به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جسوربیک چارییف» معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان در میزگرد «دیپلماسی حمل و نقلی ازبکستان: پایههای بین المللی و حقوقی همکاریهای منطقهای» گفت: در حال حاضر بخش حمل و نقل و لجستیک از لحاظ سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی برای همه کشورها یک مسیر راهبردی است.
وی افزود: بدین دلیل کشورهای منطقه ضمن تلاش برای توسعه مسیرهای حمل و نقلی خود در اجرای طرحهای مختلف به طور فعال شرکت میکنند.
چارییف اظهار داشت: ازبکستان در حال حاضر شرایطی را برای حمل و نقل بدون وقفه برای کالاهای مورد نیاز اولیه، میوه و سبزیجات و دیگر اجناس مورد نیاز مردم را ایجاد کرده است. در نتیجه اقدامات انجام شده حجم کل حمل و نقل کالا در سال 2020 میلادی نسبت به سال قبل 7 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان عنوان کرد: در حال حاضر برقراری فعالیت مناسب کریدورهای حمل و نقلی در وضعیت بی ثبات همه گیری یک وظیفه اصلی است. لغو پیگیرانه محدودیتها در زمینه حمل و نقل، تضمین کارآیی در این زمینه است.
چارییف یادآوری کرد: ازبکستان برای رفع پیامدهای منفی در دوران پساپاندمی به توسعه استراتژی و تصمیمات موثر که منجر به کاهش هزینههای حمل و نقل بین المللی، توسعه زیربناها و به کارگیری فنآوریهای روز میشود ، توجه بسیاری دارد.
وی گفت: در سال 2020 میلادی حجم کل حمل و نقل کالا در سطح یک میلیارد و 300 میلیون تن قرار گرفته که نسبت به سال قبل 104.6 درصد رشد کرده و گردش کالاها در سطح 40 میلیارد و 100 میلیون تن قرار گرفته است.
معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان خاطرنشان کرد: امروز در ازبکستان 6.4 درصد درآمد ناخالص ملی، 7.4 درصد از کل حجم سرمایه گذاریها و 29.5 درصد از کل حجم بازار خدمات متعلق به بخش حمل و نقل است.
چارییف ادامه داد: در این میان پیش بینی میشود تا سال 2030 میلادی حجم حمل و نقل بارها در سطح 2 میلیون و 100 هزار تن و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل در سطح یک میلیارد و 900 میلیون دلار قرار گیرد.
معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان اظهار داشت: هم اکنون در ازبکستان برنامه تکمیل زیربناهای حمل و نقلی و توسعه مسیرهای بازرگانی خارجی انتقال بار برای سالهای 2018 و 2022 میلادی برای شکل گیری استراتژی جامع در بخش توسعه زمینه حمل و نقل ملی اجرا میشود.
وی همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه در روند توسعه حمل و نقلی منطقه رشد دائمی دیده میشود اما مشکلات موجود در توسعه اقتصاد منطقهای بر آن تاثیر منفی دارد.
معاون وزیر حمل و نقل ازبکستان در پایان گفت: ما باید با تقویت همکاریها توجه خود را برای حل و فصل این مشکلات مانند ماندن بارها در مرزها، محدودیت زمانی گذرگاهها، نبود شرایط مورد نیاز در امتداد جادههای بینالمللی، نارسایی تشریفات عبور از مرزها تمرکز کنیم.
انتهای پیام/ح