اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ثروتمندترین کشور جهان کدام است؟

کارشناس مدیریت ارشد استان مرکزی می‌گوید: ایران کشوری است که شاید به واسطه پرچمداری احیاء اسلام ناب محمدی (ص)، خداوند نعمت را بر مردمانش تمام داشته و آنها را تقریباً از تمام مواهب خود در این زمینه متنعم ساخته و ثروت‌های عظیمی را در سرزمین آنها به ودیعه نهاده و بی‌شک یکی از ثروتمندترین کشور بالقوه جهان به شمار می‌رود.

ثروتمندترین کشور جهان کدام است؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ شاید بسیاری از ما ندانیم، اما جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که با عنایت الهی از تمامی مواهب و مؤلفه‌های اصلی تولید ثروت برخوردار است و این در حالی است که درآمد برخی از کشورها تنها از محل اخذ مالیات (به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی) تأمین می‌شود.

بخش قابل توجهی از این مؤلفه‌ها طی عمر با برکت انقلاب اسلامی عمدتاً به دست توانمند دانشمندان، نخبگان و متخصصان ایرانی، عملیاتی و به ثروت ملی تبدیل شده است، اما متأسفانه بخشی از آن یا هنوز بالفعل نشده یا مثل نفت و برخی از مواد معدنی که به شکل خام فروخته می‌شود و ناقص و غیراصولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که شرایط مورد اشاره، موقعیت مزیت برتری‌سازی است که چنانچه به‌طور بهینه و مطلوب مورد استفاده قرار گیرد، ایران اسلامی را در ابعاد مختلف اقتصادی و حتی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دفاعی به قدرت بلامنازع جهان تبدیل خواهد کرد و قطعاً بخش مهمی از کینه‌توزی و توطئه‌های مستمر و مکرر دشمنان، ناشی از همین شرایط استثنایی است.

کارشناس مدیریت ارشد استان مرکزی در این رابطه با اشاره به مؤلفه‌های تولید ثروت می‌گوید: نیروهای درون‌زا و دارایی‌های یک کشور را نمی‌توان فقط در منابع مادی خلاصه کرد، چراکه اصولاً دارایی‌ها اَشکال و انواع مختلفی را شامل می‌شود و هر یک از جایگاه و اهمیت خاص خود برخوردار است.

احمدرضا هدایتی می‌افزاید: البته در یک تقسیم‌بندی کلی، دارایی‌ها را به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می‌کنند، اما در یک دسته‌بندی دقیق‌تر می‌توانیم تمامی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مقدورات مادی و معنوی در بخش‌های مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی را در ردیف نیروهای درون‌زا (منابع و ثروت‌های یک کشور) معرفی کنیم.

وی تصریح می‌کند: در یک دسته‌بندی موضوعی نیز از عواملی نظیر نیروی انسانی متعهد و متخصص (نخبه) و در واقع امکان تولید علم و دانش (تولید فناوری‌های نوین و صدور خدمات فنی و مهندسی)، دسترسی به منابع طبیعی و مواد اولیه (مانند؛ نفت و گاز و مواد معدنی)، موقعیت جغرافیایی و راه‌های ترانزیتی (اعم از هوایی، دریایی و زمینی) برای تولید و تجارت، جاذبه‌های گردشگری و توریستی (اعم از طبیعی، تاریخی، پزشکی و سایر موارد مشابه)، توانایی تولید انواع محصولات کشاورزی، قدرت تولید انواع محصولات صنعتی و امکان اخذ مالیات به‌عنوان مهمترین مؤلفه‌های تولید ثروت در جهان نام برده می‌شود.

کارشناس مدیریت ارشد استان مرکزی بیان می‌کند: میزان برخورداری کشورها از این منابع متفاوت است و لذا بدیهی است که در چارچوب این دسته‌بندی، کشورهایی ثروتمند محسوب می‌شوند که تعداد و مقدار بیشتری از این مؤلفه‌ها را در اختیار داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای منحصر به فردی است که با در اختیار داشتن بالقوه و بعضاً بالفعل تمامی این مؤلفه‌ها، از موقعیتی کاملاً استثنایی برخوردار است.

هدایتی می‌افزاید: در واقع کشور ایران کشوری است که شاید به‌واسطه پرچم‌داری احیاء اسلام ناب محمدی (ص)، خداوند نعمت را بر مردمانش تمام داشته و آنها را تقریباً از تمام مواهب خود در این زمینه متنعم ساخته و ثروت‌های عظیمی را در سرزمین آنها به ودیعه نهاده و بی‌شک یکی از ثروتمندترین کشور بالقوه جهان به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: با این حال بررسی‌های کلی شرایط اقتصادی کشورهای جهان (اعم از ثروت طبیعی، ثروت تولیدی و ثروت نامحسوس) گویای آن است که به‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی کشورهای در حال توسعه، در مجموع سهم سرمایه‌های انسانی و اجتماعی در تولید ملی کشورهایی مانند؛ کشور ما هنوز به حد مطلوب نرسیده است، در این رابطه خوب است که بدانیم، از مجموع کشورهای جهان، ۶۳ کشور صادرکننده مواد خام (عمدتاً جهان‌سومی) با برخورداری از ۳۶ درصد منابع انسانی، ۲۰ درصد امکانات فیزیکی و ۴۴ درصد از منابع طبیعی، فقط ۶/۴ درصد از تولید ثروت جهانی و از ۱۰۰ کشور در حال توسعه از جمله ایران با ۵۶ درصد منابع انسانی، ۱۶ درصد امکانات فیزیکی و ۲۸ درصد از منابع طبیعی حدود ۹/۱۵ درصد از تولید ثروت جهانی را به خود اختصاص داده‌اند و متقابلاً ۲۹ کشور صنعتی (توسعه‌یافته) با ۶۷ درصد منابع انسانی، ۱۶ درصد امکانات فیزیکی و در مجموع ۱۷ درصد منابع طبیعی، بیش از ۶/۷۹ درصد تولید ثروت جهانی را از آن خود ساخته‌اند.

کارشناس مدیریت ارشد استان مرکزی با بیان اینکه  این شرایط پس از انقلاب اسلامی در حد قابل توجهی بهبود یافته است، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، ادامه می‌دهد: قطعاً در صورت برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری مناسب، ایران اسلامی با اتکا به این مؤلفه‌ها می‌تواند در ابعاد مختلف اقتصادی و حتی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در ردیف قدرتمندترین کشورهای بلامنازع جهان قرار گیرد.

هدایتی با اشاره به فرهنگ و سرمایه انسانی بیان می‌کند: در حالی که در جامعه مادی‌گرای غرب و شرق، ارزش‌های دینی رنگ باخته و متن و بطن این‌گونه جوامع تهی از معنویت است و حتی بسیاری از این کشورها از پیشینه تاریخی چندان طولانی برخوردار نبوده و طول عمر حیات برخی از آنها حتی به یک قرن هم نمی‌رسد، جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که در ابعاد مختلف معنوی و تاریخی در یک موقعیت کاملاً برتر نسبت به سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای نوظهور قرار دارد.

وی می‌افزاید: مقام معظم رهبری در رابطه با ظرفیت‌های معنوی می‌فرمایند: «ما احساس مى‌کنیم بحمداللَّه از درون قوى هستیم. قوّت ما، نه به خاطر تکیه به کسى یا به سیاستى یا به روشى از سیاست‌ها و روش‌هاى معمول دنیاست؛ بلکه به خاطر این است که با خدا رابطه داریم و مى‌دانیم براى او کار مى‌کنیم و کمک او شامل حال ماست».

کارشناس مدیریت ارشد استان مرکزی می‌گوید: ایشان در جریان دیدار هزاران نفر از مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی در سال 87 نیز ضمن اشاره به توانمندی‌های مختلف مادی و معنوی از جمله؛ ظرفیت تأثیرگذار نیروی انسانی این نکته را یادآور می‌شوند که: «این کشور سرمایه‌های انسانی فراوانی دارد؛ سرمایه‌های مادی فراوانی هم دارد، با سرمایه‌گذاری لازم، با برنامه‌ریزی درست و متین و با پشتکار و جدیت، ما خواهیم توانست در مدت یک برنامه‌ی مشخصی، کاری بکنیم که دیگر کشور در عرصه‌ی اقتصادی دنیا از تحریم اقتصادی و محاصره‌ی اقتصادی، هیچ باکی نداشته باشد. این وظیفه‌ی ملی ماست، باید انجام بدهیم، هر کسی می‌تواند نقش داشته باشد، سرزمین وسیع و امکانات فراوانی هم داریم».

هدایتی خاطرنشان می‌کند: در واقع نگاه چند بُعدی به مؤلفه‌های مادی و معنوی تولید ثروت و توجه به ویژگی‌های خاص همین رویکرد یعنی اهمیت همزمان به ثروت مادی و معنوی است که شرایط ما را از دیگران متمایز ساخته است، ویژگی‌هایی که برای کشور یک موقعیت برتری ساز ایجاد و ما را چندین گام جلوتر از دیگران قرار داده است.

وی می‌گوید: رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در بیستم اسفندماه 92 نیز طی یک سخنرانی فرمودند: «طبعاً کشوری مثل کشور ما – کشور ما کشور بزرگی است، کشور ریشه‌داری است، کشور دارای موقعیت ممتازی است، امروز در دنیا کشور بسیار آبرومندی است، دارای فرهنگ مترقی است، دارای سابقه‌ی درخشان و مترقی است، دارای هدف‌های بلندی است، حرف نویی مطرح کرده ….»،

هدایتی بیان می‌کند: رهبر معظم انقلاب همواره جمعیت جوان را یکی از ظرفیت‌های مهم اجتماعی معرفی فرموده و می‌فرمایند: «یکی از ظرفیت‌های مهم ما، ظرفیت نیروی انسانی ما است، نیروی انسانی در کشور ما، یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های کشور ما است؛ این یک فرصت بزرگ است. عرض کردیم، جمعیت جوان کشور ــ از پانزده سال تا سی سال ــ یک حجم عظیم از ملّت ما را تشکیل می‌دهند؛ این خودش یک ظرفیت است، تعداد ده میلیون دانش‌آموخته‌ی دانشگاه‌ها را داریم؛ ده میلیون از جوان‌های ما در طول این سال‌ها از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شدند. همین حالا بیش از چهار میلیون دانشجو داریم که این‌ها در طول چند سال آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ جوانان عزیز بدانند، این چهار میلیونی که میگویم، ۲۵ برابر تعداد دانشجو در پایان رژیم طاغوت است؛ جمعیت کشور نسبت به آن موقع شده دو برابر، امّا تعداد دانشجو نسبت به آن موقع شده ۲۵ برابر؛ امروز ما این تعداد دانشجو و فارغ‌التحصیل داریم.
علاوه‌ی بر این‌ها، میلیون‌ها نیروی مجرّب و ماهر داریم. ببینید، همین‌هایی که در دوران جنگ به داد نیروهای مسلّح ما رسیدند. در دوران جنگ تحمیلی، یکی از مشکلات ما، از کار افتادن دستگاه‌های ما، بمباران شدن مراکز گوناگون ما، تهیدست ماندن نیروهای ما از وسایل لازم ـ مثل وسایل حمل و نقل و این چیزها ـ بود.
یک عدّه افراد صنعتگر، ماهر، مجرّب، راه افتادند از تهران و شهرستان‌ها ـ که بنده در اوایل جنگ خودم شاهد بودم، این‌ها را می‌دیدم؛ اخیراً هم بحمدالله توفیق پیدا کردیم، یک جماعتی از این‌ها آمدند؛ آن روز جوان بودند، حالا سنّی از آنها گذشته، امّا همان انگیزه و همان شور در آنها هست ـ رفتند داخل میدان‌های جنگ، در صفوف مقدّم، بعضی‌هایشان هم شهید شدند؛ تعمیرات کردند، ساخت‌وساز کردند، ساخت‌وسازهای صنعتی؛ این پل‌های عجیب‌وغریبی که در جنگ به درد نیروهای مسلّح ما خورد، امکانات فراوان، خودرو، جاده، امثال این‌ها، به‌وسیله‌ی همین نیروهای مجرّب و ماهر به‌وجود آمد؛ امروز هم هستند، امروز هم در کشور ما الی‌ماشاءالله؛ تحصیل‌کرده نیستند، امّا تجربه‌ و مهارتی دارند که گاهی از تحصیل‌کرده‌ها هم بسیار بیشتر و بهتر و مفیدتر است؛ این هم یکی از امکانات نیروهای ما است؛ هم در کشاورزی این را داریم، هم در صنعت داریم.»

وی تأکید می‌کند: به عبارت دیگر با عنایت به آموزه‌های اسلامی، این قدرت معنوی و بهره‌مندی از ارزش‌هایی مانند؛ تقوا، توکل و اعتقاد به نصرت الهی و همچنین رعایت حلال و حرام، پرهیز از اسراف و تبذیر و امثال آن است که امکان استفاده مطلوب، منطقی و عادلانه از این مواهب را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول