اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

کاهش 40 درصدی ازدواج زنگ خطر بحران جمعیتی در کشور

دبیرستاد ملی نمتا گفت: دریک دهه اخیر آمارها نشان میدهد ازدواج با کاهش 40 درصدی مواجه بوده است که خطر بحران جمعیتی را در کشور به دنبال دارد.

کاهش 40 درصدی ازدواج زنگ خطر بحران جمعیتی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت پیمان در کنفرانس خبری نمتا « نهضت ملی تامین و ترویج ازدواج» که در تالار ولایت برگزار شده بود، اظهار کرد: زنگ خطر بحران جمعیتی و در کشور به صدا در آمده است و در این راستا کاهش ازدواج، افزایش طلاق و عدم فرزندآوری تبعات منفی برجای گذاشته است.

وی با اشاره به نگرانی های گسترده ای که در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به رسالت ها و مسوولیت هایی که نهادهای حاکمیتی داشتند ستاد ملی نمتا در وزارت کشور تشکیل شد.

دبیرستاد ملی نمتا به ریشه ها و علل و عوامل خارجی بحران جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: براساس بررسی ها در سیاست های جامعه شیعی مشخص شد که سهل انگاری ها علل و عوامل کاهش جمعیت را تشدید می کند.

 وی اضافه کرد:گزارش های نگران کننده ای در راستای کاهش جمعیت در کشور بدست آمده است که اگر چاره اندیشی نشود جامعه ما با نقصان های بسیاری مواجه خواهد شد و چه بسا در آینده نزدیک ایران اسلامی به یکی از پیرترین جوامع جهان تبدیل می شود.

پیمان با بیان اینکه آمار ازدواج در یک دهه اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته و در کنار آن آمار طلاق هم ۳۸.۲ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ ازدواج با کاهش ۸ درصدی مواجه شده است در حالی که این آمار در گذشته ۶ درصد بوده است.

وی از دیگر نگرانی های جامعه امروزی در بحران جمعیت را کاهش فرزند آوری دانست و گفت: این مسئله نگران کننده علل و عوامل مختلفی داشته است که نباید همه این مشکلات را گردن حکومت بیندازیم.

دبیرستاد ملی نمتا اضافه کرد: ایران تا دو دهه گذشته از جوانترین کشورهای جهان به شمار می رفت اما روند پیری در آن به شدت افزایش یافته است و اگر این وضعیتی که در حال حاضر بوجود آمده است تا دو دهه ادامه داشته باشد، به عنوان پیرترین کشور جهان محسوب می شویم و اگر تا ۴ دهه آینده نتوانیم این مسئله را برطرف کنیم با مشکل جمعیت روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که از عوامل کاهش جمعیت به شمار می رود،گفت: در سال ۲۲۰ هزار سقط قانونی در کشور داریم که بخش از آن به بیماری های جنینی ارتباط دارد.

 پیمان از دیگر عوامل بحران جمعیت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۱۳ میلیون جوان در کشور داریم که از سن ازدواج عبور کرده اند. همچنین متاسفانه آمار زنان بیوه شده نیز بسیار بالاست و پدیده های شومی را به دنبال داشته است.

وی با تاکید براینکه از دیدگاه کارشناسان و مدیران ۶ علت مهم برای این بحران شناخته شده است، گفت: عمل نکردن دولت ها و تکالیف مصوب برای قوانین ازدواج از جمله اجرا نشدن سیاست های ابلاغی رهبری در سال 93، سکوت در مقابل بحران و پیگیری مستمر در بحران جمعیت، جهش قیمت مسکن و توقف مسکن سازی و افزایش اجاره مسکن و افزایش هزینه جهیزیه و ترس از طلاق و اجرای مهریه، ترس از هزینه های فرزند داری از جمله عوامل فشار روانی است که جوانان تن به ازدواج نمی دهند.

پیمان خاطرنشان کرد:کسانی که دست اندرکار ترویج ازدواج هستند باید مشکلات را پیگیری کنند تا به نتیجه برسند.

انتهای پیام/78005/آ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول