان نیز به کشاورزی آسیب می زند که در این راستا باید فکری اساسی به حال کشاورزان این منطقه کرد.

انتهای پیام/ ن

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول