اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ورود دادستان برای حل یک اختلاف | ساخت‌وساز ارتش در اراضی ۰۴ بیرجند باید طبق ضوابط باشد

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: باید در ساخت‌وساز واحدهای احداثی در اراضی ارتش ضوابط و قوانین شهرداری و معماری و شهرسازی رعایت شود.

ورود دادستان برای حل یک اختلاف | ساخت‌وساز ارتش در اراضی ۰۴ بیرجند باید طبق ضوابط باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عصر امروز جلسه بررسی وضعیت اراضی پادگان مرکز ۰۴ بیرجند به ریاست حجت‌الاسلام علی نسایی‌زهان دادستان عمومی و انقلاب بیرجند و با حضور نماینده‌ استانداری، شهرداری و شورا اسلامی، راه و شهرسازی برگزار شد.

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند در این جلسه گفت: طی سفر سال ۷۸ مقام معظم رهبری به‌منظور رفع گره ترافیکی بنا به درخواست مسؤولان وقت خراسان‌جنوبی طرح بازگشایی خیابان پاسداران به سمت صیاد شیرازی مطرح و قانون اجرای آن ابلاغ شد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

مهدی جلالی‌نیک تصریح کرد: در سفر سال ۸۴ رئیس‌جمهور وقت و بازدید نمایندگان ذیربط از پادگان طی جلسه‌ای با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و کشور نیز بر انتقال پادگان ۰۴ به خارج از بیرجند تأکید شد.

وی افزود: یک هزار و ۳۰ هکتار اراضی پادگان از شمال خیابان ارتش و جنوب بلوار هاشمی‌نژاد ۹۵۰ هکتار در محدوده استحفاظی و مابقی در محدوده خدماتی قرار دارد که دولت اراضی داخل شهر را با متری ۶۶ هزار تومان و در خارج از شهر را نیز با متری پنج هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده است.

بخشی از اراضی در اختیار ارتش باقی مانده است

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند با بیان اینکه مجموع این اراضی با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت، ادامه داد: بخشی از اراضی در محدوده خدمات شهری مورد نیاز وزارت دفاع و نیروهای مسلح در اختیار ارتش باقی‌مانده است.

جلالی‌نیک خاطرنشان کرد: ۱۳ قطعه این اراضی نیز معادل ۲۱.۲ هکتار در سطح شهر بیرجند که شامل خانه‌های سازمانی، بیمارستان بوعلی، دادسرای نظام و مهمان‌سرا و تالار می‌شود در اختیار ارتش باقی‌مانده و این اراضی در آن زمان نیز حدود ۲۵ میلیارد تومان مجدداً از وزارت راه و شهرسازی خریداری و مقرر گردید بنا به نیاز در اختیار ارتش باقی بماند.

مصوبه مورد اختلاف ارتش و شورا

وی عنوان داشت: در سال ۹۲ موضوع اراضی ارتش دوباره مطرح و در صورتجلسه ستاد نیروهای مسلح و مسؤولان وقت مقرر گردید در قطعه ششم از ۱۳ قطعه حدود ۲۱ هکتاری اراضی هزار و ۳۰ هکتار متعلق به ارتش به‌منظور توسعه منازل مسکونی، ساخت‌وساز صورت گیرد.

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند با تأکید بر نیاز احداث خانه‌های سازمانی کارکنان نیروی‌های ارتش مستقر در خراسان‌جنوبی اذعان داشت: در پی ابلاغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و انعقاد قرارداد با پیمانکار برای احداث قریب‌بر ۲۰۰ واحد مسکونی در اراضی متعلق به ارتش مرحله خاک‌برداری انجام‌شده که در صورت تعلل در ساخت با جریمه و برگشت احتمالی اعتبار مواجه خواهیم شد.

۲۰۰۰ هکتار به جای ۱۳۰۰ هکتار

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: به جای هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند بیش از دو هزار هکتار به ارتش برای انتقال پادگان به خوسف داده شد.

ابراهیم تقی‌زاده تصریح کرد: در ماده دو توافق‌نامه منعقدشده بین ارتش و راه و شهرسازی در این باره آمده که اراضی مورد نیاز ارتش در محدوده خدماتی شهری باید در اختیار ارتش قرار گیرد و بقیه این اراضی سهم راه و شهرسازی است.

تصمیمی خارج از استان/  ساخت‌وساز در اراضی ارتش باید مطابق با ضوابط شهری باشد

وی با اشاره به تعارضات موجود در این رابطه گفت: توافق سال ۸۴ دو نماینده شورا در جلسه مذکور حضور داشته‌اند اما در سال ۹۲ مقام‌های خارج از استان خراسان‌جنوبی در این باره تصمیم‌گیری کرده‌اند که قابل بررسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: ساخت‌وساز در این اراضی باید مطابق با ضوابط شهری و ارائه سند مالکیت باشد و تا زمانی که اراضی مدنظر تغییر کاربری داده نشده‌اند، ارتش نمی‌تواند برای احداث منازل مسکونی در آن‌ها اقدام کند مگر با گرفتن پروانه ساختمانی که با مکاتبات انجام‌شده با ارتش که نقش بسیار مهمی در دفاع از ارزش‌ها دارند باید برای این منظور مجوز ساخت از شهرداری اخذ شود.

ارتش باید طرح خود را برای تغییر کاربری به شهرداری ارائه کند

تقی‌زاده با تأکید بر اینکه در دو توافق‌نامه سال‌های ۸۴ و ۹۲ هیچ کس ملزم نشده خلاف ضوابط شهرسازی عمل کند، افزود: در همه ساخت‌وسازها باید ضوابط شهرسازی رعایت شود و اگر مغایرتی وجود داشته باشد مالک باید طرح خود را برای تغییر کاربری به شهرداری ارائه کند تا شهرداری بعد از مشخص کردن سرانه‌ها آن را در کمیسیون ماده پنج مطرح کند.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه اراده‌ای جمعی و عزم ملی برای حل اختلاف نظرهای موجود وجود دارد، گفت: هیچ یک از سازمان‌هایی همچون شهرداری، شورای اسلامی شهر و راه و شهرسازی ذی‌نفعی عایدشان نمی‌شود و فقط قصد خدمت و حل مسائل فی‌مابین را دارند.

حجت‌الاسلام علی نسایی‌زهان با اشاره به جذب اعتبار مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند در احداث واحدهای مسکونی و خانه‌دار شدن کارکنان خدوم ارتش در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: به‌منظور برگشت نکردن این اعتبارات باید راه‌حل منطقی و قانونی لازم‌الاجرا پیشنهاد و مصوب گردد.

ساخت‌وساز ارتش باید طبق ضوابط شهرداری باشد

وی تأکید کرد: باید در ساخت‌وساز واحدهای احداثی در اراضی ارتش ضوابط و قوانین شهرداری و معماری و شهرسازی رعایت شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند تصریح کرد: در این جلسه مصوب گردید با قید فوریت کمیته فنی کمیسیون ماده پنج طی هفته آینده به ریاست استاندار و اعضای تشکیل گردد و نظر این کمیسیون نیز برای همه لازم‌الاجرا باشد.

انتهای پیام/69014/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول