اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

وجود 25درصد گونه ‌های گیاهی کشور در کردستان/شناسایی گونه‌های گیاهی جدید

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ستان، ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی کشور در این استان وجود دارد که باید زمینه معرفی گونه‌های جدید در رویشگاه‌های این منطقه فراهم شود.

وجود 25درصد گونه ‌های گیاهی کشور در کردستان/شناسایی گونه‌های گیاهی جدید

محمد فرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد:  برای تولید هر سانتی‌متر خاک، به 300 سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه باید در راستای حفظ و بقای جنگل‌ها و مراتع در استان کردستان با توجه به ظرفیت‌ها و توپوگرافی  جغرافیایی مناسب تلاش کنیم، گفت: حفظ این مهم، باید در اولویت کاری قرار گیرد و با یک برنامه‌ریزی منسجم از تخریب جنگل‌ها و مراتع جلوگیری شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان،  ۲۵ درصد گونه‌های گیاهی کشور در این استان وجود دارد که باید زمینه معرفی گونه‌های جدید در رویشگاه‌های این منطقه فراهم شود.

سپری با تاکید براینکه گونه‌های دیگری نیز توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی شده است، عنوان کرد:  باید در راستای حفظ هرچه بیشتر مراتع وجنگل‌ها روی آنها کار شده و به دامداران نیز معرفی شود تا از تخریب بی‌رویه جلوگیری کنیم.

نظارت کامل بر بهره‌برداری از مراتع در کردستان

وی افزود: مراتع استان برای بخش دامپروری اهمیت ویژه‌ای دارد که باید با نظارت کامل بحث بهره‌برداری انجام گیرد البته حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اذعان کرد: حفظ فرهنگ منابع طبیعی باید اساس فرهنگ رفتاری بشریت باشد، همه موظفیم در راستای بقا وحفظ محیط زیست آگاهی بیشتری داشته باشیم. 

سپری گفت: نهادینه کردن فرهنگ درخت‌کاری  در راستای حفظ و رشد مراتع  و جنگل‌ها بسیار مهم است و آموزش و پرورش نیز در راستای آموزش این فرهنگ نقش مهمی در این راستا برای کودکان ما داشته باشد.تا  آنها بتوانند از همان دوران کودکی با ارزش طبیعت و محیط زیست آشنا شوند.

تخریب جنگل‌ها مساوی با سیلاب‌های سهمگین 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سیلاب‌های سهمگین شمال کشور در سال‌های اخیر، گفت: این سیلاب‌ها حاصل تخریب جنگل‌هایی است که آب را به خوبی در خود ذخیره می‌کنند و بشر کمر به نابودی آن بسته است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش شدید خاک، تلطیف هوا و تثبیت کاهش اثرات گلخانه‌ای به عنوان  بزرگترین تهدید جهانی، پیشگیری از خشکی اقلیم و اثرات گازهای گلخانه‌ای از کارکردهای جنگل‌ها است.

وی در پایان با اشاره  به آمار بالای آتش‌سوزی بی‌رویه، در جنگ‌ها و مراتع استان کردستان از تلاش‌های دلسوزانه محیط زیست، جنگل‌بانی، دوست‌داران طبیعت، گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در راستای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی مراتع، تقدیر و تشکر نمود.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول