اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تعریف 28 موزه نفت در سراسر کشور/افتتاح پنجمین موزه در کرمان

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به اینکه ۲۸ موزه در سراسر ایران تعریف شده است، گفت: تاکنون چهار موزه افتتاح شده که امروز پنجمین موزه را در استان کرمان افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم سه موزه دیگر را افتتاح کنیم.

تعریف 28 موزه نفت در سراسر کشور/افتتاح پنجمین موزه در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اکبر نعمت‌اللهی امشب در مراسم افتتاح موزه نفت‌ استان کرمان با اشاره به اینکه مدیریت موزه‌های نفت پنج سالی است که در وزارت نفت ایجاد شده است، اظهار داشت: وزارت نفت بعد از سال‌ها  متوجه شده در بخش موزه‌ها و حفظ میراث، اسناد و ...کم‌کاری کرده است .

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۱۲۴نقطه را به ثبت ملی برسانیم و همچنین ۴۰ میلیون برگ سند و حدود ۱۳ هزار شیء تاریخی را جمع‌آوری و مرمت  کنیم.

 وی با اشاره به اینکه  ۲۸ موزه در سراسر ایران تعریف شده است، افزود: تاکنون چهار موزه افتتاح شده که امروز پنجمین موزه را در استان کرمان افتتاح کردیم و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم سه موزه دیگر را افتتاح کنیم و جمع موزه‌های افتتاح شده کشور به ۸ موزه برسد.

نعمت‌اللهی بیان داشت: موزه کرمان یک موزه ویژه‌ است و خیلی با نفت ارتباط ندارد، اما از نفت خیلی استفاده کرده و اشیائی در این موزه وجود دارد که مربوط به ۱۱۰ تا ۱۲۰ سال پیش‌تر در کشور رایج و مورد استفاده مردم قرار گرفته‌اند.

 وی تصریح کرد: اکنون از ۱۶ تا ۱۷ استان کشور  را بررسی و اشیاء نفت‌سوز قدیمی در این استان‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم و در چهار سالن به نمایش در آمده‌اند که یک اتاق این موزه به تاریخ کرمان و اقدامات استعمارگرانه انگلیس که در کرمان داشته‌اند، پرداخته شده است.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ادامه داد: برای ساخت این موزه سه سال زحمت کشیده شد زیرا ۷۰ درصد ساختمان موزه از بین رفته و نیاز به بازسازی داشت که با همت مدیریت بخش فرآورده‌های نفتی کرمان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در دو مرحله ساختمان را مرمت و احیاء  کردیم و امروز ساختمانی زیبا داریم.

وی تاکید کرد: این نوع موزه نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه و جهان وجود ندارد که فقط به نفت‌سوزها بپردازد.

حمیده واعظی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمان در این مراسم اظهار داشت: این موزه علاوه بر اینکه سهم زیادی در فهم و دانش صنعت نفت کشور خواهد داشت، امانت‌دار بخشی از تاریخ شکوهمند این سرزمین کهن خواهد بود.

وی تصریح کرد: جای خوشبختی است که امروز صنعت نفت پیشگام و پیشرو در زمینه حفظ اسناد، ثبت تجربیات و معرفی هنرمندان تاریخ خود به‌ویژه در شرق کشور است.

واعظی بیان داشت:  درآمیختگی  باغ تاریخی آقا که یکی از آثار فاخر شهرستان کرمان است با موزه صنعت نفت که بیانگر سیر تحولات  و تکامل یک صنعت عظیم و تکامل یافته است، جلوه منحصر به‌فردی از خلق یک ارزش ملی و استانی و با بالندگی یک تاریخ پویا به‌ویژه برای صنعت نفت کشور ایجاد کرده است.

وی ابراز داشت: باید  انواع محتویات و روش‌های مستند و فضای مجازی برای بازدید مهیا شود و از اصحاب رسانه که همیشه یاری‌گر صنعت در معرفی و اجرا هستند انتظار داریم به روشی هنرمندانه در زمینه این موزه اطلاع‌رسانی وسیع در سطح کشوری و استان انجام دهند.

وجود ۷ هزار محوطه تاریخی در استان کرمان/موزه‌های کرمان نیازمند بازنگری هستند​

 فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم بیان داشت: من   استان کرمان را  استان سرزمین شگفتی‌های  پنهان معرفی کرده‌ام و شعار گردشگری استان تحت این عنوان بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه هر روز که می‌گذرد این شگفتی‌ها بیشتر دیده می‌شود، افزود: در استان کرمان  ۷ هزار محوطه تاریخی، ۷۰۰ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی و هفت اثر ثبت در آثار جهانی وجود دارد که نشان از وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیاد گردشگری این استان دارد.

فعالی تصریح کرد: استان کرمان در گردشگری معدن حرف برای گفتن دارد و ما در این زمینه در حال سرمایه‌گذاری هستیم.

وی بیان داشت: استان کرمان با توجه به مرقد شهید حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان گردشگری مقاومت   قرار گرفته است و این کار ما را سخت‌تر می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: درخواست داریم از مدیر موزه‌های میراث فرهنگی کشور که به موزه منطقه‌ای جیرفت توجه ویژه‌ای شود تا بتوانیم آثار کشف شده در این منطقه را بیشتر به نمایش بگذاریم.

فعالی خاطرنشان کرد: موزه‌های استان کرمان نیاز به روح تازه و بازنگری دارند و از شما درخواست داریم کمک کنید تا استان کرمان، دیار کریمان را به جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری برسانیم.

فعالیت 740 موزه در کشور

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی در این مراسم اظهار داشت: اگر یک جامعه حافظه خود را از دست دهد هرچه به او بگویی همان نقش را بازی می‌کند، برای همین خیلی‌ها می‌خواهند این حافظه تاریخی را بگیرند و میراث فرهنگی کمک می‌کند که حافظه  در سرجای خودش باقی بماند.

وی عنوان کرد: اولین پیام میراث فرهنگی این است که ما اولین امپراطوری جهان، اولین قانون بشر و دموکراسی جهان، اولین سفال، خشت، سازه فلزی و ... در ایران رخ داده که این امیدی برای تمامی جوانان ما است که این جامعه ، مردم و تاریخ چنین پتانسیلی را دارند.

کارگر بیان داشت: تک‌تک ما، میراث‌داران این تاریخ عظیم بدون مباحث سیاسی، دسته‌بندی‌ها باور کنیم ایرانی هستیم و رسالت داریم که ایران را به جایگاه خیلی بالاتری که اکنون در آن قرار دارد برسانیم و مستحق بالاترین حضور در جهان و تمدن در حوزه‌های میراث،  نفت، فرهنگ،  دین،  نظامی و ... است و باید دست به‌دست هم بدهیم ایران را درسطح جهان ارتقاء دهیم.

وی گفت: ما در حال حاضر ۷۴۰ موزه فعال در کشور داریم که از ابتدای قرن که در آن زندگی می‌کنیم تا سال ۹۲ دارای ۴۵۵ موزه بودیم و از سال ۹۲ تاکنون ۲۸۵ موزه ایجاد کرده‌ایم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: ۱۰۰ موزه از ۲۸۵ موزه توسط بخش خصوصی ایجاد شده و ۵ موزه توسط وزارت نفت به بهره‌برداری رسیده است.

کارگر ادامه داد: اگر همین سیاست‌ها را ادامه دهیم در یکسال آینده می‌توانیم هزارمین موزه را در کشور افتتاح کنیم. 

وی تصریح کرد: موزه، هم محصول توسعه و هم عامل توسعه است و زمانی که صنعت نفت به‌دنبال موزه می‌رود به این معنی‌ست که به یک توسعه پایدار رسیده که باید تجربه خود را حفظ کند و این خود یک توسعه است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول