اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رمان‌هایی که ناشران با رد کردنشان، لگد به بخت خود زدند

نویسندگانی بودند که سال‌ها با پاسخ منفی انتشارات برای چاپ اثرشان مواجه شدند اما با تلاش و اعتماد به اثرشان، در نهایت کتاب خود را چاپ کردند و اثری را رقم زدند که علی‌رغم رد شدن از سوی ده‌ها ناشر، از پرفروش‌ترین کتب جهان شدند.

رمان‌هایی که ناشران با رد کردنشان، لگد به بخت خود زدند

خبرگزاری فارس ـ گروه کتاب و ادبیات ـ علیرضا سپهوند: کتابخوانی ورزش مغز است و تحقیقات نشان داده که رسانه‌های صوتی تصویری به هیچ عنوان نمی‌توانند جای کارکرد مطالعه کتاب را بگیرند. کسب دانش و افزودن اطلاعات مهم‌ترین غایت کتابخوانی است و تفنن و کنجکاوی و رفع استرس و افکار منفی و گذران بهینه اوقات در مراتب بعدی‌این مهم قرار می‌گیرند. مطالعات نشان داده کتابخوانی باعث تحریک ذهنی شده و از زوال عقل پیشگیری می‌کند. مغز انسان همچون یک عضله به ورزش نیازمند است و ورزش مهم‌ترین عضو بدن انسان همانا کتابخوانی است.

بد نیست بدانیم همینکه ما در قفسه کتابهایمان دست می‌بریم و کتابی معروف را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم،‌این امر برآمده از فرآیندی طولانی و سخت بوده تا کتابی به‌این مرحله برسد. بسیاری از نویسندگان مشهور جهان سال‌ها زحمت کشیده و برای رساندن اثر ادبی خود به دست من و شما از هیچ کوشش و زحمتی برای معرفی اثر خود دریغ نکرده‌اند و با پشتکار توانسته‌اند خود و اثر خود را جاودانه کنند.

در‌این بین برخی نویسندگان به محض اتمام کتاب، آن را به اولین ناشر که ارائه داده‌اند با استقبال مواجه شده و بلافاصله در خط چاپ و نشر قرار گرفته است و موارد بسیاری نیز بوده‌اند که علی رغم استقبال ناشر، توفیق چندانی حاصل نکرده‌اند. برعکس نویسندگانی بوده و هستند که سال‌ها از ‌این ناشر به ناشر دیگر اثر خود را ارائه داده و هربار با پاسخ منفی انتشارات برای چاپ اثرشان مواجه شده‌اند. اما نکته‌ای که‌اینجا از اهمیت بالایی برخودار است ‌این که اولا آن خالقین آثار به شدت پشتکار و اعتماد به کتاب خود داشته‌اند و بعد از ماهها و سال‌ها نه شنیدن از ناشران، بالاخره توانسته‌اند اثر خود را منتشر کنند و جالب تر ‌اینکه آثارشان در سطحی باورنکردنی به موفقیت رسیده است. حالا در ‌این گزارش به چند رمان مشهور جهان می‌پردازیم که در ابتدا با همین مشکلات مواجه شدند اما نویسندگانشان به اثر خود ‌ایمان داشتند و از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. آثاری که ابتدا از سوی ده‌ها ناشر رد شد اما به ناگاه سر از پرفروش‌ترین و پرتیراژترین کُتُب جهان درآوردند که در ادامه به چند مورد مهم از آنها می‌پردازیم:

«بر باد رفته»
به قلم
«مارگارت میچل»

بیش از ۳۸ ناشر، رمان دست نویس‌ ۱۰۰۰ صفحه‌ای «مارگارت میچل» را برای چاپ نپذیرفتند تا‌ اینکه بالاخره در سال ۱۹۳۶ ناشری به واسطه دوستی و آشنایی با شوهرش، ‌این کتاب را چاپ و منتشر کرد. تنها به فاصله ۶ ماه از چاپ رمان «بر باد رفته»، بیش از ۱ میلیون نسخه از آن به فروش رسید. بعدها «مارگارت میچل» به خاطر‌این کتاب جایزه «پولیتزر» را دریافت کرد تا فعل خواستن توانستن است را صرف کرده باشد.

این رمان عاشقانه بی‌نظیر که شاهکار مارگارت میچل است اولین و آخرین رمان اوست که برای همیشه از محبوب‌ترین کتاب‌های تمام دنیاست. تا امروز بیش از ۳۰ میلیون نسخه از‌این رمان جذاب به چاپ رسیده و بارها تجدید چاپ شده است.

خلاصه داستان
«بربادرفته» درباره‌ دختری به نام اسکارلت اوهارا است. دختری با ظاهر جذاب و مغرور و بی‌پروا از ارتباط با اطرافیان که برای رسیدن به خواسته‌های خودش هیچ مرزی ندارد، زندگی و عشقش به جنگ پیوند می‌خورد. پدرش یک زمین دار متمول جنوبی است. وقتی او خبر نامزدی اشلی پسر یکی از زمین داران همسایه‌ با دختری ساده و بی‌آلایش به نام ملانی را می‌شنود، حسادت زنانه‌اش تحریک می‌شود و به اشلی ابراز علاقه می‌کند. او فکر می‌کند با داشتن اشلی می‌تواند به واقعیت زندگی برسد و برای رسیدن به او از هیچ کاری ابایی ندارد و ...

نقطه‌ قوت داستان، ماجرای عشق اسکارلت به اشلی است که خیلی زود آغاز می‌شود. همین، قلابی قوی به ذهن خواننده می‌اندازد و او را دنبال خود می‌کشاند. جنگ به‌عنوان بستر داستان، به ماجرای عشق اسکارلت و زندگی او کشیده می‌شود. مشکلات بعدی از جمله فقر، آتش‌سوزی، مرگ، فساد و مشکلات روحی انسان‌ها در اثر تبعات جنگ در روند داستان پدیدار می‌شوند. نویسنده روی عناصر داستان کاملا مسلط بوده و ‌این موضوع در کابوس‌های اسکارلت در طول داستان مکرر دیده می‌شود و در پایان پرده از آن راز برداشته می‌شود.

خدمتکار
اثر
«کاترین استاکت»

دست‌نویس رمان خدمتکار که توسط بیش از ۶۰ ناشر و آژانس ادبی رد شد! اما یک ناشر کوچک پذیرفت کتاب را چاپ کند و پس از سه هفته به عنوان پرفروش‌ترین کتاب شناخته شد.

«خدمتکار» نام رمانی است که کاترین استاکت، نویسنده آمریکایی نوشته و در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.‌ این اثر اولین رمان «کاترین استاکت» است که نوشتن آن ۵ سال طول کشید و ۶۰ ناشر آن را برای چاپ نپذیرفتند تا ‌اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. «خدمتکار» در بیش از ۳۵ کشور منتشر شده و تا آگوست ۲۰۱۱، پنج میلیون نسخه از آن فروخته شد.‌این رمان بیش از ۱۰۰ هفته در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده‌ است.

خلاصه داستان
ماجرای «خدمتکار» در جکسون، می‌سی‌سی‌پی ۱۹۶۴-۱۹۶۲ روی می‌دهد. تغییر و تحول در هر جامعه‌ای، داستان‌های گوناگونی خلق می‌کند و «خدمتکار» روایت‌گر یکی از همین تغییرهاست. رمان در میانه قرن بیستم میلادی می‌گذرد، دهه شصت به اواخر خود نزدیک می‌شود و زندگی‌های گوناگونی در‌این فاصله، درهم گره خورده‌اند. آمریکا تغییر می‌کند و ‌این تغییرات بیشتر اجتماعی هستند. جنگ ویتنام به روزهای سیاه خود نزدیک می‌شود، جنبش سیاه‌پوستان به شدت سر برآورده، فاصله بین نسل‌ها گسترش یافته و جامعه در حد و مرز انفجار قرار گرفته ‌است. در‌این میان، در ایالت می‌سی‌سی‌پی که از ‌ایالت‌های جنوبی و به شدت نژادپرست است، زندگی رنگین‌پوستان و سفیدپوستان درهم تنیده شده ‌است.

روایت کتاب در جامعه طبقه متوسط و ثروتمند سفیدپوست می‌گذرد، در کنار خدمتکارهای رنگین‌پوست و خانواده‌های آنان. رمان ساختار روایتی تکه‌تکه‌ای دارد. چند شخصیت کلیدی، هرکدام فصل‌هایی را برای ما روایت می‌کنند و ‌این روایت‌ها، در کنار اخبار و گزارش‌هایی که جابه‌جا درون رمان جای گرفته، به خواننده‌ این اجازه را می‌دهد تا خود تصمیم بگیرد که در روایت داستان چه می‌گذرد. آدم‌ها می‌آیند و می‌روند، مکان‌ها عوض می‌شوند و از یک ماجرا، تفسیرهای کاملاً متفاوتی عرضه می‌شود اما ساختار کلی داستانی یکی است، خدمتکارها و روزگار آن‌ها.

ارباب مگس‌ها
به قلم
«ویلیام گلدینگ»

کتاب ویلیام گلدینگ با مخالفت ۲۱ ناشر رو‌به‌رو شد اما پس از چاپ موفق شد برنده جایزه نوبل شود. در ابتدا تنها ۳۰۰۰ نسخه از آن به فروش رفت اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۵۶ به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بدل شد و مجله تایم از آن به عنوان یکی از ۱۰۰ کتاب موفق جهان نام برد.

«سالار مگس‌ها» یا «ارباب مگس‌ها» (Lord of the Flies) رمانی است از «ویلیام گلدینگ»، نویسنده انگلیسی و برنده جایزه نوبل ادبیات، که لزوم حاکمیت قانون در جوامع انسانی را به تصویر می‌کشد و عنوان خود را از شیطان بعل الذباب گرفته است.

در‌این داستان هواپیمای حامل بچه‌های یک مدرسه در نزدیکی جزیره‌ای متروکه سقوط می‌کند و آنها بدون سرپرست موظف به اداره خودشان می‌شوند. پس از مدت کوتاهی، گروه قانون گریز با توسل به اهرم‌های زر و زور و تزویر جمعیت را به سوی توحش می‌کشند.

«خاطرات آن فرانک»
اثر
«آن فرانک»

این کتاب امروزه در فهرست آثار حافظه‌ جهانی یونسکو به ثبت رسیده است اما در زمان انتشار با مخالفت ۱۵ ناشر رو‌به‌رو شد. پدر آنه با هزینه شخصی کتاب را چاپ کرد و خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های عصر خود بدل شد. البته متاسفانه ‌این کتاب از سوی طرفداران هولوکاست در حد وسیعی تحریف، چاپ و منتشر شد که ‌این نسخه تحریف شده هیچ سنخیتی با مطالب و خاطرات روزانه آن دخترک نوجوان از جنگ جهانی دوم نداشت و بعداً علاقمندان به اثر اصلی، انتقادات گسترده‌ای علیه تحریف و دستکاری ‌این اثر کردند و به انتشار نسخه اصلی در سطحی گسترده اقدام کردند.

«آنه فرانک» و خانواده‌اش در زمان جنگ جهانی دوم از دست نازی‌ها به مدت ۲۵ ماه در یک خانه زیرزمینی مخفی می‌شوند. او در ‌این مدت خاطرات خود را به صورت روزانه از‌ این دو سال و سختی‌های تعقیب و گریز خود و خانواده‌اش می‌نویسد. در نهایت مخفیگاهشان لو می‌رود و همه دستگیر می‌شوند. «اُتو فرانک» تنها بازمانده ‌این خانواده بود که پس از جنگ دفترچه خاطرات آنه را دست‌نخورده دریافت کرده بود و به یاد خانواده‌اش تصمیم به انتشار آن گرفت که در ابتدا بسیاری از ناشران آن را نپذیرفتند.

تلاش‌های وی در نهایت منجر به چاپ آن در سال ۱۹۴۷ شد.‌این اثر از زبان اصلیش، یعنی هلندی ترجمه و برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۲ با عنوان خاطرات یک دختر جوان به زبان انگلیسی چاپ شد.‌ این کتاب دربرگیرنده خاطرات زندگی وی از تاریخ ۱۲ ژوئن سال ۱۹۴۲ تا یکم آگوست ۱۹۴۴ است. ‌این اثر که به زبان‌های بسیاری ترجمه شده، یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های جهان به‌شمار می‌آید و چندین نمایشنامه و فیلم براساس آن ساخته شده ‌است.

ساختمانی که خانواده فرانک و چهار تن دیگر در حدود دو سال در اتاق‌های مخفی آن زندگی می‌کردند در ماه مه ۱۹۶۰ به موزه تبدیل شد. و یکی از پربازدید‌ترین موزه‌های آمستردام به‌شمار می‌آید.

«کری»
اثر
«استیون کینگ»

«استیون کینگ» برای چاپ ‌این اثر که اولین رمانش محسوب می‌شد بسیار به در بسته برخورد و ناشران اثر و قلم عجیب، غریب، جدید و منفی او را نمی‌پذیرفتند. در اکثر مواقع چنین پاسخی را از ناشران دریافت می‌کرد: ”ما هیچ علاقه‌ای به انتشار داستان‌های علمی‌تخیلی که آرمان‌شهرهای منفی را به تصویر می‌کشند، نداریم.»

اما بالاخره پشتکارش جواب داد و کتابش چاپ شد و توانست در مدت زمان کوتاهی بیش از یک میلیون نسخه بفروشد. استفن کینگ یکی از پرطرفدارترین نویسندگان سال‌های اخیر در ژانر وحشت و فانتزی است. او که با رمان «کری» پا به دنیای نویسندگان گذاشت، در حال حاضر آثار درخشانی دارد که بیشتر آن‌ها در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته‌اند و از روی بسیاری از آثارش فیلم‌ سینمایی و تلویزیونی همچون «مسیر سبز» (The Green Mile)، آن (It)، بی‌خوابی (Insomnia) و زیبای خفته (Sleeping Beauties)  ساخته ‌شده است.

خلاصه داستان
کری داستان یک دختر دبیرستانی فوق‌العاده خجالتی و فاقد اعتماد به نفس با توانایی ذهنی تله کینتیک و یک مادر بد دهن است. نام‌این دختر، کری وایت است و قصد دارد به انتقام علیه همسالانی که در گذشته او را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند، ادامه دهد. اگر قصد دارید ژانر وحشت را عمیق‌تر درک کنید،‌ این کتاب بهترین انتخاب شما خواهد بود.

«جاناتان مرغ دریایی»
 اثر
«ریچارد باخ»

باخ ۱۸ مرتبه با مخالفت ناشرانی رو‌به‌رو شد که می‌گفتند: ”کسی حاضر به خواندن کتابی درباره‌ یک مرغ دریایی نمی‌شود، سوژه ‌این کتاب احمقانه است! اما پس از انتشار کتاب، تنها در سال اول ۱ میلیون نسخه از آن به فروش رفت و «ریچارد باخ» را از یک خلبان سابق نیروی هوایی به یک نویسنده مشهور و خوش‌آوازه بدل کرد.

جاناتان مرغ دریایی (Jonathan Livingston Seagull) حکایتی است در قالب رمان کوتاه که ریچارد باخ آن را نوشته‌است. ‌این رمان در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. ‌این داستان روایتگر یک مرغ نوروزی است که در باب زندگی و پرواز می‌آموزد.

ریچارد باخ‌ این کتاب را تحت یک سری داستان کوتاه نوشت که در اواخر دهه ۱۹۶۰ در مجله پرواز منتشر شد. نخستین بار در قالب کتاب در سال ۱۹۷۰ منتشر و تا پایان سال ۱۹۷۲ بیش از یک میلیون نسخه چاپ شد. ریدرز دایجست (Reader Digest) نسخه خلاصه را منتشر کرد و ‌این کتاب در صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و به مدت ۳۷ هفته باقی ماند. در سال ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳، ‌این کتاب در صدر فهرست هفتگی ناشران رمان‌های پرفروش در‌ایالات متحده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴‌ این کتاب دوباره با عنوان «جاناتان لیوینگستون مرغ دریایی: ویرایش کامل» منتشر شد که بخش چهارم ۱۷ صفحه‌ای را به داستان اضافه کرد.

خلاصه داستان
جاناتان مرغ دریایی، داستان جاناتان لیوینگستون است. مرغ دریایی که دلش می‌خواهد بتواند پرواز کردن را یاد بگیرد و آن را تجربه کند. جاناتان دوست ندارد روزهایش را مانند بقیه‌ مرغ‌های دریایی به خوردن و خوابیدن بگذراند. بنابراین شروع به انجام دادن تمرین‌هایی برای پرواز کردن می‌کند. دیگران از‌این رفتار او تعجب می‌کنند. او را از یادگرفتن پرواز نهی می‌کنند. پدر و مادرش هم نگران حال جاناتان هستند. در نهایت یک روز جمع بزرگی تشکیل می‌دهند و در آن جاناتان را از جمعشان طرد می‌کنند. هرچند ‌این رفتارها او را ناراحت می‌کند اما مایوس نمی‌شود و به تلاشش ادامه می‌دهد تا ‌اینکه ... .

جاناتان مرغ دریایی کتابی است درباره‌ رهایی، پرواز و دل کندن از عادات و تلاش برای ساخت دنیایی بهتر.

«دفتر خاطرات»
نوشته
«نیکولاس اسپارکس»

این داستان عاشقانه ۲۴ بار مورد مخالفت چاپ و انتشار از سوی ناشران قرار گرفت. سرانجام در سال ۱۹۹۶ به چاپ رسید و در اولین هفته در صدر فهرست پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های تخیلی نیویورک تایمز قرار گرفت. «دفترچه یا دفتر خاطرات» (The Notebook‎) رمانی عاشقانه از «نیکولاس اسپارکس» است که براساس داستانی واقعی نوشته شده است.‌ این کتاب بعدها مبنای اقتباسی سینمایی به همین نام قرار گرفت.

خلاصه داستان
«دفترچه خاطرات»، رمان عاشقانه معاصر است که در دوران قبل و بعد از جنگ رخ می‌دهد. نوآ و آلی تابستان خوبی را با هم سپری می‌کنند اما خانوده آلی و واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن دوران، مانع از به هم رسیدن ‌این دو جوان می‌شود. اگرچه نوا تلاش می‌کند، پس از جدایی با آلی ارتباط داشته باشد، اما نامه‌هایش بی‌پاسخ می‌ماند. عاقبت نوآ در آخرین نامه‌اش به عشق جاودان و نامیرایش اعتراف می‌کند. نوآ به شمال سفر می‌کند تا شغلی مناسب پیدا کند و یاد و خاطره آلی را از یاد ببرد و عاقبت به جنگ می‌رود.

پس از خدمت به کشورش، به خانه بازمی‌گردد تا خانه‌ایی قدیمی ‌را بازسازی کند. مقاله‌ای در روزنامه در مورد تلاش‌های او برای ‌این کار، توجه آلی را جلب می‌کند و بعد از ۱۴ سال نزد او می‌رود. دو روزی را با هم می‌گذرانند و آلی تصمیم می‌گیرد بین دو مردی که دوست دارد انتخاب کند. ‌این داستان توسط شخصیتی متعلق به عصر حاضر روایت می‌شود که برای زنی که مبتلا به آلزایمر است، کتاب می‌خواند...

«سرگذشت نارنیا»
اثر
«سی اس لوئیس»

نوشتن رمان «سرگذشت نارنیا» از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۴ برای نویسنده‌اش طول کشید. «سی اس لوئیس» ‌ایرلندی برای چاپ ‌این مجموعه رمان تخیلی  ۳۷ بار با مخالفت ناشران رو‌به رو شد تا‌ اینکه یک کارگزار ادبی به نام «جفری بلیس» به او کمک کرد تا کتابش را به چاپ برساند. تا امروز بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه از ‌این کتاب به ۴۷ زبان زنده دنیا، ترجمه و به فروش رسیده است.

سرگذشت نارنیا (The Chronicles of Narnia) مجموعه‌ای از هفت رمان تخیلی نوشته «سی اس لوئیس» برای کودکان است. در ‌ایران بیشتر با نام «ماجراهای نارنیا» شناخته می‌شود. ‌این مجموعه به عنوان یک اثر کلاسیک در ادبیات کودک و شناخته‌ترین اثر نویسنده‌اش شناخته می‌شود.

خلاصه داستان
«سرگذشت نارنیا» ماجرای کودکانی را نقل می‌کند که نقش اصلی را در تاریخچه دنیای نارنیا بازی می‌کنند. در هر کتاب از‌ این مجموعه (به جز اسب و آدمش) کودکانی از دنیای ما به صورت جادویی به نارنیا منتقل می‌شوند. جایی که از آن‌ها خواسته می‌شود تا به اصلان شیر کمک کنند تا از پس بحران در دنیای نارنیا برآید. نارنیا دنیایی است که در آن حیوانات سخن می‌گویند، جادو امری رایج نیست ولی جادو در بطن سرزمین وجود دارد و خوبی به جنگ با بدی می‌رود. داستان آفرینش نارنیا در روز نخست با آواز اصلان شیر و سخنگو شدن حیوانات با جادوی او در کتاب خواهرزاده جادوگر و داستان پایان آن در کتاب آخرین نبرد آمده ‌است...

«هری پاتر و سنگ جادو»
اثر
«جِی کِی رولینگ»

بی شک «جِی کِی رولینگ» و «هری پاتر» مشهورترین نویسنده زنده و رمان معاصر جهان هستند. اما ‌این شهرت و محبوبیت راحت به دست نیامده است. خانم رولینگ ۱۲ بار قبل از چاپ کتاب رمان خود با مخالفت ناشران مواجه شد اما از پای ننشست. بد نیست بدانید چاپ اول‌این کتاب در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه‌ای منتشر شد اما خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک و نوجوان دنیا و تاریخ بدل شد.

اصرار رولینگ بر چاپ کتابی که ده‌ها ناشر از انتشار آن روی گردان بودند، باعث میراثی شد که به ۷۵ زبان و به‌طور تقریبی در ۴۵۰ میلیون نسخه منتشر شد. کتاب‌های هری پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌اند. در سال ۲۰۰۷ فهرست ثروتمندان، ساندی تایمز میزان ثروت رولینگ را به ۴۵۴ میلیون پوند (۱٫۰۷ میلیارد دلار) تخمین زد. در همین سال به انتخاب مجله تایم، رولینگ پس از ولادیمیر پوتین به عنوان دومین شخص تأثیرگذار سال انتخاب شد.

«هری پاتر و سنگ جادو» (Harry Potter and the Philosopher's Stone) نخستین جلد از مجموعه کتاب‌های هری پاتر، نوشته نویسنده انگلیسی «جی کی رولینگ» است که به روایت زنده ماندن هری پاتر از حمله «لرد ولدمورت» و کشته شدن پدر و مادرش در آن حمله می‌پردازد.‌این کتاب در ۲۶ ژوئن ۱۹۹۷ توسط انتشارات بلومزبری در لندن انتشار یافت. سپس‌این کتاب در ۱ سپتامبر ۱۹۹۸ میلادی در ایالات متحده توسط انتشارات اسکلاستیک منتشر شد و به رکورد قابل توجهی از فروش دست یافت. در سال ۲۰۰۱ میلادی، فیلمی ‌به اقتباس از ‌این کتاب و با همین نام ساخته شد و مورد استقبال قرار گرفت. نخستین فیلم «هری پاتر» را «کریس کلمبوس» کارگردانی کرد و نقش هری پاتر را «دنیل ردکلیف» به همراه «اما واتسون» در نقش «هرمیون گرنجر» و «روپرت گرینت» در نقش «رون ویزلی» از دوستان هری پاتر‌ایفا کردند.

هری پاتر و سنگ جادو، موفق به کسب جوایز ادبی کودک و نوجوان بسیاری شد و در اوت ۱۹۹۹ در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ اکثر مواقع در ‌این جدول باقی ماند. ‌این کتاب به ۷۳ زبان دنیا، ترجمه شده و از برترین رمان‌های جهان به شمار می‌رود. با وجود استقبال فراوان از ‌این کتاب، بعضی از گروه‌های مذهبی، ‌این کتاب را مسبب ترویج افکار جادوگری دانستند و از پذیرش آن خودداری کردند. ولی بسیاری دیگر روحیه‌ مبارزه و‌ ایثارگری درون کتاب را تحسین کرده و آن را ستودند.

خلاصه داستان
هری پاتر، پسری ده ساله است که به همراه خانواده دورسلی، شامل عمو ورنون، خاله پتونیا و دادلی زندگی می‌کند. او زندگی مشقت‌باری دارد، زیرا مدام از سوی دورسلی‌ها اذیت می‌شود و آنها رفتار زننده‌ای با او دارند. عمو ورنون مدام او را در اتاقک زیر پله‌ها محبوس می‌کند و دادلی او را کتک می‌زند. زمانی که قرار است هری، به یک مدرسه‌ سطح پایین به نام استون وال برود از یک فرد ناشناس، نامه‌ مشکوکی به هری می‌رسد. قبل از‌ اینکه او بتواند نامه را بخواند، عمو ورنون نامه را می‌گیرد و بعد از خواندن آن‌را پاره می‌کند. بعد از‌ این اتفاق، صدها نامه‌ دیگر از جاهای مختلف به خانه سرازیر می‌شود. عمو ورنون نیز تمام نامه‌ها را معدوم می‌کند. دورسلی‌ها برای فرار از نامه‌ها از لندن خارج می‌شوند، تا مدتی را در یک کلبه‌ چوبی در وسط دریا سپری کنند.

وقتی همه خواب هستند، و هری به تنهایی مشغول یادآوری تولد یازده سالگی‌اش است، یک مرد غول‌پیکر به نام روبیوس ‌هاگرید در را از جا می‌کند و همه را میخکوب می‌کند.‌ هاگرید تمام ماجرای زندگی هری را برایش تعریف می‌کند. او به هری اطلاع می‌دهد که فرد مشهوری است و در گذشته زمانی که لرد ولدمورت (یک جادوگر تبهکار و شیطانی) قصد کشتن او را داشت به شکلی معجزه‌آسا نجات یافت و خود ولدمورت تمام قدرتش را از دست داد و محو شد، در آن حمله والدین هری، جیمز و لیلی بدست ولدمورت کشته شدند.‌ هاگرید همچنین به او می‌گوید که یک جادوگر است و باید برای یادگیری فنون جادوگری به مدرسه علوم و فنون جادوگری‌هاگوارتز برود و...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول