اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

جشن نیکوکاری؛ دست‌گیر باش تا دستت را بگیرند!

چه اشک‌هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می‌شود و چه دل‌های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می‌گردد!پدرانی که عرق شرمساری در مقابل خواسته فرزندان خود بر زمین می‌ریزند؛اما همه این تیره روزی‌ها می‌تواند با همت و ملاطفت نوعدوستان به روشن روزهای دل انگیزی تبدیل شود.

جشن نیکوکاری؛ دست‌گیر باش تا دستت را بگیرند!

گروه جامعه خبرگزاری فارس-محمد تاجیک:چه اشک‌هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می‌شود و چه دل‌های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می‌گردد!

دست‌های ناتوان، چشم‌های پر اشک، قلب‌های آزرده، سینه‌های خسته، دل‌های مضطرب، اتاق‌های سرد و غروب‌های غمگین؛ حکایت جدا نشدنی از داستان زندگی جماعت زیادی از هموطنان است؛ کودکانی که در شب عید باید حسرت یک پوشاک نو را به دل داشته باشند و پدرانی که عرق شرمساری در مقابل خواسته فرزندان خود بر زمین ریزند؛ مادرانی که باید سرافکنده کودک خود را از مقابل ویترین‌های رنگارنگ جدا کنند و...

بله! این روایت غمناک خانواده‌های بسیاری در این روزهای نزدیک به سال جدید است؛اما همه این تیره روزی‌ها می‌تواند با همت و ملاطفت همه نوعدوستان، به روشن روزهای دل انگیزی تبدیل شود.

امروز 14 اسفند، سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال 1357 است. رهبر فقید انقلاب اسلامی در آن سال و  در روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی به وضعیت نامطلوب بخش زیادی از اقشار جامعه به ویژه در نقاط محروم پی برده و با نگاهی ژرف و دور اندیشی نهاد کمیته امداد را با هدف امداد رسانی و دستگیری از نیازمندان جامعه بنا نهاد.

روز 14 اسفند به عنوان روز احسان و نیکوکاری نام گرفته و هر سال در چنین روزی به طور ویژه به موضوع کمک و انفاق به نیازمندان توجه و پرداخته می شود.

هفته نیکوکاری از 14 تا 21 اسفندماه به منظور جذب کمکها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند برگزار می‌شود و جمع آوری و توزیع آن توسط کمیته امداد صورت می‌گیرد.

روز احسان و نیکوکاری، حرکت و همایشی ملی، جهت زدودن چهره  ناپسند فقر و درماندگی و کمک به افراد نیازمند و اقشار آسیب پذیر جامعه است. جشن نیکوکاری، تجلی عشق و اکرام و روز پروانگی و پروانه شدن است و عاطفه مردم فهیم ایران در این جشن، ستودنی است.

جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می‌شود، به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکردهای ویژه‌ای است که از جمله آنها می‌توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد. 

احسان و نیکوکاری از اموری است که در حوزه عمل اجتماعی و هنجارهای پسندیده قرار می‌گیرد و یکی از فضیلت‌های اخلاقی نیز به شمار می‌رود و هر کسی که از فطرت سالم برخوردار باشد زبان به ستایش و تحسین اهل احسان و نیکوکاران می‌گشاید.

موضوع انفاق و نوعدوستی همواره مورد تاکید و تصریح تعالیم اسلامی و پیشوایان دینی ما قرار داشته است؛آن چنان که در آیات قرآن، نیکی خداوند به بندگان چه در دنیا و آخرت و چه در زمینه نیازهای روحی و روانی یا در حوزه امور مادی، به عنوان مصداق احسان شمرده شده است.

خالق مهربان در صحیفه نورانی و گرانسنگ خود به سبقت گیری در احسان و نیکوکاری و خیر رسانی به همنوعان تاکید زیادی دارد و همواره تاکید کرده «اگر نیکی کنید به خود می‌کنید و اگر بدی کنید به خود می‌کنید.»

احسان زمانی تحقق می‌یابد که شخص بی هیچ چشم داشتی کاری نیک را به طور کامل و شایسته انجام دهد.

*کمک به خویشاوندان

از دیگر کسانی که قرآن احسان نسبت به آنان را مورد تشویق قرار داده، کمک مالی به خویشان و بستگان است. یتیمان، بیچارگان و همسایگان دور و نزدیک و نیز دوستان بسیار نزدیک و هم‌نشین و در راه ماندگان نیز از جمله کسانی هستند که باید بی هیچ چشم داشتی به آنان احسان کرد. 

از این روست که می‌توان گفت احسان به دیگران به معنای احسان به خویشتن خویش است و کسی که به دیگری احسان می‌کند پیش از آن که این احسان و فواید آن به دیگری برسد به خود وی رسیده است؛ زیرا با این بینش و نگرش احسانی خویش، توانسته است از زیان و خسران رهایی یابد و از برکت احسان، خود را به تکامل برساند و شخصیت و شاکله وجودی خویش را کامل گرداند


 امام صادق علیه السلام درباره احسان و نیکوکاری می فرماید:«اگر از منزلت مؤمن در پیشگاه خدا آگاه باشید، در برآوردن حاجت او کوتاهی نخواهید کرد».ریشه و منشأ نیکوکاری را باید در ایمان حقیقی افراد دانست؛ زیرا تنها مؤمنان با پذیرش خالقیت و ربوبیت الهی و نیز باور به روز رستاخیز و مسئله پاداش و کیفر در آخرت است که به احسان و نیکوکاری روی می آورند و به عنوان بنده خاص الهی در خدمت به دیگران می‌کوشند؛ از هیچ کوشش و تلاشی برای رفع و دفع نیازهای متنوع دیگران دست نمی‌شویند.

در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا، از مصادیق احسان شمرده شده و روایات و آیات بسیاری در تأکید آن آمده است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می‌کنیم :

علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد با اشاره به برگزاری جشن نیکوکاری در 14 اسفند، اظهار داشت: از فردا به مدت یک هفته جشن نیکوکاری در کل کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جشن نیکوکاری یکی از قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین جشن‌ها در کشور است، گفت: از مردم خواهش می‌کنیم در شرایط سخت به صورت ویژه احساسات خود را به همنوعان ابراز کنند.

*فعالیت 54 هزار پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی

عسگریان از ایجاد 54 هزار پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی در روز جشن نیکوکاری در کل کشور خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم است.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد با اشاره به روش‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نیازمندان،بیان داشت:مردم می‌توانند به مراکز نیکوکاری در مساجد، دفاتر کمیته امداد و درگاه کمیته امداد مراجعه کرده و کمک‌های خود را ارائه کنند.

*توزیع کمک‌های مردم بلافاصله پس از جمع آوری

وی با اشاره به اجرای طرح ایران مهربان در راستای کمک به نیازمندان، خاطرنشان کرد: مبالغ نقدی جمع‌آوری شده از سوی مردم بلافاصله بین نیازمندان توزیع می‌شود؛ ضمن اینکه اجناس کمک‌شده نیز با یک روز تأخیر بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

*کمک کردن دانش آموزان به نیازمندان از طریق شبکه شاد

عسگریان با اشاره به مشارکت دانش‌آموزان در کمک‌رسانی به نیازمندان، ابراز داشت: امسال در شبکه شاد این موضوع ارائه و بارگذاری می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند کمک‌های خود را ارائه کنند؛ ضمن اینکه به همه دستگاه‌ها نیز فراخوان داده شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد با اشاره به طرح اکرام، افزود: بیش از 1300 میلیارد تومان در این طرح جمع‌آوری شده؛ ضمن این که 1400 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده است.

*جمع آوری 400 میلیارد تومان صدقه در سالجاری

وی از کمک 2500 میلیارد تومانی مردم به صورت مستقیم به نیازمندان خبر داد و گفت: تاکنون میزان صدقات جمع‌آوری شده به 400 میلیارد تومان رسیده است.

مردم در سطح استان تهران می‌توانند از طریق شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۲۰۰۸ کمک‌های نقدی خود را برای خوانواده‌های نیازمند واریز کنند

 

 

*رشد 61 درصدی کمک های مردمی در سالجاری

عسگریان تصریح کرد:در کل، با اجرای طرح‌های ایران همدل و برنامه‌های مختلف جمع‌آوری کمک برای نیازمندان، حدود 61 درصد افزایش را در کمک مردم به نیازمندان در سال  جاری نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بیشتر می‌داند و می‌فرماید: «اگر چیزی را در راه او انفاق کنید، خداوند عوض آن را می‌دهد و جای آن را پر می‌کند و او بهترین روزی دهندگان است.»

از حضرت علی (ع) هم روایت شده است: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش می گیرد». بنابراین، آنچه در راه خیر انفاق می‌کنیم، هرچند کم باشد، خداوند از فضل خود بر آن می‌افزاید و چندین برابر به ما پاداش می‌دهد.همچنین این امام بزرگوار فرمودند:«هر گاه تهی دست شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید». و «روزی را با صدقه دادن فرود آورید.»

از مهمترین شرایط انفاق، «اخلاص» است؛ یعنی آنچه می‌بخشیم، باید فقط برای خدا و نیت ما تنها رضایت او باشد. وقتی انفاق می‌کنیم، نباید از کسی توقع مدح داشته باشیم؛چراکه اگر این توقع در کار بیاید، انفاق دیگر در راه خدا نیست و نباید منتظر پاداش،گشایش و آمرزش بود.

سید ابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به آغاز جشن نیکوکاری،گفت: جشن نیکوکاری امسال نیز همزمان با سالگرد تأسیس کمیته امداد و آغاز هفته احسان و نیکوکاری با شعار«عیدی برای همه» با هدف جمع آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند از ۱۴ اسفندماه آغاز و تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد.

کد دستوری ۸۸۷۷۰۲۱#  و شماره گیری تلفن ثابت ۷۳۵۵ - ۰۲۱ و درج عدد ۱۶ نیز برای جذب کمک های مردم نیکوکار تهرانی در نظر گرفته شده است

وی با اعلام روش‌های مشارکت مردم نوعدوست، افزود:مردم نیکوکار در سطح استان تهران می‌توانند از طریق شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۲۰۰۸ کمک‌های نقدی خود را برای خوانواده‌های نیازمند واریز کنند.

پرپنچی با بیان اینکه کد دستوری ۸۸۷۷۰۲۱#  و شماره گیری تلفن ثابت ۷۳۵۵ - ۰۲۱ و درج عدد ۱۶ نیز برای جذب کمک های مردم نیکوکار تهرانی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: نیکوکاران برای اهداء کمک‌های غیرنقدی خود می‌توانند از طریق دفاتر این نهاد در سطح استان تهران اقدام کنند.

وی تصریح کرد:با توجه به شرایط ویژه و وجود ویروس کرونا، امسال جشن نیکوکاری از۱۳ اسفندماه و با همکاری آموزش و پرورش از طریق سامانه شاد، ۱۴ اسفندماه با برپایی پایگاه جمع آوری کمک در میادین اصلی سطح استان  و  ۱۵ اسفندماه در میعادگاه های نماز جمعه برگزار می شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به همکاری بسیج، آموزش و پرورش، مساجد و دیگر سازمان‌ها در برگزاری جشن نیکوکاری ابراز امیدواری کرد: امید است با در آستانه سال نو با مشارکت مردم نوعدوست و خیّران شاهد شور همدلی در کمک به خانواده‌های نیازمند باشیم.

به یاد داشته باشیم! دستگیری و کمک به همنوعان شاهراه رسیدن به آرزوهای دنیوی و آخروی است؛ از هر دستی بدهیم از همان دست خواهیم گرفت و دعای هر نیازمند به دنبال احسان هر احسان کننده، چراغ راه سعادتمندی و عاقبت بخیری هر نوعدوستی است

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول