اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموزان از سال نهم درگیر تست و کنکور می‌شوند!/ نوجوان را به رسمیت بشناسیم

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه در حال حاضر دانش‌آموز از سال نهم درگیر تست و کنکور می‌شوند، گفت: مهم‌ترین مسأله در مواجهه با نوجوان، این است که او را به رسمیت بشناسیم.

دانش‌آموزان از سال نهم درگیر تست و کنکور می‌شوند!/ نوجوان را به رسمیت بشناسیم

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در برنامه در انتهای الوند، اظهار کرد: مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، مقطع متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار می‌دهد تا دانش‌آموزان و نوجوانان در عرصه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی در یک مواجهه بسیار فعالی حاضر شوند.

وی ادامه داد: اعتقاد ما در مجموعه انجمن‌های اسلامی این است که در مقطع متوسطه، ویژگی دانش‌آموزان به‌گونه‌ای است که توان راهبری گروه همسال را دارند و از این جهت می‌توانیم کار را به بچه‌ها بسپاریم و میدان را برای ایفای نقش آنها و بالفعل شدن استعدادهایشان مهیا کنیم.

* دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوست دارند که مسؤولیت به آنها سپرده شود

تاریخی با اشاره به اهمیت مسؤولیت سپاری به دانش‌آموزان، گفت: یک دانش‌آموز می‌تواند در مدرسه مسؤولیت انجام یک برنامه را به عهده بگیرد؛ این برنامه می‌تواند جشن، سرود،  همایش، یادواره، تولید نشریه یا برگزاری اردو باشد یعنی انواع عرصه‌هایی که دانش‌آموز می‌تواند مسؤولیت به عهده بگیرد و خود را محک بزند؛ دانش‌آموزان هم در این سن بسیار دوست دارند که مسؤولیت به آنها سپرده شود و خودشان را بتوانند نشان دهند؛ البته این موضوع بابت اینکه تکبر داشته باشد نیست بلکه می‌خواهند کاری انجام دهند.

وی افزود: هر چقدر این فرصت بیشتر مهیا شود، دانش‌آموز احساس می‌کند که توانایی جدی‌تری برای کار دارد اما خیلی از دست‌اندرکاران فعالیت‌ها احساس می کنند که وقتی کار به دانش‌آموز سپرده شود، نمی‌تواند انجام دهد یا ممکن است خطا کند و کار را درست از آب در نیاورد اما فراموش نکنیم که ویژگی این رده سنی این است که هر چقدر به آنها اعتماد بیشتری کنید، ظرفیت‌هایشان بیشتر آزاد می‌شود.

* تعریف تربیت 6 ساحتی در سند تحول آموزش و پرورش

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تصریح کرد: به نظرم هر کسی که مسؤولیتی در کشور دارد حتماً در دوران دانش‌آموزی‌اش تجربه خوبی دارد و این خیلی تأثیر در اعتماد به نفس و موفقیت دارد. 

وی به دوران دهه 60 و قیاس آن نسبت به دهه 90 و ارتباطات همسالان اشاره کرد و ادامه داد: چند مسأله اتفاق افتاده است که اگر اینها را کنار همدیگر بگذاریم. شاید یک مقدار دقیق‌تر بتوانیم راجع به آن جمع‌بندی داشته باشیم. اول اینکه به هر حال ما از دورانی که دهه ۶۰ بودیم به دهه ۹۰ رسیدیم و سن معلمان ما طبیعتاً بالا رفته است؛ تفاوت بین نسلی باعث شده که مفاهمه یک مقداری فاصله بگیرد گرچه این مسأله عمومیت ندارد و ما همین الان معلمان عزیزی داریم که با اینکه سن آنها بالاست واقعا مهارت ارتباط گیری‌شان با دانش‌آموزان از خیلی‌ها بی نظیرتر است.

تاریخی افزود: نکته بعدی اشاره‌ای است که در سند تحول اتفاق افتاد که خیلی دقت ویژه بود و این بود که تربیت را در ۶ ساحت تعریف کرد. علت آن چه بود؟ گمان این می‌رفت که ساختار تعلیم و تربیت رسمی کشور ما به واسطه ساختار معلم، دانش‌آموز، کنکور و امتحانی که دارند، بچه‌ها را به سمتی می برد که فقط دانش‌آموز تمرکز روی کنکور داشته باشد.

وی ادامه داد: در این حالت کلا دانش‌آموز از توجهش به تربیت در سایر ساحت‌هایی که اقتضای زندگی کردن است، غفلت می‌کند. سند تحول، این موضوع را یادآوری کرد یعنی تربیت در حوزه اقتصادی، سیاسی، هنری، زیستی، علم و فناوری را یادآوری کرد. 

* در حال حاضر دانش‌آموز از سال نهم درگیر تست و کنکور می‌شوند 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه آن چیزی که ما در اتحادیه تمرکز جدی‌تری داریم روی ساحت‌های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و معرفتی است، گفت:  سند تحول بر موضوعاتی تأکید دارد؛ یک بخش از آن، قطعاً معلم است یعنی قطعاً مدل تدریس و مدل رفتار معلم به دانش‌آموز الگو می‌دهد. ممکن است معلم فیزیک باشد اما یک مواجهه منطقی که با دانش‌آموز دارد از صد سخنرانی یا حتی خواندن مطلب بیشتر باشد؛ البته این موضوع نقش معلم پرورشی را کمرنگ نمی‌کند و مربی پرورشی همان نخ تسبیح است.

وی به کنکور در دهه 60 اشاره کرد و افزود: زمان ما آنقدر توجه به حوزه آزمون، تست و درس نبود. نهایتا کلاس چهارم دبیرستان که بودیم، از عید شروع به تست زدن می‌کردیم. در حال حاضر دانش‌آموز از سال نهم درگیر می‌شوند و خانواده هم اضطراب دارد.

تاریخی تصریح کرد: باید به دانش‌آموز گفت که همه افتخار و نقطه آرزوی تو نباید قبولی در کنکور باشد و باید زندگی کنی و معلم پرورشی می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی به کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: کرونا با همه بساط بدی که ایجاد کرد، چند یادآوری خوب به ما داشت؛ اگر مسأله‌ای در کشور و هر کشوری دغدغه شد، این قابلیت وجود دارد که همه بیایند کنار هم قرار گیرند تا آن مسأله را برطرف کنند.

* آلارم‌های ویروس بی‌هویتی، ناامیدی، تنبلی و مسؤولیت ناپذیری، شنیده می‌شود

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: در حال حاضر آلارم‌های ویروس بی‌هویتی، ناامیدی، تنبلی و مسؤولیت ناپذیری، شنیده می شود و باید تدبیری اندیشیده شود که با محوریت حوزه پرورشی و حوزه تربیتی بتوانیم همه عناصر تأثیر گذار در این چرخه را فعال و حساس کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده فعالیت‌ها به فضای مجازی رفته است، افزود: شبکه شاد آمده است اما عمده تمرکز شبکه شاد روی حوزه آموزش است اما آیا همه حوزه تعلیم و تربیت ما فقط آموزش است؟ وقتی به نوجوان می‌گوییم وارد فضای مجازی بشو، دسترسی به همه اتفاقات فضای مجازی را دارد. 

* نوجوان را به رسمیت بشناسیم 

تاریخی با بیان اینکه تفاوت بین دهه‌های مختلف طبیعی است. ولی معنایش این نیست که یکی بهتر و دیگری بدتر است. مهم‌ترین مسأله در مواجهه با نوجوان، این است که او را به رسمیت بشناسیم و دانش‌آموز فوق العاده در تشخیص اینکه کسی که با او صحبت می کند آیا برای او هویت قائل است یا نگاه به او مانند نگاه مصرف کننده است، هشیار است. اگر این حس را نوجوان درک کند و به او منتقل شود، با تمام وجود به میدان می‌آید.

وی افزود: ما نیز دو بخش جدی را در دستور کار خودمان داریم؛ اول اینکه بستری را مهیا کنیم تا دانش‌آموز بتواند حس مسؤولیت‌پذیری خود را محک بزند. از حیث روانشناسی، خانواده‌ها باید نسبت به ویژگی‌ها شناختی نوجوان آگاه باشند. مثلا پرخاشگری نوجوان را به حساب تربیت بد او نگذارند. پذیرش منطقی این اتفاقات در خانواده فوق‌العاده مهم است و دوم اینکه ویژگی‌های نوجوان را به رسمیت بشناسیم و خانواده‌ها باید آموزش ببینند و توانمند شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول