اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

محور اصلی گفتمان‌‌‌های جامعه مبارزه با فساد، اقامه عدالت، کارآمدی و جوانگرایی است

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران گفت: مبارزه با فساد، اقامه عدالت، کارآمدی و جوانگرایی محورهای اصلی گفتمان‌های جامعه است؛ انتقاد مردم فقدان مدیریت در جامعه است که البته ریشه خیلی از مشکلات عدم تخصص گرایی است.

محور اصلی گفتمان‌‌‌های جامعه مبارزه با فساد، اقامه عدالت، کارآمدی و جوانگرایی است

به گزارش خبرگزاری فارس، هفدهمین نشست کارگروه های تخصصی تدوین برنامه «دولت مردمی و تحول گرا» با موضوع «اخلاق سیاسی و کارگزاران دولت آینده» با حضور محمد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی و علیرضا ذاکر اصفهانی استاد دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست ناظمی اردکانی با اشاره به اهمیت مشی دولت آینده در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی افزود: تفکر راهبردی یکی از ویژگی های مهم رئیس و تیم دولت آینده است. متاسفانه در سال های اخیر شاهد نگاه ساده لوحانه به مشکلات  کشور بوده ایم و نتیجه آن تشدید مشکلات و بحرانی تر شدن شرایط شده است. لذا نگاه راهبردی بسیار حائز اهمیت است بدین معنا که مسئولان قدرت تحلیل مسائل پیرامونی خود را داشته باشند و بتوانند نقاط ضعف و قوت در پدیده های پیرامونی را بشناسند و بر آن اساس با تعیین راهبرد برای اداره اقدام کنند. از موارد با اهمیت دیگر داشتن نگاه حکمرانی است بدین معنا که ساختارهای رسمی و ساختارهای غیررسمی با هم افزایی ظرفیت های کشور را به کار بگیرند. دولت فعلی نه تنها نگاه راهبردی به مسائل نداشته است بلکه ساختار رسمی دولتی نیز باعث اصطکاک یکدیگر و تشدید مشکل هستند.

وی افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید دارای گفتمان مشخص باشند و در پی آن، گفتمان اجرایی داشته باشند. امروز گفتمان های مبارزه با فساد، اقامه عدالت، کارآمدی و جوانگرایی محورهای اصلی گفتمان ها را تشکیل می دهد. اما باید در نظر داشت که مشکل مردم مشکل مدیریت در جامعه است لذا ریشه تمام این موارد تخصص گرایی است. جوانان ما به برکت انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف متخصص شده اند اما دولت قادر به استفاده از این موهبات الهی نیست. ضمن اینکه دولت آینده باید دارای برنامه و نقشه راه اعتبارسنجی شده باشند. جامعه اسلامی مدیران به حول و قوه الهی در این مسیر پیش قدم شده است و برنامه دولت مردمی و تحول گرا را ضمن رونمایی در اختیار صاحب نظران قرار داده است. مجموعه دولت باید به مشکلات به صورت منظومه نگاه بکند و از جوانب مختلف به آنها نگاه کند.

وزیر اسبق تعاون افزود: در قانون اساسی آمده است که نامزد انتخابات باید از رجال سیاسی و مذهبی باشد. بدین معنا که باید با عرصه مدیریتی کشور آشنا باشند و  بتوانند ظرفیت های اسلام را به عنوان یک مکتب بشناسند و نگاه جهانی اسلام را بدانند. اخلاق به عنوان یکی از موکدات مهم دین مبین اسلامی در اینجا حائز اهمیت است. لذا کارگزاران نظام اسلامی باید در اخلاق شاخص باشند. وقتی رئیس دولت از الفاظ نامناسب در مواجه با منتقدانش استفاده کند مسلما باید به این نتیجه رسید که جایی از کار مشکل دارد.

در ادامه حجت الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به آسیب ها و توانمندی های نظام اسلامی، گفت: در کلام رهبری معظم انقلاب همواره دولت سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مورد اشاره قرار گرفته است. مدیران و کارگزاران کشور نیز برای تحقق این اهداف باید ویژگی هایی داشته باشند. یکی از این ویژگی ها علم و دانش است. آنها باید آشنایی اجمالی نسبت به مسائل اسلامی، قرآن و احکام اسلامی داشته باشند. مدیران در کاری که به عهده می گیرند باید تخصص داشته باشند تا مرتکب به خیانت نشود. چرا که در صورتی که فردی شایسته تر از آنها وجود داشته باشد و با استفاده از ارتباطات جایگاه را به دست آورد مرتکب خیانت شده است.

میرتاج الدینی افزود: در این راستا لابی کردن برای رسیدن به مدیریت در صورتی که برای معرفی خودش برای خدمت به جامعه باشد اشکال ندارد اما مازاد بر آن مشکل ساز خواهد بود. مورد دیگر بحث امانتداری است در قرآن برای بالاترین پست که همان وزارت است به اهمیت امانتداری اشاره کرده و در مراتب پایین تر در پیشه چوپانی نیز در روایت های مختلف به امانتداری اشاره شده است. از لحاظ اخلاقی پارسایی، تقوا، عدالت و مردمی بودن مطرح است. و مدیر نظام اسلامی نباید خود را بالاتر از مردم بداند.  

در ادامه ذاکر اصفهانی خاطر نشان کرد: موضوع حکمرانی به عنوان رشته مستقل دانشگاهی مطرح است و در طول سده های اخیر با عناوین مختلف در دستور کار بشر قرار داشته است . در کشور ما نیز در طول دهه های اخیر با شکل گیری موسسات علمی و دانشگاهی تحقیقات روی این موضوع رو به گسترش است. ویژگی های کارگزاران در دنیای غرب متجدد نیز همواره مورد بحث بوده و در برخی جهات شباهت‌هایی با متون دینی پیدا می شود. خدمت گرایی، صلاحیت و اهلیت، قانون گرایی از جمله موارد مشترک بین متون دینی و فرهنگ غربی است. البته موارد متمایز نیز بسیار زیاد است. باید مدیرانی را معرفی کنیم که در تراز انقلاب اسلامی باشند چرا که این انقلاب برای تحقق آمیزه های دینی شکل گرفته است. مردم در مقطع تاریخی انقلاب به دلیل آشفتگی های اجتماعی که رخ داد و نظام سلطنتی قادر به تامین حس عزت نفس مردم نبود لذا عدم تعادل در جامعه شکل گرفت و مردمی که این شرایط را می دیدند نیاز به تغییر را احساس کردند و انقلاب اسلامی پدید آمد؛ چهارچوب فکری انقلاب، دینی بود و با رهبری روحانیت شکل گرفت. با شکل گیری نظام اسلامی لازم بود کارگزارانی روی کار می آمدند که متناسب با این نظام ارزشی وارد عمل شوند.

ذاکر اصفهانی در پایان افزود: در ادبیات دانشگاهی غرب ویژگی های مدیران مطالعه می شود و این تلاش ها به سلسله معیارهایی رسیده است. با مقایسه این معیارها با متون دینی ما علی الخصوص نهج البلاغه دیده می شود که بعضا بسیار مشابه هستند. از معیارهای مشترکی که وجود دارد می توان به مقبولیت یا اعتبار اشاره کرد، اینکه یک مدیر را مردم چقدر قبول دارند مورد با اهمیتی است که در متون دینی ما نیز به آن اشاره شده است. مورد دیگر دقت و توجه به مردم است اینکه چقدر حساسیت نسبت به منافع مردم وجود دارد. سومین مورد معلم بودند مدیران است یعنی مدیران باید به عنوان معلم خود را بدانند و خود نیز باید به آنچه انجام می دهد آگاهی و تبعیت پذیری داشته باشد. موضوعات تفویض اختیار، دیده شدن زیرمجموعه و هدایت و رهبری نیز از این جمله موارد می باشد. مشورت پذیری از جمله موارد دیگر با اهمیت است. اغلب حاکمان دنیا مشاورین مجرب و با تعداد بالا دارند که با انها مشورت می کنند و این موضوع در اسلام نیز بسیار مورد تاکید است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول