اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قیمت سبد نفتی اوپک به بالای ۶۵ دلار رسید

به دنبال افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت سبد نفتی اوپک به 65.42دلار در هر بشکه افزایش یافت و بالاترین رقم از ژانویه سال گذشته میلادی به شمار می رود.

قیمت سبد نفتی اوپک به بالای ۶۵ دلار رسید

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام،اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (7 اسفند) با  یک دلار و 42 سنت افزایش 65.42 دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهار شنبه (6 اسفند) 64 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

به این ترتیب بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 بار دیگر رکورد زد. در عین حال این قیمت بالاترین قیمت این نوع نفت در بیش از یک سال گذشته نیز به شمار می رود.

سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه 2020، بیش از یک سال پیش، به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود.

* بازارهای جهانی در هفته‌ گذشت

بازارهای نفتی هفته گذشته را تحت تاثیر یخبندان بی سابقه ایالت تگزاس آمریکا به عنوان قلب نفتی این کشور آغاز کردند؛ از آنجاییکه شرایط سردی آب و هوا سبب شد تا تولید نفت آمریکا به کندی ازسرگرفته شود و این به معنای کمی عرضه بود، قیمت نفت در معاملات ابتدای هفته افزایش یافت.

شرایط آب و هوایی غیرمعمول در تگزاس و دشت های تولید نفت شیل آمریکا سبب شد تا بیش از 4 میلیون بشکه در روز از تولید نفت آمریکا کاسته شود. در عین 21 میلیارد فوت مکعب نیز از تولید گاز طبیعی این کشور کم شد. (جزئیات بیشتر)

قیمت نفت تا نیمه هفته به دنبال احتمال کاهش محدودیت‌های قرنطینه در سراسر جهان، پیش بینی‌های مثبت اقتصادی و کاهش تولید نفت بر اثر کاهش عرضه آمریکا و بازگشت کند، به شرایط معمول پس از یخبندان تگزاس، افزایش یافت و به بالای 65 دلار رسید. (جزئیات بیشتر)

اما در آخر هفته، پس از اینکه آمارهای صنعتی از یک افزایش غیرمنتظره در ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته با توجه به کاهش تقاضا ناشی از سرمای هوا در ایالت های جنوبی آمریکا خبر داد، قیمت نفت کاهش یافت.

موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 19 فوریه یک میلیون افزایش یافته است. درحالی که بر اساس نظرسنجی رویترز انتظار می رفت5.2  میلیون بشکه کاهش یابد.(جزئیات بیشتر)

اما دوباره تحت تأثیر کاهش ذخایر نفت آمریکا با طوفان‌های شدید در ایالات تگزاس و همچنین اعلام بانک مرکزی این کشور مبنی بر پایین ماندن نرخ بهره افزایش یافت و به بیشترین میزان 13 ماه گذشته و بالای 67 دلار در هر بشکه رسید. (جزئیات بیشتر)

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته 4.8 درصد و نفت خام آمریکا 3.8 درصد و هر دو شاخص نفتی طی ماه فوریه افزایش حدود 20 درصدی را ثبت کردند.

در نهایت، به دنبال تقویت ارزش دلار و پیش بینی ها از افزایش عرضه در واکنش به بالا رفتن قیمت ها به سطح پیش از همه گیری، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت 1.69 دلار کاهش یافت و به 64.42 دلار رسید؛ هر بشکه نفت خام آمریکا با 2.03 دلار کاهش 61.50 دلار معامله شد.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته 4.8 درصد و نفت خام آمریکا 3.8 درصد افزایش ارزش را ثبت کردند و هر دو شاخص نفتی به علت اختلال در عرضه نفت آمریکا و همچنین خوش بینی در مورد بهبود تقاضا در اثر عرضه واکسن کووید 19، طی ماه فوریه افزایش حدود 20 درصدی را ثبت کردند. (جزئیات بیشتر)

* هند به دنبال واردات نفت از ایران

در این میان، دهلی نو اعلام کرد تصمیم دارد، واردات نفت از ایران را از سربگیرد، بر همین اساس یکی از این مقامات هندی گفت: «کاهش واردات از ایران تحت فشار دولت ترامپ صورت گرفت. اکنون، یا آمریکا به حل بحران انرژی ما کمک خواهد کرد یا ما به نفع کشور خود عمل خواهیم کرد.»

به گفته دو منبع آگاه هندی، احتمالا مقامات هندی تلاش دیپلماتیک برای متحد کردن کشورهای مصرف کننده نفت علیه اوپک پلاس که با کاهش عرضه قیمت نفت را بالا نگه داشته است، صورت خواهند داد. همچنین هند در نظر دارد تا واردات انرژی ارزان تر از کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا را برای مقابله با این گروه از سربگیرد.

این منابع آگاه گفتند قیمت داخلی سوخت در هند به علت افزایش تقاضا ناشی از بهبود اقتصادهای بزرگ دنیا از تاثیرات همه گیری کرونا، افزایش یافته است اما اوپک پلاس همچنان عرضه را محدود نگه داشته و که این امر باعث نگرانی هند شده است. (جزئیات بیشتر)

* کاهش 30 درصدی ارزش صادرات نفت عربستان

آمارهای رسمی عربستان نشان داد ارزش صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر 2020 نزدیک به 30 درصد در مقایسه با سال پیش از آن افت کرده است.

همچنین سهم نفت از کل صادرات عربستان از 76.7 درصد در دسامبر سال 2019 به 71.6 درصد در دسامبر 2020 کاهش یافته است.

چین همچنان شریک اصلی تجاری عربستان در این ماه بوده و 13.5 میلیارد ریال از 64.8  میلیارد ریال مجموع صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.(جزئیات بیشتر)

* تاثیر اقدامات اوپک بر بازار نفت

اوپک در سال 2020 با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، مانع از عرضه حدود 1.3 میلیارد بشکه نفت به بازارهای جهانی شد.

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه جهانی نفت، برای تغییر روند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش تولید نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازارهای نفت تبدیل کرد.

به گزارش فارس، هرچه می گذرد اثر اقدام اوپک بر بازار نفت و متعادل ساختن آن بیش از بیش روشن می شود و کارشناسان بیشتری به آن اذعان می کنند.

لاچلان شاو، رئیس بخش تحقیقات بانک ملی استرالیا گفت: «این استراتژی خیلی واضح است. اوپک و هم پیمانانش توافق به راه انداختند که مازاد ذخایر جهانی را در سال 2021 به حالت عادی درمی‌آورد. آنها در مسیر درستی قرار دارند.»

* حضور ایران در نشست 13 اسفند اوپک پلاس

درحالی که ایران عضو کمیته مشورتی اوپک پلاس نیست، اما در در نشست ماه آینده میلادی این کمیته که برابر با 13 اسفند است، شرکت می‌ کند.

یکی از نمایندگان اوپک پلاس که نخواست نامش فاش شود، گفت: در حالی که ایران از کاهش تولید اوپک پلاس به علت تحریم‌های آمریکا معاف است و عضو کمیته مشترک نظارتی وزرا (JMMC) نیست، اما در نشست روز سوم مارس (13 اسفند) حضور خواهد داشت.

کشورهای عضو سازمان اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه، روز بعد یعنی در چهارم مارس طی نشستی سطح تولید ماه آوریل را مشخص خواهند کرد.

اگر حجم قابل توجهی از نفت ایران به بازارهای جهانی وارد شود، تلاش‌های اوپک برای کم کردن از مازاد عرضه ذخایر جهان طی شیوع کرونا را پیچیده خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

* اختلاف عربستان و روسیه

گفته می شود در آستانه نشست اوپک پلاس، عربستان و روسیه در مورد قرارداد احتمالی میان تولیدکنندگان اوپک پلاس که بر اساس آن از ابتدای ماه آوریل می توانند افزایش تولید داشته باشند، اختلاف دارند.

یک منبع آگاه گفت: «نگرانی هایی از سوی ریاض وجود دارد بر این اساس که موضع عربستان در مورد سرنوشت قرارداد کاهش تولید با موضع مسکو مطابقت ندارد...سعودی ها بر حفظ سطح تولید اصرار خواهند کرد و در نشست آتی خواستار رویکرد محتاطانه خواهند شد.»

اکنون دو سوال اساسی در مورد این گروه وجود دارد. نخست اینکه آیا عربستان از کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز خود (که در پایان ماه آینده میلادی تمام می شود) عقب می کشد و دوم اینکه آیا جایی برای افزایش اضافی در عرضه از سوی کل گروه وجود دارد.(جزئیات بیشتر)

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال 2020  در روز 22 آوریل (سوم اردیبهشت 99) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 برابر با 50.78 دلار در هر بشکه در 5 ژانویه ثبت شده است.

* قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 26 فوریه 2021 یعنی جمعه 8 اسفند، 63.79 دلار در هر بشکه فروخته شد.

این نوع نفت به طور متوسط در ماه فوریه 60.88 دلار دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول