اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

صادرات زنجان فراتر از پیش‌بینی‌ها/ 238 میلیون دلار صادرات از زنجان

استاندار زنجان گفت: صادرات زنجان فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و از آغاز سال تاکنون 238 میلیون دلار صادرات از زنجان انجام شده است.

صادرات زنجان فراتر از پیش‌بینی‌ها/ 238 میلیون دلار صادرات از زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فتح‌الله حقیقی شنبه‌شب در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان زنجان اظهار کرد: امید است مردمداری در عملو  نه در حرف  اتفاق بیفتد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید در کنار نقد منصفانه از کارهای انجام شده هم تقدیر شود، عنوان کرد: با تلاش مدیران استان در مورد موضوع صادرکنندگان پیگیری جدی انجام شده و با پیگیری‌ها در شاخص‌ها تغییر ملموس و عینی مشاهده شده است. 

وی با بیان اینکه هدفگذاری صادرات در سال 1399 به میزان ۲۱۸ میلیون دلار بوده است، ادامه داد: هم‌اکنون این رقم به 238 میلیون دلار رسیده که نشان از رشد 11 درصدی نسبت به هدف پیش‌بینی شده دارد.

حقیقی با بیان اینکه این در حالی است که در کشور کاهش 20 درصدی داشته‌ایم، تصریح کرد: پیش‌بینی شده رقم صادراتی در زنجان تا پایان سال به 250 میلیون دلار برسد.

استاندار زنجان با بیان اینکه در سال‌جاری ایران با موضوع تحریم درگیر بوده است، اظهار کرد: کرونا ویروس دیگر موضوع سال‌جاری بوده که صادرات را با چالش مواجه کرد.

وی به سه ماه بسته بودن مرز ایران و ترکیه و تاثیر آن بر کاهش صادرات اشاره و بیان کرد: 250 هزار تن واردات به صورت گذر موقت انجام شده که 5 هزار تن آن تبدیل به صادرات شده است.

حقیقی با اشاره به اینکه یکی از موفق‌ترین اقدامات گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت است، عنوان کرد: 76 درصد از جلسات در دو سال گذشته برگزار شده است. 

استاندار زنجان با بیان اینکه نباید فعالیت‌ها معطل تصمیمات باشد، گفت: باید در تصمیم‌گیری‌ها نظر استان‌ها هم دریافت شود. 

3 شرکت زنجان جزو صادرکنندگان برتر

رئیس اتاق بازرگانی، معدن، تجارت و کشاورزی استان زنجان هم در این جلسه اظهار کرد: فرآیند ثبت نام واحدهای صادراتی با اعلام اتاق بازرگانی ایران از 15 شهریور تا 25 مهرماه انجام شد.

علی یگانه فرد با اشاره به اینکه در تاریخ پنجم و 19 آبان‌ماه کارنامه اولیه واحدهای صادراتی استان زنجان از سوی اتاق ایران صادر شد، بیان کرد: سه شرکت استان در بخش صادرکننده نمونه ملی حضور یافتند.

وی با بیان اینکه شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان و شرکت سیم و کابل ابهر کاندید ملی صادرکنندگان برتر سال‌جاری انتخاب شدند، تصریح کرد: شرکت‌های ترانسفورماتور توزیع زنگان، صنایع خالص سازان روی زنجان، ایران ترانسفو، صنعتی مینو، گسترش صنایع روی ایرانیان، صانع روی، فرزام تجارت، سیم و کابل ابهر، شیر پاستوریزه پگاه زنجان، کالسیمین و سیلیس‌آرا از جمله شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان در سال 1397 بودند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه 146 شرکت صادراتی در استان زنجان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: 82 شرکت صادراتی با حداقل 100 هزار دلار صادرات داشتند.

وی ادامه داد: شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه زنجان، صنایع خالص سازان روی زنجان، ایران ترانسفو، صنعتی مینو، توسعه صنایع روی خاورمیانه، مجتمع فولاد البرزغرب، روی‌پردازان ایران، یاشیل قطره، روی‌گداز زنجان، فرآوری مواد معدنی ایران و سیلیس‌آرا پس از ارزیابی و امتیازدهی جزو شرکت‌های منتخب صادراتی استان زنجان سال 98 است.

وی در رابطه با مشکلات موجود در حوزه صادرات استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان این صنعت از محل ورود موقت مواد اولیه و صادرات مجدد شمش سهم بالایی در صادرات استان دارند و این افراد برای رفع تعهدات ارزی خود با مشکلات جدی مواجه هستند و صادرکنندگان ریالی به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و رفع تعهد ارزی آن‎‌‌ها از دیگر مشکلات صادرکنندگان استان است.

افزایش امید برای جهش صادراتی 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات در کشور شناخته شده است، اظهار کرد: این در حالی است که بخش‌هایی مانند بانک مرکزی، گمرک و اداره کل امور مالیاتی بر روند صادرات اشراف بیشتری از اختیارات سازمان تجارت دارند. 

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه از ۱۲ آبان با انجام کار کارشناسی وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی صادرات و تعهدات ارزی شناخته شد، ادامه داد: قبل از ۱۲ آبان و بعد از آن بخش صادرات و تعهدات ارزی متفاوت شده است.

وی با اشاره به اینکه امید است شاهد جهش صادراتی باشیم، تصریح کرد: با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه انتظار می‌رود، تا رایزنی‌های نقشه کلیدی در حوزه صادرات داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه نقشه راه توسعه تجارت خارجی ترسیم شده است، افزود: استاندار زنجان در جلسات کارگروه تسهیل و توسعه صادرات بر تهیه نقشه راه تاکید دارند. 

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نقشه راه توسعه تجارت خارجی را طراحی کرده است، بیان کرد: همه دستگاه‌ها در این امر مشارکت داشتتد و مورد قبول همه بخش‌های اقتصادی استان است. 

فغفوری عنوان کرد: کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی در استان تعلیق نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات ۱۲واحد نمونه استان از تسهیلات سرمایه در گردش ۱۴.۵درصد و مشمول 4 درصد یارانه خواهند شد، گفت: در 10 ماه گذشته از سال‌جاری ۲۵۱ میلیون دلار صادرات از محل مبدا تولید صورت گرفته و ۲۰۳میلیون دلار از محل صادرات گمرک انجام گرفته است.

انتهای پیام/۷۳٠٠۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول