اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نگرانی‌ جهان از تبدیل آمریکا به مرکز صدور تفکرات راست افراطی

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت، متحدان آمریکا از نفوذ ایدئولوژی و تفکرات راست‌گرایی افراطی در کشورهایشان نگران هستند.

نگرانی‌ جهان از تبدیل آمریکا به مرکز صدور تفکرات راست افراطی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «نیوز ویک» در یادداشتی به قلم «دیوید برنان» نوشت، وقایع اخیر آمریکا از جمله حمله هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به کنگره، متحدان این کشور را از گسترش تفکرات راست‌گرایی افراطی و سفیدبرترپنداری نگران کرده است.

در این یادداشت آمده است: «رهبران جهان و گروه‌های حقوق بشری فرا ملی با هراس و نگرانی، حوادث ششم ژانویه را نظاره‌گر بودند و این رخداد، تصدیق ناخوشایندی برای هشدارهای پیشین در این زمینه بود که جدی‌ترین تهدیدات امنیت ملی آمریکا از درون این کشور نشأت می‌گیرد».

برنان می‌نویسد:‌ «برای متحدان آمریکا، به‌خصوص کشورهای اروپایی که در خلال جنگ جهانی دوم توسط فاشیست‌های آلمانی ویران شدند و مکرراً شاهد خیزش گروه‌های نئونازی بوده‌اند، راست‌گرایی افراطی چیز جدیدی نیست. با این حال شرکای آمریکا با نگرانی شاهد خیزش موج افراط‌گرایی مدرن این کشور هستند و می‌دانند که رسانه‌ها و فرهنگ آمریکایی به نقاط مختلف جهان دسترسی دارند و این مسئله، خطر صادر شدن راست‌گرایی افراطی آمریکایی به کشورهایشان یا ترکیب آن با تفکرات راست افراطی بومی را تشدید می‌کند».

برنان به نقل از سخنگوی پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس نوشت:‌ «تروریسم دیگر هیچ مرز مشخصی میان ملت‌ها نمی‌شناسد و افرادی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم که تلاش می‌کنند هرکس را که می‌توانند به افراط‌گرایی کشانده و آن‌ها را جذب کنند، خواه یک گروه راست‌گرای افراطی باشد یا اسلام‌گرایان افراطی. تهدید غالب در بریتانیا گروه‌های متأثر از داعش هستند اما عملیات‌های ما نشان‌گر وجود طیف گسترده‌تری از تفکرات خطرناک از جمله تروریسم راست افراطی است و بی‌وقفه با همکاری شرکای خود در تلاش هستیم با آن‌ها مقابله کنیم. از ماه مارس ۲۰۱۷، مجریان قانون از وقوع ۲۷ حمله تروریستی ممانعت کرده‌اند که عامل ۱۸ مورد آن اسلام‌گرایان افراطی، ۸ مورد راست‌گرایان افراطی و عامل یک مورد، چپ‌گرا، آنارشیست یا دارای انگیزه‌ای خاص بود».

این یادداشت می‌افزاید: «متحدان آمریکا، به‌خصوص کشورهای انگلیسی زبان، پس از دهه‌ها در اولویت قرار دادن مقابله با تهدید اسلام‌گرایان افراطی، در حال بازنگری در تمرکز خود هستند. برای مثال در فرانسه یا انگلیس مقامات دولتی همچنان بر خطرات ناشی از اسلام‌گرایی افراطی تأکید دارند. این در حالی است که راست‌گرایی افراطی و تفکرات نژادپرستانه و اقتدارگرایانه آن‌ها با گفتمان جریان اصلی سیاسی غرب تطابق بیشتری دارد. از این رو راست‌های افراطی می‌توانند راحت‌تر به درون احزاب آن‌ها رخنه کرده و اثرگذاری سیاسی خود را افزایش دهند. این ویژگی موجب می‌شود مقابله تروریسم راست افراطی نیز دشوارتر باشد».

برنان می‌نویسد: «بسترهای رسانه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، گپ و پارلر به کاربران اجازه می‌دهد به‌صورت ناشناس به نفرت‌پراکنی و انتشار تاکتیک‌های افراط‌گرایانه بپردازند. دیگر بسترها از جمله توئیتر و فیسبوک مخاطبان بیشتری دارند و سانسور بیشتری را ترتیب می‌دهند. به همین دلیل، اکنون برخی زیرساخت‌های طراحی شده برای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی، به بستری برای مبارزه با راست‌گرایی افراطی تبدیل شده‌اند».

وی می‌افزاید: «تهدید تروریسم، در کشورهای ریز و درشت دیده می‌شود. برای مثال نیوزیلند سال ۲۰۱۹ شاهد تیراندازی یک راست‌گرای افراطی در مسجد کرایست‌چرچ بود. این حمله به‌طور زنده از حساب فیسبوک عامل آن پخش شد که در آن مطالبی با چاشنی راست‌گرایی افراطی آمریکایی به چشم می‌خورد».

برنان به نقل از سخنگوی سازمان اطلاعات امنیتی نیوزیلند نوشت: «افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، مسائل امنیتی در سطح داخلی و بین‌المللی را موجب شده است. دیدگاه‌های فردی و مجزای افراد و گروه‌هایی که حاوی تفکرات افراطی هستند، در کنار استفاده از بستر آنلاین برای القای افراط‌گرایی به دیگران و اشتراک‌گذاری ایدئولوژی‌های افراطی خشونت‌آمیز، در آینده نیز چالشی برای سازمان‌های امنیتی سرتاسر جهان باقی خواهد ماند».

وی در ادامه به نقل از این مقام نیوزیلندی نوشت: «سازمان اطلاعات امنیتی نیوزیلند، پیش از حادثه کرایست‌چرچ، در حال تجربه تغییرات چشمگیری بود که از جمله آن‌ها می‌توان به تمرکز بیشتر بر روی سفید برتر پنداری اشاره کرد. این تحولات ادامه پیدا کرده و با اینکه به برخی جزئیات دسترسی نداریم، می‌توانیم بگوییم تغییرات متداوم ما این سازمان را قادر ساخته بر روی شناسایی تهدیدات شناخته‌شده و نوظهور در زمینه امنیت ملی،  تمرکز بیشتری داشته باشد».

برنان می‌افزاید: «حادثه ششم ژانویه بحث جدیدی را پیرامون ایجاد زیرساخت‌های قانون‌گذاری لازم در آمریکا ایجاد کرد. در حال حاضر هیچ قانونی مختص به جرم‌انگاری تروریسم داخلی در آمریکا وجود ندارد و برخلاف القاعده و داعش، عضویت یا تأمین مالی گروه‌های راست‌گرای افراطی، غیرقانونی محسوب نمی‌شود».

وی به نقل از یک مقام اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نوشت، عضویت در گروه‌های افراط‌گرای داخلی، به‌تنهایی دلیل کافی برای شروع تحقیقات درباره چنین افرادی را فراهم نمی‌کند. تروریستی اعلام کردن گروه‌های داخلی از عهده اف‌بی‌آی خارج است و این اداره نمی‌تواند بر اساس نژاد، اقلیت، خواستگاه ملیتی، مذهب یا استفاده از حقوق تضمین شده تحت متمم اول قانون اساسی آمریکا، تحقیقاتی را علیه فردی آغاز کند.

در این یادداشت آمده است: «چهارسال ملی‌گرایی و قطبی شدن آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ، فصل جدیدی را برای راست‌گرایان افراطی در این کشور رقم زد. گروه‌های کیواِنان، پسران مغرور، وفاداران به سوگند، سه‌ درصدی‌ها، بوگالو بویز و دیگر گروه‌های مشابه، بیش از پیش در سطح ملی شناخته شدند. برخی از این گروه‌ها، از جمله کیواِنان در حال گسترش به نقاط مختلف جهان هستند و گروه‌های سفید برتر پنداری که تلاش می‌کنند برچسب "شووِنیست‌های غربی" را بر خود قرار دهند، مدعی هستند نسخه‌های ملی از گروه‌های مبارز خیابانی پسران مغرور هستند».

برنان نوشت:‌ «کانادا ماه گذشته اولین کشوری بود که رسماً پسران مغرور را به خاطر نقشی که در حمله به کنگره آمریکا داشتند، سازمان تروریستی اعلام کرد. اکنون مأموران اجرای قانون در کانادا می‌توانند دارایی اعضای این گروه را توقیف و آن‌ها را بازداشت کنند. سخنگوی پلیس سلطنتی کانادا به نیوز ویک گفت که تهدیدات ناشی از گروه‌های افراط‌گرای خشونت‌طلب دارای انگیزه‌های ایدئولوژیک، طی چند سال اخیر در این کشور افزایش یافته است».

این یادداشت می‌افزاید: «دشواری‌های اقتصادی و هرج‌ومرج ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، فرصت بی‌سابقه‌ای برای جذب نیرو توسط گروه‌های افراط‌گرا پدید آورد. راست افراطی بر "منشا چینی" این ویروس و سیاست‌های ضدمهاجرتی تمرکز کردند و در کنار آن به محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت اعتراض کرده و تئوری‌های توطئه‌ای را علیه واکسن کرونا مطرح کردند».

برنان به نقل از سخنگوی پلیس سلطنتی کانادا می‌نویسد:‌ «عوامل این گروه‌های افراطی، از شیوع کرونا برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در تلاش هستند از این وضعیت برای انتشار اخبار غلط و تئوری‌های توطئه استفاده کرده و تلاش برای جذب نیرو را افزایش داده و در مواردی دعوت به خشونت کنند».

برنان در پایان می‌نویسد: «شاید ششم ژانویه نقطه اوجی برای سال‌ها رشد راست‌گرایی افراطی بود اما ممکن است علامتی برای آغاز فاز جدیدی از افراط‌گرایی در آمریکا باشد. مبارزه با راست‌گرایی افراطی بخش گسترده‌ای از قدامات امنیتی دولت جو بایدن را شامل می‌شود و تمرکز بر این مسئله موجب نگرانی گروه‌های آنلاین افراط‌گرا شده است. دوستان آمریکا در اقصی نقاط جهان با دقت در حال تماشا هستند و امیدوارند دولت بایدن بتواند علیه انتشار ایدئولوژی مسموم راست افراطی در دیگر کشورها، اقدامات بیشتری نسبت به روسای جمهور قبلی آمریکا انجام دهد».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول